Zamknij
REKLAMA

Kolej do Sokołowa: elektryfikacja i bezpośrednie połączenie z Warszawą

12:41, 24.11.2021 | BGG, INFO/FOT. UMWM
Skomentuj
REKLAMA

W środę, 24 listopada, podpisano umowę partnerstwa, niezbędny dokument aplikacyjny w  drugim etapie naboru wniosków do programu Kolej+. Koszty rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce szacowane są na 320 mln zł. 15 proc. tej kwoty mają zapewnić samorządy.

Liderem projektu jest samorząd województwa, a partnerami powiat sokołowski, Sokołów Podlaski oraz gminy Sokołów Podlaski i  Bielany. Umowę z partnerami podpisali marszałek Adam Struzik oraz wicemarszałek Wiesław Raboszuk, a także: burmistrz Sokołowa Podlaskiego Bogusław Karakula, wójt gminy Sokołów Podlaski Janusz Kur, wójt gminy Bielany Zbigniew Woźniak. Przedstawiciele powiatu sokołowskiego dokumenty podpisali już wcześniej. W spotkaniu wzięła udział posłanka Kamila Gasiuk-Pihowicz.

Kolej do Sokołowa w drugim etapie
Projekt Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce znalazł się wśród 79 inwestycji wyłonionych do drugiego etapu programu Kolej +, prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK). Podpisana dziś umowa partnerstwa określa zasady współpracy między liderem projektu (samorządem województwa) a partnerami.
Jak mówił marszałek Adam Struzik, projekt jest efektem dobrej współpracy między samorządami. -

- Połączyliśmy siły, by zwiększyć swoje szanse na realizację projektu. Bezpośrednie połączenie z Warszawą może być dla Sokołowa i tej okolicy Mazowsza dużym impulsem rozwoju i znacznie wpłynąć na poprawę życia mieszkańców. Rekomendowany wariant wykorzystuje istniejącą już infrastrukturę kolejową oraz pozwala docelowo na kursowanie nawet 18 par pociągów na dobę – mówił Adam Struzik. - Istniejący układ torów zostanie zrewitalizowany i zelektryfikowany. Dzięki temu poprawią się warunki techniczne i pociągi będą mogły jeździć z większą prędkością. Wybraliśmy ten wariant, ponieważ w naszej ocenie jest on optymalny. Były oczywiście inne propozycje, ale wymagałyby one znacznych zmian i m.in. przebudowy torowiska w centrum Siedlec, co byłoby trudne. Bardzo się cieszę, że partnerzy angażują się w ten projekt. Mam nadzieję, że po złożeniu dokumentów stronie rządowej, projekt ten zostanie uznany za ważny z punktu widzenia rozwoju naszego województwa i skierowany do dalszych procedur. .

Który wariant wybrano?
Na potrzeby projektu powstało zlecone przez zarząd województwa Wstępne Studium Planistyczno–Prognostyczne (WSPP). Jego przygotowaniem zajęło się konsorcjum firm, w skład którego weszły: Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o. oraz Instytut Kolejnictwa.

Rekomendowany do realizacji został wariant, który zakłada rewitalizację linii kolejowej nr 55 w jej istniejącym przebiegu oraz jej elektryfikację. Umożliwi to bezpośrednie połączenia z Warszawy do Sokołowa Podlaskiego. Pociągi pasażerskie pojechałyby do Sokołowa z prędkością maksymalną 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Przewidywane koszty netto inwestycji to niemal 320 mln zł.

Bezpośrednio do Warszawy
Podpisując porozumienie, wszystkie samorządy zgodziły się na zasady naboru do programu i wspólne pokrycie 15 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Dokładny podział funduszy, które samorządy przekażą na wkład własny, będzie określony po decyzji o przyznaniu dofinansowania.
- Umowa partnerstwa została podpisana, teraz dokumenty będą złożone do PKP PLK. Pozostaje czekać na decyzję. Liczymy, że będzie ona pozytywna, a już za kilka lat mieszkańcy Sokołowa i okolic uzyskają komfortowe połączenie ze stolicą – mówi wicemarszałek Wiesław Raboszuk. - Szybka możliwość dotarcia do Siedlec jest ważna, ale chyba ważniejsze będzie bezpośrednie połączenie Sokołowa linią kolejową ze stolicą. Wszyscy wiemy, że dostanie się do Warszawy z Sokołowa samochodem, czy busem jest bardzo trudne, czasochłonne, problemem są korki. Dzięki połączeniu kolejowemu będzie można tego uniknąć - podróż się usprawni, przyspieszy, a do tego będzie się odbywała w komfortowych warunkach.

Okno na świat

- Samorządy z powiatu sokołowskiego od początku były przeciwne likwidacji linii kolejowej. Odcinek z Sokołowa do Siedlec, dzięki przedsiębiorcom i samorządom, jeszcze w jakiś okrojony sposób funkcjonuje - mówił burmistrz Bogusław Karakula. - Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku z Sokołowa do Siedlec jest dla nas otwarciem okna na świat. Tu nie chodzi o połączenie między Sokołowem, a Siedlcami, ale przede wszystkim o komunikację z Warszawą. Wielu sokołowian, naszych mieszkańców, pracuje właśnie w stolicy, dojeżdżanie samochodem jest uciążliwe i wiąże się z korkami i innymi utrudnieniami. Dzięki kolei dojazd do Warszawy będzie łatwiejszy dla mieszkańców miasta, ale i całego powiatu sokołowskiego.

- Bardzo się cieszymy z tego projektu. To bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców gminy Sokołów Podlaski, bo będą mogli łatwiej dojechać do pracy w Warszawie, a uczniowie do szkół. Ale to także bardzo istotna sprawa dla przedsiębiorców, zwłaszcza linia towarowa. Dzięki kolei dostaną dodatkowy impuls do rozwoju - mówił wójt gminy Sokołów Podlaski Janusz Kur.

Wójt Zbigniew Woźniak z kolei zaznaczył, że projekt to powrót kolei do gminy Bielany. Miała ona swoją stację, dziś nieczynną.
- Jesteśmy niewielką, ale ambitną gminą. Myślę, że wspólnie poradzimy sobie z wkładem własnym – mówił. - Nowe technologie i nowa infrastruktura bardzo nas cieszą. W naszej gminie jeździ pierwszy na Mazowszu szkolny autobus elektryczny, sprawdza się. Cieszę się, że kolejne działania związane z nowoczesnym, ekologicznym transportem są podejmowane – dodał.

Pod koniec spotkania marszałek Struzik podkreślił, że choć nie są znane jeszcze ostateczne koszty projektu, samorządy będą współpracować, a podział 15% udziału własnego nastąpi „stosownie do możliwości finansowych poszczególnych samorządów”.

(BGG, INFO/FOT. UMWM)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (38)

mieszkaniecmieszkaniec

27 6

A ta w okularach czego TU ?! 12:47, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

!!!!!!

29 9

Ta Gasiuk-Pihowicz jest bezczelna! Po co tam się ansuje!
Podpina się pod coś przy czym palcem nie kiwnęła! Wstyd! 12:47, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A gdzie kot ?.A gdzie kot ?.

20 3

Że myszka po Sokołowie harcuje. 13:15, 24.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PodatnikPodatnik

3 9

Myszka agresorka kotów się nie boi 🤣 13:20, 24.11.2021


PodatnikPodatnik

10 23

Powiat się wyludnia, a tu linię za grube miliony będą rewitalizować. Za 10 lat się okaże, że nie ma tym kto jeździć i znów zwiną interes, ale co firmy wykonawcze zarobią to już ich. 13:19, 24.11.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

OdpOdp

14 2

Pan Podatnik chyba nigdy nie jechał busem relacji Sokołów- Warszawa i spowrotem... bo opowiada głupoty.
Pomijając to, że busy pękają w szwach od ilości osób... to kolej poprawi komfort podróży i połączenia na cały kraj.
Po drugie - to że powiat się wyludnia nie znaczy, że ludzie pracujący np. w Warszawie nie będą wracać do rodzinnych stron (co więcej - wracają, mogę zapewnić).
Po trzecie- to właśnie szybsze i komfortowe połączenie z Warszawą może to zjawisko zwane "wyludnianiem powiatu" zatrzymać.
Po czwarte - Może ww. połączenie otworzy oczy samym pracodawcom z powiatu na to, że jednak warto traktować pracowników w należyty sposób bo mają oni alternatywę pracy w Warszawie.
Może tak być i kolej niesie za sobą z pewnością więcej dobrego niż złego... wystarczy spojrzeć na ten temat jedynie trochę dalej niż tylko na czubek własnego nosa...🙂🙄
Pozdrawiam 👍🙂 14:39, 24.11.2021


Podatnik - do odpPodatnik - do odp

2 2

Jechałem nie raz busem do Warszawy i z powrotem, może nie było to zbyt wygodne, ale z tego co widzę, przechodząc pod kinem, to firmy przewozowe mają teraz autobusy, więc może wygląda to już trochę inaczej, chociaż od pewnego czasu nie korzystam, więc nie dam sobie ręki uciąć. Tyle, że problem leży gdzie indziej, w kosztach funkcjonowania całego systemu. Żeby przejechać busem z Sokołowa do Warszawy, to najpierw ktoś musi założyć firmę, kupić samochody, zatrudnić pracowników itp., relatywnie koszt nieduży. Jak już firma przewozowa działa, to bierze pieniądze za przejazd, opłaca z tego pracowników, paliwo, koszt utrzymania samochodów, podatki i na końcu zarabia na tym ten, jak pewnie niektórzy by stwierdzili, krwiożerczy kapitalista. W przypadku kolei sprawa ma się diametralnie inaczej, najpierw trzeba zatrudnić rzeszę urzędników: urząd skarbowy, ministerstwo finansów, ministerstwo infrastruktury, urząd wojewódzki lub marszałkowski, którzy najpierw najpierw zabiorą Tobie pieniądze w podatkach, żeby wydać na budowę linii kolejowej i nadzór nad inwestycją. Do tego sama inwestycja, tzn materiały i firmy wykonawcze to kolejne koszty. Wszystko idzie w grube miliony złotych, wszystko oczywiście z podatków. Na koniec okaże się, że linia jest nierentowna i trzeba do niej dorzucać kolejne pieniądze. Takich projektów i firm jest masa w Polsce, dopłacamy do całego PKP, LOT, kopalni węgla i można byłoby wymieniać tak dalej. Podatków coraz więcej, Tak się bogactwa i dobrobytu nie zbuduje. Warto spojrzeć na świat trochę szerzej niż przez pryzmat wygodnego usadzenia dupy w pociągu.
Poza tym mam 32 lata, a znam tylko jedną osobę, która wróciła do Sokołowa. Przy tym ile wyjechało to jest bardzo odosobniony przypadek.
Pozdrawiam serdecznie 🙂 08:27, 25.11.2021


z Bielan.z Bielan.

8 3

Panie Wójcie - stacja nieczynna ? ---- JEJ od ponad 5-ću lat w ogóle już tam nie ma , i peronu i tablicy ,, Bielany Podlaskie ,, też nie ma. 13:34, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Logiczny PrzewodnikLogiczny Przewodnik

7 12

Bez jaj. Pytanie czy naprawdę z tamtej strony ktoś pomyśli o jechaniu do Sokołowa Podlaskiego tą kolejką. Czy też wszystko zacznie jeszcze bardziej pustoszeć... Najlepszym planem byłoby budowanie takiej kolejki od zalewu w Niewiadoma przez Sokołów Podlaski - Łubianki i dalej na Małkinię przez Kosów Lacki. Umożliwiłoby to rozwój okolicznych wiosek ruch turystyki i jakikolwiek przychód. myślę że z tamtych stron więcej ludzi jeździ do pracy np do Sokołów.SA a w dobie BUSÓW do warszawy wątpię czy ktoś dołoży godzinę aby pchać się przez Siedlce do Stolicy. Jak już jest parcie na taką inwestycje to niech coś to wnosi a nie wynosi.
ps. Kończcie z sentymentami róbcie coś dla mieszkańców, bo po tym ruchu widać że trzymacie się spódnicy a nie myślicie merytorycznie.
Pozdrawiam serdecznie. 14:50, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CzegoCzego

4 15

Czego śierdzoce pociągi albo tramwaje jak pietnaście koła i ładną betkę można mieć i jeździć SAMEMU. Wiecie czemu w tramwajach takie duże szyby żeby biedaki cebulaki lepiej się mogli napatrzyć na mojo fure 15:00, 24.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

XDXD

1 0

Twoja beta pewnie czesciej stoi w u jakiegos heńka-lepiarza niż jezdzi xD 21:54, 27.11.2021


UpadekUpadek

7 9

Ten kraj padnie jak ten transport pasażerów do Siedlec. Może by najpierw zaczęli od ankiety czy są chętni na takie przewozy. I przeanalizowali co dalej. Następnie próba... 15:53, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A ja...A ja...

4 10

Bym proponował dobudować jaszcze jedne tory , a CO TAM , niech do Siedlec będzie jeden , a do Sokołowa drugi. Po co pociągi mają się blokować. 16:03, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dlaczego ?Dlaczego ?

7 2

Dlaczego jeżeli jest współpraca i na naszych oczach realizowany jest kolejny bardzo ważny projekt dla Sokołowa tak jak wcześniej np.Obwodnica niema starosty Sadowskiej???
17:50, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JackJack

7 3

O Boguś i agresorka ha ha ha🙂 20:58, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NonNon

7 4

Wytłumaczyć to mozna wg myszki agresowrki. Kolej z Sokolowa do Warszawy przyda się do wożenia migrantów,aby bezpiecznie dotarli do Berlina i Sokołowskie busy będą się identyfikować jako kolej. 21:07, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SpokojnieSpokojnie

9 8

Jest Boguś, będzie katastrofa, słowem nic z tego nie będzie! 21:21, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PodróżnikPodróżnik

10 1

Jeżdżę codziennie busem do Warszawy. Nie jest to przyjemna sprawa, kto jeździ, ten wie o czym mówię. Zwłaszcza jak bus jest wyładowany po brzegi. Nie ma Covida, nie ma zagrożenia, jest biznes. Dlatego jak tylko będzie taka możliwość to przesiadam się na pociąg i niech mi nikt nie próbuje udowadniać, że będzie to niekorzystne dla pasażerów. 07:36, 25.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BusyBusy

0 0

Te busy to dramat, zero komfortu, jakby worki z ziemniakami wieźli, a nie ludzi... 21:55, 27.11.2021


Te 15 %Te 15 %

1 3

To Gminy wyrzucą w błoto , a jest TO 36,8 mil. zł. Kto tym będzie jezdził - z 10 osób rano i tyle po południu. Tak jak z Sokołowskim PKS-em jechałem SAM z Sokołowa i w jednej czwartej trasy wysiadłem i kierowca pojechał dalej sam z powietrzem i pewnie nikt po drodze nie wsiadł bo było to ok. godz 17. 07:46, 25.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

A wiesz dlaczego jecA wiesz dlaczego jec

0 0

Bo PKS z Sokolowa jedzie przez Kaluszyn i stoi w korkach w Minsku, wiec trasa zajmuje 2,5-3, a raz zajeła mi 3,5 godziny. 100 km w 3,5 h!!! 21:53, 27.11.2021


O !.O !.

2 6

Teraz Wójt Gm. Bielany powinien zrobić ,, wywiad ,, wśród mieszkańców KTO będzie z tej kolei korzystał , zanim Gm. wyłoży TE ponad 36 mil. Zajmował się ,, łączeniem ,, Bielan - TU koszty chciał żeby ponieśli z własnej kiszeni mieszkańcy , a TE 36 mil to pieniądze całej gminy , i TU niech się wykaże Wójt z Radnymi -- NO do roboty !. Ps. Nie piszę tego ,, tak o sobie ,, ale to będą wyrzucone pieniądze w błoto. 08:11, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do ODo O

6 2

Kolej to przyszłość. Dzięki kolei dajemy szansę kolejnym pokoleniom Polaków. Trzeba zauważyć, że przez wiele lat transport kolejowy był niedoceniany i traktowany jako relikt przeszłości. Tymczasem aktualne wyzwania klimatyczne, w tym ogłoszenie planu osiągniecia zerowej emisyjności w Unii Europejskiej do 2050 roku, dały nowy impuls do rozwoju kolei. Zarówno eksperci, jak i coraz bardziej świadomi obywatele wiedzą bowiem, że pociągi są najbardziej przyjaznym środowisku naturalnemu środkiem transportu – wytwarzają ponad 3 razy mniej CO2 niż auta. 09:19, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ -Do O@ -Do O

1 3

Ale nie ,, przyszłość ,, dla tego odcinka -- zrozum koleś. Powiedz ilu takich ,, PANÓW ,, jak TY będzie tą koleją jezdzić. Za TE 37 mil. wyrzucone w błoto , to Gmina zrobi ze 40 km dróg asfaltowych - a to będzie CAŁA Gmina. 10:40, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkaniecMieszkaniec

6 1

Kto będzie tymi drogami jeździł, jak wsie i miasteczka się wyludniają jedne po drugim? Kolej właśnie na tym odcinku może powstrzymać odpływ młodych ludzi bo podróż trwająca 1,5 godz. w wygodnych warunkach do Warszawy jest alternatywą dla dojazdu np. z miejscowości podwarszawskiej do samej Warszawy własnym autem. Zobacz ile ludzi jeździ obecnie niewygodnymi busami. Niech krytykanci spojrzą na mapę dróg istniejących i planowanych i zobaczą gdzie jest Sokołów. Wszystko nas omija. Ta kolej powinna być absolutnym PRIORYTETEM, jeśli ktoś myśli o długofalowym rozwoju. 10:58, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Może WójtMoże Wójt

1 0

Bielan dorzuci coś z podwyżki poborów ok. 50 % 11:28, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do @do oDo @do o

2 1

O czym ty piszesz Marcin? 11:36, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dziadek68dziadek68

1 0

Ten kurs na rewitalizację odnowy połączeń kolejowych trwa od kilku lat.Coś mi się zdaje że niedługo można się spodziewać zawiązania jakiejś agendy tego projektu by obsadzić "SWOICH" na dobrych stołkach.Obym się mylił. 15:38, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do - Mieszkaniecdo - Mieszkaniec

1 0

Właśnie ,, się wyludniają ,, i według CIEBIE drogami nie będą jezdzić , A koleją TAK - Paranoja. 17:49, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KolejowoKolejowo

1 1

Jak wy liczycie te 15%?
15% z 320 = 48

I te 48 ml zł będzie podzielone między miasto Sokołów Podlaski, gminnę Sokołów Podlaski, gminę Bielany oraz powiat Sokołowski i woj. mazowieckie. Już wiemy że nie będzie to równy podział. Najwięcej dołoży woj. mazowieckie.

Szkoda, że gmina Suchożebry i gmina Siedlce oraz powiat siedlecki się nie dokładają. 21:04, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HenioHenio

1 1

Jak zrobią promocję za darmo pociągiem do Warszawy to jest szansa na kilku pasażerów no choćby na zakupy i z powrotem. Ale przy cenach biletów PKP na obecne czasy to pociąg powozi powietrze i padnie. 21:27, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ Do - Mieszkaniec@ Do - Mieszkaniec

2 1

Pomyśl. Wsie i małe miasta się wyludniają bo mieszkańcy wyjeżdżają za lepszą pracą czy na studia. Takie połączenie sprawi, że te dojazdy nie będą tak uciążliwe i część z tych osób zapewne pozostanie tutaj. Jeszcze przed pandemią zaobserwować było można wzrost znaczenia pracy zdalnej oraz innych elastycznych form, które nie wymagają codziennych wizyt w firmie. Wskaż jakikolwiek inny czynnik (biorąc pod uwagą położenie Sokołowa), który mógłby wpłynąć na rozwój miasta. Śmiem twierdzić, że w naszej sytuacji nie ma takiego, który nie byłby związany z transportem drogowym czy kolejowym. 22:43, 25.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Elektryfikacja?Elektryfikacja?

2 0

Kopalnie zamkną, elektrownie zamkną (węglowe), to z wiatraków i słońca tego prundu bedzie? Niech lepiej zbudują trasę rowerową po śladzie kolei, to może będzie realne zapotrzebowanie. Przypominam, że "nasz" premier pojechał i obiecał, że do bodajże 2035 r. będzie w Polsce zakazane sprzedawanie silników spalinowych. Więc nie liczcie na kolej, na busy, ani na własne fury. Smarujcie łańcuchy w rowerach. 00:25, 26.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ Kolejowo@ Kolejowo

1 1

15 % z 320 = 36,8 miliona. Kalkulator nie kłamie. 10:09, 26.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KolejowoKolejowo

0 0

Kalkulator nie kłamie. Ale trzeba wiedzieć jak go używać.
1% z 320 = 3,2
3,2*15% = 48

Inna metoda
320-85%= 48

Jeszcze trzecia metoda na proporcje
100% - 320
15% - x
100x=320 * 15
100x= 4800
X =4800/100
X= 480

Kłania się matematyka - szkoła podstawowa. 08:00, 27.11.2021


do - Mieszkaniecdo - Mieszkaniec

1 0

A JA idę o zakład o grubą kasę , że TA nowa kolej ,, pojezdzi ,, z rok i padnie. Już tak było niedawno ,, bodajże ,, koło Tłuszcza -- TAM wydano jeszcze mądrzej BO kilkadziesiąt MILJARDÓW i zawiesili przejazdy. Na posesji stoi 3 samochody i koś będzie jezdził pociągiem -- paranoja. Jak chłop nie wróci do konia i kosy , tak i TU... 10:23, 26.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

P.WójcieP.Wójcie

2 1

"W naszej gminie jeździ pierwszy na Mazowszu szkolny autobus elektryczny, sprawdza się". Proszę tylko, aby kolej nie brała przykładu z autobusu szkolnego tzw. "Bękart" 11:09, 26.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KarolKarol

3 1

Nie ma Kraski i Sadoskiej nic z tego , jak Odziemczyk motywuje podwyżkę dla koleżanki ,- za duży wkład w drogi trzeba jej dać co miesiąc wartość 100 m drogi 20 tys , wstydu nie mają przy zarobkach innych 2 tys, ale nauka idzie z góry same żarłoczne żmije. 12:58, 29.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
0%