Zamknij

Co z reaktywacją kolei? Zapytaliśmy w ministerstwie...

11:58, 07.11.2019 | MG
REKLAMA
Skomentuj

Rok temu rząd ogłosił program Kolej+, dzięki któremu miała m.in. zostać odbudowana linia Sokołów Podlaski – Małkinia. Ministerstwo Infrastruktury z pomysłu się nie wycofuje, ale...

Ostatni pociąg pasażerski odjechał ze stacji w Sokołowie Podlaskim 1 kwietnia 1993 r. Miasto zatem od ćwierć wieku jest odcięte od osobowego transportu kolejowego. Na trasie Sokołów - Siedlce kursują tylko składy towarowe. Ma się to zmienić dzięki nowemu rządowemu Programowi  Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+.

Planowano 2 projekty
- W ciągu pięciu najbliższych lat rząd przeznaczy ok. 7 mld zł na budowę i odbudowę torów kolejowych ważnych dla połączeń lokalnych. Zyska na tym także Sokołów Podlaski. Rządowy plan zakłada odbudowę torów na linii Małkinia - Sokołów oraz rewitalizację linii Sokołów - Siedlce, dzięki czemu na całą tę trasę będą mogły wrócić pociągi pasażerskie – informował 17 października ubiegłego roku Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. - Możliwość uruchomienia regionalnych pociągów pasażerskich na tej trasie otworzy północno-wschodnie Mazowsze na wschodnie województwa naszego kraju. To oznacza wygodniejsze połączenia z Lublinem i Rzeszowem. Jednym z zakładanych skutków wprowadzenia programu Kolej+ jest zmniejszenie ruchu samochodowego i wynikających z niego trudności. Im więcej osób wybierze kolej zamiast samochodu, tym bardziej transport w Polsce będzie zrównoważony. Jest to jeden z głównych celów działalności Ministerstwa Infrastruktury.
W ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej Kolej Plus rząd zaplanował 2 projekty obejmujące swoim zasięgiem Sokołów Podlaski. Pierwszy zakłada rewitalizację odcinka Siedlce - Sokołów Podlaski, drugi odbudowę linii 55 na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia.

Za późno?
Niedawno zapytaliśmy ministerstwo, jak wygląda sprawa programu Kolej+ w odniesieniu do Sokołowa Podlaskiego. Pierwszy z planów, związany z modernizacją linii Sokołów Podlaski – Siedlce wydaje się mniej problematyczny. Torowisko jest bowiem utrzymywane z uwagi na pociągi  towarowe, które wykorzystuje kilka działających w mieście firm, m.in. do transportu złomu i drewna. Ale odbudowa linii Sokołów – Małkinia to co innego. Na odcinku z Małkini do Kosowa Lackiego po śladzie torowiska zbudowano nowoczesną drogę wojewódzką. W najbliższych latach ma ona powstać także na kolejnym fragmencie dawnego torowiska – z Kosowa do Kostek. Tereny na ten cel samorządy lokalne przekazały już Zarządowi Dróg Wojewódzkich. Z kolei na terenie miasta część działek pokolejowych została już sprzedana prywatnym nabywcom.
-W  zakresie możliwości odbudowy linii Sokołów Podlaski – Małkinia byłaby to inwestycja polegająca na budowie nowej linii kolejowej w dawnym lub zbliżonym śladzie. Z uwagi na to niezbędna będzie realizacja studium wykonalności, które wskaże optymalną trasę linii kolejowej – poinformował nas rzecznik MI Szymon Huptyś. - Jednocześnie w ramach przygotowań do wdrożenia Programu w Ministerstwie Infrastruktury opracowano projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Celem zmian zaproponowanych zmian jest m. in.: powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej, w tym korytarzy transportowych, także na terenach po liniach kolejowych, co do których została już wydana decyzja o ich likwidacji, uregulowanie kwestii połączeń kolejowych na granicach województw oraz  wprowadzenie zmian, które postulowali uczestnicy rynku kolejowego, a które mają na celu usunięcie barier i problemów dla efektywnej realizacji inwestycji kolejowych. Chodzi m.in. o wyłączenie konieczności wszczynania przez wojewodę z urzędu postępowań potwierdzających nabycie nieruchomości należących do m.in. przedsiębiorstw państwowych, takich jak „Polskie Koleje Państwowe” w celu powstrzymania procesu nieuprawnionej komunalizacji gruntów Skarbu Państwa zajętych pod infrastrukturę kolejową. 10 września 2019 r. projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów – wyjaśnia rzecznik. Czy w przypadku Sokołowa na te rozwiązania nie jest jednak za późno?

(MG)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (30)

Marnotrawstwo Marnotrawstwo

16 16

Niech przeznacza te pieniądze na leczenie ludzi a nie na głupoty. 12:34, 07.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jakojako

7 3

NIzy dobrze ale popieprzone 12:42, 07.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tak było.Tak było.

10 2

A do 1945 roku z Sokołowa do Siedlec było daw tory. Jak Ruski wracał z wojny z Berlina to jednym torem jechała lokomotywa z ogromnym hakiem i rwała za sobą podkłady. Drugim torem szły wagony platformy i niemieccy jeńcy ładowali szyny i pojechały do ZSRR -- Ponoć do ,, poniklowania ,, Ruscy JE wzieli , i do dziś nie oddali -- Zwykłe złodziejstwo. 13:06, 07.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do :Tak byłoDo :Tak było

10 1

Przyjacielu masz w zupełności rację i przykre to o czym napisałeś. Takie sytuacje nie tylko Sokołów spotkały w tamtym czasie. Kiedyś mówiono w szkołach, że nawet jeżeli coś jest nie opłacalne, to zawsze był tzw. aspekt militarny i dla celów wojskowych nie można było ruszać. Myślałem że ta zasada także dotyczy odcina Sokołów - Małkinia. W ramach tzw zwijania państwa za PO-PSL zwinięto też tory z Sokołowa do Małkini. Normalnie nóż się w kieszeni otwiera jak słyszę, że chcą tę linię odbudować! To dobrze, ale po co było sprzedawać grunty kolejowe? Najdroższym jest ponowny ich wykup z rąk prywatnych, a ile będzie " wałków" przy tym, a my za to zapłacimy. Ech.... 14:11, 07.11.2019


PierdyPierdy

9 7

Jak Burmistrz z PiS sprzedał działki do głuchego mostu I nie ma teraz jak 15:18, 07.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mijomijo

9 5

Skoro nie da rady do Małkini to w kierunku Sadownego tory puścić 15:28, 07.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Po coPo co

7 15

Po co te tory? Autobusom się nie opłaca a pociągom bedzie się opłacało jeździć? Ludzie. Są ważniejsze rzeczy niż te tory za taką kase 15:59, 07.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do Po co. .Do Po co. .

1 0

...głupi, *%#)!& oj *%#)!& jesteś....po co tory? To może traktory sprowadzić i zabrać cały Sokołów...bo też po co...toż to okno na świat irozwoj miasta. ..trzeba być imbecylem by takie pytania zadawać.. . 17:04, 12.11.2019


WyborcaWyborca

14 7

Senator może w końcu się wykaże
Obwodnica+
Kolej+
Senatorze prosimy
16:43, 07.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

wyborcowyborco

2 0

Bardzo słuszna uwaga!!! No ciekawe skąd tyle minusów... 09:30, 09.11.2019


Zgadzam się Zgadzam się

7 12

Marnotrawstwo 17:29, 07.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ksiądzksiądz

21 2

A może tych co przyczynili się do degradacji linii co była i dorobili się majątku zatrudnić w ramach pokuty za darmo do odbudowy!!! 18:56, 07.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

xvxxvx

1 0

proszę dopisać cukrownie śp wiadomo kto za tym stał 16:54, 14.11.2019


PewniePewnie

4 6

Aż mi zagwizdało. I rezerwuję bilet. Na przyszłe życie. 21:25, 07.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kapuśniaczek Kapuśniaczek

5 4

Nadal nie lubię upałów wypatruje ciągle deszczu ........ 01:30, 08.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dla. Kogo? Dla. Kogo?

2 14

Dla kogo będą te tory? Ministrowie będą jeździć? Senator? Sami przemieszczają się swoimi furami albo samolotami a tu chcą tyle pieniędzy zmarnować. 08:28, 08.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Dla misia GOGODla misia GOGO

11 2

Dla ludzi podróżujących dobra alternatywa dla pojazdów samochodowych,do przewożenia towarów>>>nawet tuczniki do zakładów mogłyby przyjeżdżać koleją a nie przeładowanymi samochodami to mniej by się niszczyły drogi. 13:14, 08.11.2019


JaJa

10 1

Tiry na tory i wszystko jasne Byloby na pewno bezpieczniej 16:16, 08.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

TakTak

0 1

I tysiące kierowców bez pracy. Są plusy i minusy wszystkiego 18:07, 14.11.2019


RoxRox

13 1

No i okazuje się, że z odbudową linii do Małkini będzie za dużo zachodu -pomysł więc przepadnie. A w takim scenariuszu rewitalizacja linii do Siedlec też przepadnie -nie będą inwestować w kolejową ślepą uliczkę do jednego, podupadłego miasteczka. Tak oto jesteśmy skazani na wykluczenie infrastrukturalne -i tym samym rozwojowe! Żaden poważny inwestor nie będzie inwestował w okolicy, gdzie nie da się organizować sprawnego i szybkiego transportu. A jako że drogi szybkiego ruchu ominą Sokołów to powinniśmy postawić właśnie na powrót pełnowartościowej kolei! Tak trzeba na to patrzeć, a nie "a po co to, ja nie bede jeździł". 16:48, 08.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Franek Franek

8 3

Dyskusja o torach do Małkini a Boguś handluje gruntem po PKP że aż się kurzy , przetarg za przetargiem bo w kasie dno dawno przebite 21:02, 08.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KolejarzKolejarz

3 5

Pisu pisu ble ble ble.
Lotnisko jeszcze obiecajcie. 00:35, 09.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MM

10 0

Mam nadzieję że się uda zrealizować tą inwestycję, to by otworzyło duże możliwości transportowe nie tylko dla Sokołowa ale i miejscowości znajdujących sie na lini. Jak ktoś nie był w innych miastch gdzie kolej funkcjonuje to będzie mówił "po co, kto będzie jeździł". Warto spojrzeć czasami szerzej i przyszłościowo a nie ślepo krytykować. Pozdrawiam
Sokołowianin 09:23, 09.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Wiem , że...Wiem , że...

5 0

Kolej to rozłożyli Suchocka z AWS-u i poprawił Oleksy z SLD. To ONI oboje otworzyli pierwsze firmy transportowe na kołach [TIR-y] . Toć Suchocka miała ich od razu -- 100 sztuk - nówek z różnymi ,, naczepami ,, 11:13, 09.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XX

1 5

Lepiej przeznaczyć na drogi. 18:29, 10.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SokoludekSokoludek

6 1

Reaktywacja połączeń kolejowych jest jedną z nielicznych szans umożliwiających rozwój miasta. Na drogi raczej nie ma co liczyć, wszystkie planowane omijać będą miasto i powiat i przyczynią się do dalszej izolacji i wyludniania. 15:55, 11.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

............

1 1

wierzchem się da 13:11, 12.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HeniekHeniek

3 1

Najlepsza mina naszych senatorów po przegranym głosowaniu na marszałka, naszej pani z karolewa włosy się wyprostowały a ręce odmówiły posłuszeństwa, nie mogły się połączyć 07:16, 13.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GringoGringo

1 0

linia Ostrołęka-Siedlce była JEDNOTOROWA drugi tor kładli Niemcy ale zdążyli zrobić tylko do Borków Siedleckich w 1944😐 08:33, 16.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Henia.do Henia.

1 1

Idę o zakład , że wiosną ,, Senat ,, z Marszałkiem na czele będzie PiS-u. W PO-KO też są Senatorowie , którzy nie lubią ,, wojny ,, a chcą dobra zwykłych ludzi. Niech tylko ,, cofną ,, kilka dobrych sejmowych ustaw z powrotem do sejmu -- to gwarantuję , że większość stracą. 11:22, 18.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
© zyciesokolowa.pl | Prawa zastrzeżone