Postprodukcję można porównać trochę do prac wykończeniowych w budynkach mieszkalnych czy firmowych. Projekt został zrealizowany, dom stoi, dach położony, ale nie da się do środka jeszcze wprowadzić – brakuje gładzi, farb, podłóg czy dokręconych gniazdek. Podobnie jest w przypadku działań postprodukcyjnych.
Postprodukcja filmów reklamowych to proces następujący po produkcji właściwej filmu. Gdy operatorzy i reżyser zakończą pracę na planie, całość przekazywana jest do montażystów, dźwiękowców czy grafików. Po co?
Ich zadaniem jest pełne przygotowanie filmu w taki sposób, aby dźwięk był wyraźny, odszumiony i przyjemny. Obraz ma być ostry i przejrzysty. Całość musi być dobrze połączona, a jeżeli wymagane jest np. nałożenie napisów, to zostaną one umiejscowione w odpowiednim momencie.
Odbiór filmu reklamowego determinowany jest w praktyce przez postprodukcję. To od niej zależy czy dźwięk będzie odpowiednio odebrany przez potencjalnych odbiorców wideo, jak będzie wyglądał obraz i kiedy będą wyświetlały się dodatkowe treści. Materiał bez dodatkowej obróbki może być niewyraźny, zbyt cichy i mało interesujący.
Z tego względu należy kompleksowo wykonać proces postprodukcji filmów reklamowych, aby spełniały one swoją rolę i zachęcały widzów do zakupu po obejrzeniu danego materiału. Dokładne przygotowanie postprodukcyjne wymaga jednak przygotowania i narzędzi. Jak się ją przeprowadza?
Postprodukcję zaczynamy od materiału graficznego. Specjaliści operujący oprogramowaniem do obróbki wideo zmieniają balans bieli, nasycenie kolorów i kontrast. Wycinają też i łączą kolejne kawałki materiału wideo, aby z kolejnych ujęć stworzyć kompleksowy, pełny film, który będzie emitowany w Internecie czy telewizji.
Kolejny etap to dźwięk. W programach do obróbki fonii możemy zwiększyć głośność dźwięku, wyciąć jego fragmenty z filmu, wstawić ścieżkę muzyczną czy odszumić wybrane fragmenty. Dzięki temu mowa i muzyka będzie wyraźnie słyszalna, bez irytowania widza.
Ostatnią częścią postprodukcji jest przygotowanie dodatkowych efektów. Tu pojawia się nakładanie plansz reklamowych, napisów, grafik itp. Po stworzeniu kompleksowego filmu następuje etap jego renderowania czyli wygenerowania prawidłowego formatu wideo o odpowiednich parametrach (chodzi tu o kompresję i rozdzielczość). Gdy plik będzie gotowy, można powiedzieć, że film reklamowy jest przygotowany w pełni.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz