Do naszej redakcji wpłynęły ostatnio skargi na siatkę kursów autobusowych wykonywanych przez PKS Sokołów. Znikają te na głównych trasach, a na dotowanych przez państwo przez mniejsze miejscowości autobusy często jeżdżą puste.
PKS „Sokołów” w Sokołowie Podlaskim S.A. to Spółka Akcyjna powstała po komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego,. Od marca 2011 r. w wyniku komunalizacji jedynym właścicielem spółki stał się Powiat Sokołowski. Podstawową działalnością Spółki są przewozy pasażerskie na terenie powiatów sokołowskiego i węgrowskiego. Spółka wykonuje też przewozy na terenie powiatów: siedleckiego, ostrowskiego, mińskiego i siemiatyckiego. PKS realizuje również przewozy turystyczne na rynku krajowym i zagranicznym. Świadczy też usługi usługi w zakresie m.in. naprawy pojazdów, przeglądów diagnostycznych, mycia pojazdów, sprzedaży paliw i legalizacji tachografów.
Siemiatycze wykluczone
Do naszej redakcji zadzwoniła pani Małgorzata z Siemiatycz, zwróciła uwagę na problemy z dotarciem autobusem PKS z Siemiatycz do Sokołowa Podlaskiego. Kobieta od lat pracuje w Repkach i w ostatnim czasie nie jest w stanie dotrzeć autobusem do pracy. W czerwcu PKS Sokołów zawiesił szereg kursów, z których korzystała.
A dodajmy, że trasa z Siemiatycz do Sokołowa Podlaskiego to nie jest boczna dróżka, tylko część trasy krajowej nr 62, a kursy autobusowe są sporadyczne. Problemy są z przejechaniem odcinków np. ze Skrzeszewa i Mołomotek do Repek czy Sokołowa. Nie ma tu konkurencyjnych prywatnych przewoźników. Dobra komunikacja może zachęciłaby też potencjalnych uczniów z tej części Podlasia do nauki w sokołowskich szkołach.
Szczegółowo problem został opisany tu:
Jak dojechać z Siemiatycz do pracy. Problem znikających linii autobusowych.
Cała seria do Warszawy
Z Kosowa Lackiego i z gminy Miedzna dostaliśmy z kolei telefony od osób zdziwionych zawieszeniem niedzielnego kursu o 16.10 z Kosowa Lackiego przez Miedznę, Węgrów, Dobre do Warszawy.
- Trudno zrozumieć powody takiej decyzji. Przecież tym autobusem jeździło naprawdę dużo osób. Dla uczniów i studentów było to bardzo dobre połączenie do stolicy, ale też wielu pasażerów wsiadało na przystankach po trasie żeby przejechać krótsze odcinki. Jeśli ta linia była dla PKS nieopłacalna, to jaka jest opłacalna? – dziwi się pani Barbara, która nie ma prawa jazdy i często jeździła w niedzielne popołudnie autobusem z Miedzny na Plac Szembeka.
Od 1 czerwca sokołowski PKS zawiesił szereg kursów, głównie realizowanych do Warszawy:
- 10:20 – Sokołów Podlaski – Warszawa przez Mińsk M. - kurs wykonywany będzie tylko w niedzielę i święta.
- 15:20 – Sokołów Podlaski – Warszawa przez Mińsk M.
- 7:35 Warszawa – Węgrów przez Dobre – kurs będzie wykonywany tylko w soboty, niedziele oraz w święta
- 18:25 – Warszawa – Sokołów Podlaski przez Dobre, Korytnicę – kurs będzie wykonywany tylko w soboty, niedziele oraz w święta
- 16:05 – Węgrów – Warszawa przez Korytnicę, Dobre (w niedziele)
- 16:10 – Kosów Lacki – Warszawa przez Dobre (w niedziele)
- 19:10 – Warszawa – Sokołów Podlaski przez Mińsk M (w niedziele)
- 20:00 – Warszawa – Węgrów przez Dobre (w niedziele).
Ratunkiem rządowe wsparcie
W raporcie z działalność PKS Sokołów Podlaski w ubiegłym roku czytamy, że spółka dysponuje 102 autobusami. W roku 2021 przejechały one 3,778 mln kilometrów i przewiozły 1,455 mln pasażerów. PKS obsługuje dziennie 153 linie komunikacyjnie o długości 5628 km. Zatrudnionych jest 118 pracowników na umowę o pracę oraz 15 na umowę zlecenie. Przedsiębiorstwo jest operatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie powiatów sokołowskiego, węgrowskiego oraz w gminie Korczew.
Na działalność PKS w 2021 r. powiat sokołowski przekazał dotację w wysokości 4,21 mln zł z przeznaczeniem na dopłatę do nierentownych linii użyteczności publicznej, z czego 3,78 mln zł pozyskano z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. W 2021 r. PKS Sokołów w Sokołowie kupił 21 pojazdów autobusowych i rozpoczął modernizację budynku administracji.
Nasi czytelnicy wskazują, że na części kursów z rządowymi dopłatami autobusy jeżdżą puste i „wożą powietrze”. Bo to boczne trasy, do niewielkich miejscowości, a do tego tak wydłużone, że czasem żeby dotrzeć w konkretne miejsce trzeba dwóch lub więcej godzin.
Brak systemowego spojrzenia
Ale pasażerowie do działalności sokołowskiego PKS mają i inne zarzuty. To brak jasnej informacji o kursowaniu autobusów – niektórzy twierdzą, że to czy autobus o danej godzinie dojedzie to loteria. Wycinanie kursów z siatki połączeń powoduje, że znika możliwość dogodnych przesiadek, albo po dojechaniu do danej miejscowości nie ma możliwości, by wrócić autobusem PKS.
- Na nasze skargi, że kasuje się kolejne połączenia słyszymy także argument, że brakuje pracowników i „jeden kierowca dwoma autobusami nie pojedzie” - mówi pani Małgorzata.
W PKS Sokołów nie ma też możliwości internetowej rezerwacji biletów. To poważny problem dla pasażerów, którzy chcą mieć pewność, że dojadą tam, gdzie chcą dotrzeć. Nieprzypadkowo w ostatnim czasie w niedzielę prywatni przewoźnicy wysyłają z Sokołowa Podlaskiego do Warszawy już duże autobusy, a nie busy – do „prywaciarzy” (gdzie można kupić bilet przez internet) przenieśli się dawni klienci PKS.
Chcieliśmy poznać stanowisko PKS w tej sprawie i dopytać, czy jest szansa na przywrócenie zawieszonych kursów do Warszawy. Można domyślać się, że cięcia uzasadniane są wysokimi kosztami utrzymania linii (ceny paliw w tym roku pobiją niechlubne rekordy) i zbyt małą liczbą pasażerów. W sekretariacie prezesa odesłano nas do kierownika przewozów, niestety nie odbierał on komórki.
I pozostaje tylko (retoryczne) pytanie. Co będzie, jeśli skończą się rządowe dopłaty?
Qba07:15, 05.08.2022
Jak był kiedyś artykuł o ratowaniu przez nasz rząd kursów to mnie wyśmiewano że pisałem o tym że powietrze będą wozić i co? Przecież w plusie rządzą specjaliści to powinno być dużo kursów. 07:15, 05.08.2022
Najlepiej 07:40, 05.08.2022
Sprzedać niemcom 07:40, 05.08.2022
Do Najlepiej07:43, 05.08.2022
Nie! Trzeba zarządzać z głową. Przykład prywatnych busiarzy pokazuje, że można. 07:43, 05.08.2022
! 07:55, 05.08.2022
Już dawno pisałam, że całe te PKSy są do likwidacji. Rząd daje kasę a oni wypychają autobusy do wsi w których mieszka 3 osoby. Żeby do Warszawy zlikwidować kurs? Kto tam podejmuje te decyzje. Zlikwidować cale PKSy. Prywaciarze ogarną tematy. 07:55, 05.08.2022
Ko 11:44, 05.08.2022
A gdzie MARIAN I JEMU PODOBNI SPECJALISCI SIE PODZIEJA 11:44, 05.08.2022
Derwisz10:01, 05.08.2022
Zamknijcie w końcu ten PKS ! Puste autobusy to nic przy wpakowanych grubych tysiącach w zajezdnię przy ulicy Kosowskiej na której nic się nie dzieje, jedynie parkują na niej pracownicy i mieszkańcy pobliskiego bloku. 10:01, 05.08.2022
Mieszkaniec10:08, 05.08.2022
Dziadostwo i tyle 10:08, 05.08.2022
Ewa 18:27, 07.08.2022
Na to dziadostwo PKS przez lata sam sobie zapracował. Tylko, że skutki takiego zarządzania dotykają pasażerów. Przewoźnicy prywatni Stanmar i Gemini na sokołowskim rynku nie są od wczoraj.Szkoda tylko, że nie wchodzą na inne trasy. 18:27, 07.08.2022
Niedawno !!!. 10:16, 05.08.2022
Jechałem autobusem PKS - Siedlce - Sokołów. I do Bielan przyjechał ,, sam kierowca ,, bo GO o to spytałem. W Wojewódkach G. wsiadła Pani , ale tylko jechała do Żanecina i dalej MY obaj z Panem Kierowcą -- OT ,, rentowny ,, kurs ,, JA zapłaciłem za bilet 3 zł. , a Pani 2 zł. - i brakowało jeszcze 2,50 zł. na 1 litr ON. 10:16, 05.08.2022
obywatel17:38, 05.08.2022
nie da się patrzyć jak autobusy jeżdżą puste,jest to marnowanie pieniędzy.jak jedzie bus to za pare minut i autobus ,albo na zmiane. 17:38, 05.08.2022
Barbara10:56, 05.08.2022
Złe zarządzanie spowodowało taką sytuację w PKS Sokołów. Nieprzystosowanie do potrzeb rynku, ogromne wozy żrące paliwo, wykonywanie po małych wioseczkach dużej ilości kursów tylko dla dotacji na zasadzie sztuka dla sztuki,częste manipulacje przy rozkładach i brak ich aktualizacji. Wydłuża się trasę a rozkładów się nie aktualizuje, w efekcie czego ludzie czekają na końcowych odcinkach nawet po 40 minut. Rozkłady są nieczytelne z rozbudowaną legendą, a ostatnio zmiany naniesiono na stare rozkłady długopisem. Nie ma rezerwacji biletów. Jednym słowem brak szacunku dla pasażera. W taki sposób prowadząc działalność niemoż na się dziwić, że ludzie stronią od PKSu, jeżeli mają alternatywę w postaci prywatnych przewoźników, bo PKS może się od nich uczyć. Gorzej jeżeli nie ma się wyboru to trzeba być zdanym na łaskę PKS. 10:56, 05.08.2022
Tiger11:08, 05.08.2022
Pisiory- to wina Tuska 11:08, 05.08.2022
Maria11:15, 05.08.2022
Właśnie, zamiast kupować wielkie autobusy, trzeba było przestawić się na ekonomiczniejsze busy, ale do tego trzeba chęci i rozumu. Trzeba też słuchać ludzi, a kiedy dzwonią z pytaniami, należy z nimi rozmawiać a nie kpić. Ot, arogancja PKS-u i myślenie w rodzaju "utrzymamy się z dotacji". A co ich interesuje, że ludzie nie mogą wydostać się ze swoich miejscowości, a jak już jakimś cudem trafią na autobus, to nie ma jak wrócić. A ciężkie miliony idą na panów, którzy w nosie mają ludzi i ich problemy i
radośnie oznajmiają o zawieszeniu kolejnych kursów. Dlaczego brak kierowców? Warto porozmawiać z nimi anonimowo, opowiedzą ciekawe rzeczy, jak traktuje ich kierownictwo. 11:15, 05.08.2022
ale----11:24, 05.08.2022
Przede wszystkim NIE powinno się wpuścić prywatnych TAK O. Busy zeszły z ,, ceny ,, i wyjeżdżały 10 min. przed PKS-ami i zostawiały dla PKS-u ,, WIATR ,, DO PRZEWIEZIENIA.
11:24, 05.08.2022
Maria11:37, 05.08.2022
A PKS w tym czasie nic nie robił w tym kierunku, aby nie dać się wypchnąć z rynku. Sprzedawali kolejne nieruchomości i opływali w dostatki jak pączki w maśle. Obudzili się z ręką w........ 11:37, 05.08.2022
Monika11:54, 05.08.2022
Do Lublina też kurs skasowali a ludzie jeździli. Mogliby by chociaż na weekend kurs na tej trasie przywrócić. Prywaciarzom się opłaci. PKS nie. 11:54, 05.08.2022
Do - Monika12:04, 05.08.2022
Pewnie dla CIEBIE ten kurs potrzebny. 12:04, 05.08.2022
Albin12:54, 05.08.2022
kolejny trafiony projekt, dobra zmiana w natarciu. K A R T O F L I S K O. 12:54, 05.08.2022
Podatnik13:41, 05.08.2022
Zawsze to, co jest państwowe czy samorządowe jest gorzej zarządzane i gorzej działa. Jeszcze niedawno była tu chryja o przywrócenie linii kolejowej, z nią będzie dokładnie tak samo... 13:41, 05.08.2022
Maria14:43, 05.08.2022
Skoro właścicielem PKS jest powiat, to gdzie jest ich nadzór? Ograniczanie się do przekazywania dotacji do niczego dobrego nie prowadzi, tylko psuje. Kierowcy zarabiają niewiele, a miliony dotacji płyną i nic z tego nie wynika. Tam, gdzie są potrzeby, kursów autobusowych nie ma, a gdzie indziej brak pasażerów nie przeszkadza w dawaniu połączeń autobusowych tylko dla wzięcia dotacji. Jaka to jest publiczna komunikacja, gdzie zawieszanie kursów zależy od czyjegoś widzimisię i niekoniecznie mądrych pomysłów? 14:43, 05.08.2022
marlom15:22, 05.08.2022
co się dziwić?
Program Kolej + wykańcza nasz PKS. A pociąg nawet jeszcze nie ruszył.
Co będzie jak ruszy? Ludzie samochody powyprzedają żeby pociągiem 2,5 godziny do stolicy jechać. 15:22, 05.08.2022
Pasażer15:34, 05.08.2022
Nie do wiary! 102 autobusy i 118 pracowników, a ludzie do pracy, lekarza, czy urzędu nie mają czym dojechać. A pozbawieni szacunku do ludzi i kompetencji "specjaliści" bawią się w zawieszanie i odwieszanie kursów, szkoda tylko, że za publiczne pieniądze. Patrząc na te wyczyny "specjalistów", nasuwa się skojarzenie o "małym rozumku" Kubusia Puchatka". 15:34, 05.08.2022
Jola19:24, 05.08.2022
Jakim prawem decydujący o kursach autobusowych "fachowcy" są utrzymywani z pieniędzy podatników, których tak bardzo lekceważą? Czy naprawdę nie ma mądrych ludzi, którzy mogą ich zastąpić? Wiem, że to naiwne pytania, ale mam dość "mądrych" pomysłów przypadkowych ludzi, którzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za to co robią. 19:24, 05.08.2022
Ws01:13, 07.08.2022
Przynajmniej w teorii finansowanie nie powinno odbywać się z pieniędzy podatników.. 01:13, 07.08.2022
Boczek22:53, 05.08.2022
Polska, która narodziła się po 1989 r. jako demokratyczne państwo to jednak *%#)!& do kwadratu kraj. Tutaj nic się nie opłaci i wszystko jest nierentowne. Likwidowaliśmy masowo połączenia kolejowe wraz z torami, bo nierentowne, likwidujemy PKS-y bo nierentowne, niebawem też ceny paliw i gazu wystrzelą w górę i niewielu będzie stać na jazdę własnym samochodem, to też będzie nierentowne. Pozostaną w dyspozycji Polaków jedynie nogi, rowery lub hulajnogi elektryczne. A w Czechach do najmniejszej miejscowości można dojechać pociągiem. 22:53, 05.08.2022
Tyc14:56, 06.08.2022
W tym powiecie nic się nie opłaca 14:56, 06.08.2022
Musi16:01, 06.08.2022
Musi Waldemar się na kierowcę szykuje. Bo wybory rzecz mocno niepewna. 16:01, 06.08.2022
Farsa Gabrowiczwska 21:07, 08.08.2022
Lublin,Białystok, Siemiatycze ,Bruksela, wycieczki pracownicze ,kolonie - ( cały dorobek świadomie zatracili ,- TA KOMUNA I ZAWZIETOSCIA ...- Tchnie caly czas .... Wystarczlo sposcic powietrze i pomyśleć(...) , a majątek sam by się pomnożył.. -TYLKO LUB AZ ...(..) 21:07, 08.08.2022
PKS to problem22:00, 08.08.2022
Ja z chęcią bym PKSem jeździł, tylko ja mam zerowe zaufanie do rozkładu. Rozkłady wiszą nieaktualne, mają jakieś pokręcone legendy i symbole. Jakieś zmiany nanoszone długopisami. Do tego flota to ogromne autosany, gdzie do mniejszych miejscowości wystarczą mikrobusy i to się samo spełni. Jak to jest, że nawet w jakichś Indiach busikami cały ten miliardowy kraj dojeżdża, a u nas nawet kurs do Warszawy przestał się opłacać? Co do tego ostatniego, ostastnim razem jechałem w zeszłym roku i 110 km zajęło mi niemal trzy godziny!!!!!! 22:00, 08.08.2022
Pasażer23:53, 08.08.2022
A wszystko to mamy dzięki nieudolnemu zarządzaniu, brakowi wyobraźni i totalnemu lekceważeniu ludzi. Przecież publiczna komunikacja powinna służyć ludziom! 23:53, 08.08.2022
pasażer11:54, 09.08.2022
Ale jak był covid to PKSy jezdziły wszędzie a busiarze zawiesili wszystkie kursy!!!!!! 11:54, 09.08.2022
Pasażer z małej wsi12:23, 09.08.2022
Kierowcy busów wybierają tylko rentowne trasy i obierają głównie kursy takie jak na Warszawę, ale nie są w stanie jeździć po wsiach, gdzie te trasy po prostu są nieopłacalne dla nich. 12:23, 09.08.2022
Antek16:49, 10.08.2022
Wszystko wyjaśnia kabaret Neo-Nówka włączcie w internecie"Wigilia 2022" i uważnie wysłuchajcie i obejrzyjcie zachowanie to jest to cały pis 16:49, 10.08.2022
6 0
Właśnie, zamiast kupować wielkie autobusy, trzeba było przestawić się na ekonomiczniejsze busy, ale do tego trzeba chęci i rozumu. Trzeba też słuchać ludzi, a kiedy dzwonią z pytaniami, należy z nimi rozmawiać a nie kpić. Ot, arogancja PKS-u i myślenie w rodzaju "utrzymamy się z dotacji". A co ich interesuje, że ludzie nie mogą wydostać się ze swoich miejscowości, a jak już jakimś cudem trafią na autobus, to nie ma jak wrócić. A ciężkie miliony idą na panów, którzy w nosie mają ludzi i ich problemy i
radośnie oznajmiają o zawieszeniu kolejnych kursów. Dlaczego brak kierowców? Warto porozmawiać z nimi anonimowo, opowiedzą ciekawe rzeczy, jak traktuje ich kierownictwo. 10:42, 05.08.2022