Zamknij
REKLAMA

Fundacja z Warszawy chce zablokować budowę drogi Kosów Lacki - Sokołów Podlaski

09:50, 23.07.2021 | BOŻENA GONTARZ-GÓRZNA
Skomentuj Na odcinku z Małkini do Kosowa Lackiego w miejscu dawnego torowiska biegnie nowa droga wojewódzka nr 627
REKLAMA

Trwają prace przy projektowaniu nowej drogi wojewódzkiej nr 627 po śladzie dawnej linii kolejowej. Fundacja „Pro Kolej” zaskarżyła do Samorządowego Kolegium Odwoławczego decyzję burmistrza Kosowa Lackiego o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Ma to związek z planami odbudowy linii kolejowej Kosów Lacki – Sokołów Podlaski.

Przypomnijmy: pociągi na trasie Sokołów Podlaski – Małkinia przestały jeździć na początku lat 90. Głównym powodem zawieszenia kursów był zły stan techniczny mostu na Bugu w Małkini. Stopniowo rozbierano kolejne odcinki torów. W 2010 r. otwarto nowy, drogowy most na Bugu, a na początku 2016 oddano do użytku nowy odcinek trasy wojewódzkiej między Małkinią a Kosowem Lackim, który biegnie po śladzie dawnej linii kolejowej.
Od 2019 r. trwają prace przy projektowaniu kolejnego odcinka drogi – z Kosowa Lackiego do Sokołowa Podlaskiego - który miałby przebiegać po śladzie dawnej linii kolejowej z Kosowa do Emilianowa. Dotychczasowa trasa 627 biegnie przez Telaki, Dybów, Skibniew i Kostki, jest pełna zakrętów, a duże natężenie ruchu, w tym znaczna liczba jeżdżących tamtędy tirów, jest uciążliwa dla mieszkańców. Przez lata władze samorządowe Kosowa Lackiego i mieszkańcy zabiegali o wyprowadzenie ruchu spod okien domów i skierowanie go na tereny po zlikwidowanej linii kolejowej.
Inwestor, czyli Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich ma potrzebne do realizacji inwestycji grunty, wybrał projektanta, który pracuje już w terenie. W styczniu burmistrz miasta i gminy Kosów Lacki wszczął postępowanie zmierzające do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. W marcu wystąpiła do niego Fundacja „Pro Kolej” z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu jako organizacji społecznej. Burmistrz wydał negatywną decyzję, ale Samorządowe Kolegium Odwoławcze po skardze złożonej w tej sprawie przez fundację nakazał dopuścić ją do postępowania jako stronę.
15 czerwca burmistrz Kosowa Lackiego wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 627 na odcinku Kosów Lacki – Sokołów Podlaski”, w której wskazał na brak konieczności przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzję tę w lipcu zaskarżyła Fundacja „Pro Kolej”, co oznacza, że sprawa będzie rozpatrywana przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

- Oznacza to w przypadku tej inwestycji co najmniej kilkumiesięczne opóźnienie w realizacji zaplanowanych prac projektowych, a w najgorszym przypadku całkowite wstrzymanie bardzo potrzebnej dla mieszkańców inwestycji - wyjaśnia burmistrz miasta i gminy Kosów Lacki Jan Słomiak.

Wysłaliśmy do fundacji pytanie dotyczące jej stanowiska w całej sprawie, nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi. Wiadomo jednak, że interwencja w tym przypadku jest związana z rządowymi planami odbudowy połączenia kolejowego między Sokołowem Podlaskim a Kosowem Lackim. Pomysł taki znalazł się w rządowym programie „Kolej+”, ale...
Do tego, by realizować inwestycje objęte programem „Kolej+” potrzebne jest 15% wkładu własnego samorządów. Przy inwestycjach kolejowych to ogromne kwoty, przekraczające możliwości finansowe miast i gmin. Samorząd województwa mazowieckiego, który dysponuje odpowiednimi funduszami zdecydował, że wspomoże modernizację wciąż funkcjonującej linii Sokołów Podlaski – Siedlce, zrezygnował jednak z finansowania odbudowy odcinka Sokołów Podlaski – Kosów Lacki. Argumenty to m.in. fakt, że część danego torowiska między Kosowem Lackim a Małkinią została wykorzystana pod drogę, natomiast w mieście Sokołów Podlaski część działek pokolejowych została sprzedana w prywatne ręce. Zatem konieczne byłoby projektowanie linii kolejowej o nowym przebiegu i wykup gruntów na ten cel. Nie jest to niemożliwe, ale byłoby bardzo kosztowne...

- Nie jesteśmy przeciwni odbudowie kolei, wręcz przeciwnie. Wiem, jak bardzo prorozwojowe są tego typu inwestycje. Sam wysłałem do samorządu Mazowsza pismo z prośbą o wsparcie odbudowy linii kolejowej do Kosowa – mówi burmistrz Jan Słomiak. - Musimy jednak patrzeć na sprawę realnie. Odbudowa linii kolejowej między Sokołowem Podlaskim a Kosowem Lackim nie ma wsparcia finansowego ze strony Samorządu Województwa, zatem nie jest w tym momencie możliwa do realizacji. Jest za to wykonywany projekt budowy drogi wojewódzkiej nr 627 po nowym śladzie i deklaracja władz Mazowsza, że są pieniądze na budowę. Na tę inwestycję mieszkańcy bardzo długo czekają. Jeśli dojdzie do wstrzymania prac nad tym zadaniem, to jestem niestety przekonany, że przez długie lata nie będzie ani nowej drogi, ani linii kolejowej – dodaje.

 

(BOŻENA GONTARZ-GÓRZNA)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (19)

JanekJanek

19 1

Jeżeli pierwszą głupotą było rozebranie linii kolejowej z powodu nieczynnego przejazdu torowego przez to cudo techniki jakim był most w Małkini, bo można było zmodernizować stary odcinek odgałęzienia do linii Warszawa-Białystok. Nasyp i tory pozostały jeszcze długie lata. Drugą głupotą było rozebranie pasa torowego i częściowe sprzedanie go w prywatne ręce. Ten pas miejscami miał ponad 100 metrów szerokości więc swobodnie mógł pomieścić i nową drogę i pas pod przyszłe tory. Projektującym zabrakło też wyobraźni i pomysłu że kolej kiedyś tu wróci. A budowa linii kolejowej Sokołów - Węgrów - Mrozy którą popiera miasto Węgrów i chyba Marszałek to już totalny rozjazd. 10:47, 23.07.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

GutieresGutieres

0 0

Głupota to za delikatnie nazwana. To conajmniej barbarzyństwo i zbrodnia dokonane na tej malowniczej linii. Reaktywują nawet stare wąskotorówki chociażby na cele turystyczne ale takie plany przerosły naszych mędrców samorządowych. Ale co tam. Jakaś carska linia przy tylu atrakcjach turystycznych w pobliżu Soko to pikuś - mały zresztą 11:02, 24.07.2021


HelloHello

0 0

Droga jest bardzo potrzebna dla wszystkich ludzi z okolicy,a zwłaszcza dla przyszłych pokoleń . 03:25, 08.08.2021


FranekFranek

7 6

Marszałek nie popiera budowy linii Sokołów - Węgrów - Mrozy. To projekt pisowskich radnych miejskich z Węgrowa, których patronką jest pani marszałek. 10:54, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FranekFranek

3 7

Pani marszałek, czyli pani senator, była dyrektorką kultury. 11:04, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ToryTory

17 4

Przez tyle lat nikt nie dbał o tą linię kolejową, pociągi nie jeździły, rozebrali a teraz żal im pociągów i torów i wszystkiego. Teraz to chcemy droge a nie tory. Fundacja niech pilnuje warszawy a nie nas 11:27, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ży-syży-sy

3 6

Proszę przytoczyć pismo zaskarżające. Zdaje się wyjdzie drugie dno. 11:51, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do - Torydo - Tory

18 5

A kto jak nie PO rozebrało TE tory. Teraz znów ,, wysprzedawca ,, Kraju wrócił i dalej chce to robić. 12:29, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A ,, Fundacja ,,A ,, Fundacja ,,

17 3

Niech się zainteresuje ,, CZAJKĄ ,, -- tyle syfu już aż do Bałtyku dopłyneło. 12:41, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

........

4 4

Mydlenie oczu 16:14, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

asdfgasdfg

15 4

Wystarczy spojrzeć na stronę tej fundacji, że ona nie ma na celu interesowania społecznych interesów. To jest grupa powołana do celów lobbingowych, dużych firm kolejowych. Wcale nie chodzi o dobro społeczeństwa, a jedynie o kasę. 16:59, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xvdxxvdx

5 4

no i jakaś zaraza musi psoć postęp czy w tym kraju morze być normalnie zawsze komuś nie pasuje 20:36, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnkaAnka

9 6

Podobno pan Slomiak mial tak walczyć o kolej.
I bardzo dobrze, transport niech sie na kolej przerzuci, bo i tak w perspektywie tiry benzyna pójdą na zlom, a elektrycze za drogie, więc jedyna alternatywa, to kolej. 00:24, 24.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Ankido Anki

7 2

Przecież jest w artykule wypowiedź burmistrza o tym, że popiera budowę kolei, ale jest jeszcze bardziej za budową drogi, bo jest bardziej realna. 09:01, 24.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnkaAnka

4 4

Jak samorządy POPSL doprowadzily do bankructwa zaklady pracy, pozamykaly posterunki policji, tfusk wypchnał mlodych za granice, przez co zmniejszył dzietnosc w szkolach, to kto mial tymi pociagami jezdzic, to byla ich cala POlityka zwijania POLSKI, to wszystko ze sobą powiazane, w konsekwencji zbrodnia na kolei.
Za rzadu PiS jest przywracanie godności POLSKI i Polaków, kolej to transport ekologiczny, i jak zabronią tirom jezdzic na benzyne, tylko elektryczne, a do tego zmierzają to Polska lezy i kwiczy. Kolej to nasza racja bytu. 08:19, 26.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

izydorizydor

5 3

Za rządu PiS jest tylko kolesiostwo, nepotyzm, przekręty i pasienie pisowskich brzuchów na nakładanych nowych podatkach na przedsiębiorców. Jeszcze wspieranie patologii i leniuchów pieniędzmi ludzi pracy. 18:45, 26.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

popopopo

6 2

Za PiS galopuje inflacja i przybywa podatków. Co z tego 500+ jak ceny w sklepach rosną z miesiąca na miesiąc i nakładają na mnie nowe podatki? Chyba trzeba było mieć 2 z matematyki, żeby się na to nabierać. Dodatkowo w 2020 r. dług publiczny wzrósł o tyle, ile kiedyś rósł przez 10 lat. 20:40, 26.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnkaAnka

2 5

Ceny dyktuje popyt i podaz, gospodarka uwolniona po Covid szybuje, to i ceny rosną.
Rząd nie ustala cen, jak za komuny, ogarnijcie, a poza tym, to samorządy chcą same się rządzić, do nich z pretensjami wychodżcie. 17:03, 27.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Ankido Anki

4 1

Więc to Ty miałaś dwójkę z matematyki? Rząd ustala podatki, które napędzają ceny.
Podatki PiS (nie mam pewności, czy lista jest kompletna):
1. podatek bankowy, czyli od kredytów
2. podatek handlowy, czyli od zakupów
3. danina solidarnościowa
4. opłata emisyjna od paliw
5. opłata przejściowa
6. tzw. opłata mocowa za prąd
7. podatek „galeryjny" - początkowo od galerii handlowych i biurowców
8. następnie od wszelkich nieruchomości komercyjnych
9. w tym nawet od budynków z mieszkaniami na wynajem
10. opłata za wpis do rejestru BDO
11. opłata recyklingowa
12. podwyższenie i rozszerzenie zakresu obowiązywania opłaty recyklingowej
13. opłata denna od przystani
14. opłata wodna
15. opodatkowanie wkładów pieniężnych wnoszonych do firm
16. oraz przychodów z dziedziczonego majątku lub otrzymanego jako darowizna, którego nie będzie można już amortyzować
17. opłata jakościowa za badanie techniczne pojazdów
18. podwyżka VAT na wiele produktów spożywczych
19. utrzymanie wyższych stawek VAT do 8% i 23% do 31 grudnia 2018r.
20. a następnie na czas nieokreślony
21. podwyżka podatku akcyzowego o 10 proc. na alkohole
22. na wyroby tytoniowe
23. i na e-papierosy
24. podwyżka opłat za wywóz śmieci (dla firm utylizujących odpady, a przez to dla mieszkańców)
25. zamrożenie progów PIT
26. likwidacja liniowego PIT dla przedsiębiorców których dochody roczne przekraczają 1 milion złotych
27. obniżenia do zera kwoty wolnej od podatku od wysokich zarobków
28. pozbawienie wiele grup podatników możliwości korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów
29. likwidacja możliwość pomniejszania przychodów z działalności operacyjnej o koszty uzyskania przychodów kapitałowych
30. podatek deszczowy
31. zaostrzenie sposobu opodatkowania farm wiatrowych
32. zaostrzenie sposobu naliczania akcyzy od samochodów sprowadzanych z zagranicy
33. podwyżka opłaty paliwowej
34. podatek od serwisów VOD
35. podatek cukrowy
36. coroczna podwyżka składek ZUS
37. podwyżka opłaty OZE
38. podatek od tzw. małpek (czyli małych napojów alkoholowych)
39. podwyżka abonamentu RTV
40. podatek od przekształcenia spółek w celu skorzystania z estońskiego CIT, podatek wynosi 19 proc.
41. podatek od plastiku (unijny podatek, poparty przez premiera Morawieckiego na szczycie UE, naliczany jest od 1 stycznia)
42. Podwyżka opłat sądowych
43. ograniczenie ulgi abolicyjnej
44. podwójne opodatkowanie spółek komandytowych
45. podwyżka stawek maksymalnych opłat lokalnych; decyzją rządu zwiększone zostały maksymalne stawki podatków od nieruchomości, od środków transportu, od psa oraz od opłaty uzdrowiskowa i reklamowej
46. wzrost stawki zdrowotnej dla przedsiębiorców w ramach "Polskiego Ładu". 21:11, 27.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
0%