Reklama

Kolej+ Sokołów Podlaski - co dalej z modernizacją trasy Sokołów Podlaski - Siedlce? Senator Kraska pyta o dalsze losy inwestycji.

W październiku ubiegłego roku PKP PLK podpisały umowę na rewitalizację tego odcinka kolejowej trasy. Niedawno pojawiły się głosy, że projekt może nie zostać zrealizowany. O wyjaśnienia w tej sprawie zwrócił się do ministra infrastruktury senator Waldemar Kraska.

Umowa z wykonawcą została podpisana

Kolej+ to jeden ze sztandarowych programów z czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości. Załapała się do niego także inwestycja z powiatu sokołowskiego. Chodzi o rewitalizację linii nr 55 między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami.

W październiku 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Uroczyście, na terenie dawnej stacji kolejowej w naszym mieście podpisały umowę na rewitalizację linii nr 55 między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm ZRK-DOM w Poznaniu, Trakcja S.A. oraz Intop Warszawa.

Samorządy zgromadziły wkład własny

Co istotne, samorządy lokalne: gmina Bielany, miasto oraz gmina Sokołów Podlaski oraz powiat sokołowskie porozumiały się z władzami województwa mazowieckiego w sprawie sfinansowania wkładu własnego do inwestycji – władze Mazowsza zdecydowały się pokryć większość kwoty z tego tytułu.

W ramach prac na linii nr 55 przewidziano budowę i odbudowę 8 stacji i przystanków z pochylniami, wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi oraz oświetleniem. Trasa ma być zelektryfikowana, a przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pojazdy . Samorząd województwa mazowieckiego zamówił już nawet nowe pociągi z myślą o nowych połączeniach.

Po przebudowie 30 kilometrowego odcinka linii kolejowej czas podroży ma wynieść ok. 30 minut.

Senator Waldemar Kraska pyta ministra

Jednak w międzyczasie mieliśmy wybory parlamentarne, które doprowadziły do zmiany władz w kraju. Wiosną zaś wybory parlamentarne - postulat rewitalizacji linii kolejowej poruszała w kampanii obecne burmistrz Iwona Kublik, jako kandydatka PO. Goszczące wówczas w Sokołowie poseł Kamila Gasiuk-Pihowicz i członek zarządu województwa Elżbieta Lanc zapewniały o wsparciu tej inwestycji.

Jednak po wyborach samorządowych pojawiły się też doniesienia, że cały program Kolej+ może pójść do kosza.

- Dotarły do mnie niepokojące głosy dotyczące dalszych losów naszej inwestycji, dlatego na 14. posiedzeniu Senatu w dniu 26 czerwca złożyłem oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, z pytaniem, na jakim etapie są obecnie prace związane z projektem rewitalizacji odcinka kolejowego Sokołów Podlaski – Siedlce – poinformował nas senator Waldemar Kraska. - Jest to jedna z czterech linii w województwie mazowieckim, która ma być realizowana w ramach „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”, rozpoczęta przez poprzedni rząd. To ważne dla powiatu sokołowskiego zadanie i powinno być zrealizowane zgodnie z założeniami i podpisanymi umowami – dodaje.

Co odpowiedziało ministerstwo

Na pytanie senatora Waldemara Kraski odpowiedział Piotr Małolepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

- Projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce”, realizowany w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku, znajduje się na etapie prac dokumentacyjnych, tj. opracowano koncepcję projektową, na podstawie której prowadzone są dalsze prace projektowe. Obecnie na ukończeniu są prace związane z wykonaniem badań geotechnicznych oraz pozyskaniem map do celów projektowych. W dniu 1 lipca 2024 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia – napisał.

Coś jest na rzeczy?

Jednak ten sam Piotr Malepszak w maju na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” twierdził, że program Kolej+ przejdzie audyt pod kątem racjonalności wydatków środków publicznych. „Program był bowiem niedostatecznie przygotowany, jeżeli chodzi o analizy ekonomiczno-finansowe i wiele projektów budzi wątpliwości co do ich zasadności” – mówił.

Senator Waldemar Kraska zaznacza, że będzie się uważnie przyglądał dalszym losom rewitalizacji linii kolejowej nr 55.

Miejsce zdarzenia mapa Sokołów Podlaski

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 05/08/2024 08:03
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Darek - niezalogowany 2024-09-18 20:56:14

    Po co odrazu ładować miliony, tory są dobre -betonowe podkłady.Puścić szynobusa 60-70km/h pojedzie i zobaczymy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    dziadek71 - niezalogowany 2024-10-25 12:22:19

    Rewitalizacja linii kolejowej Siedlce-Sokołów Podlaski miałaby sens gdyby sięgała do Małkini.Dlatego że tam jest duży węzeł kolejowy z którego bez problemu można pojechać do Bialegostoku,Warszawy czy na Mazury.Jak na razie takie połączenia są możliwe tylko z Warszawy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    dziadek71 - niezalogowany 2024-10-25 12:22:54

    Rewitalizacja linii kolejowej Siedlce-Sokołów Podlaski miałaby sens gdyby sięgała do Małkini.Dlatego że tam jest duży węzeł kolejowy z którego bez problemu można pojechać do Bialegostoku,Warszawy czy na Mazury.Jak na razie takie połączenia są możliwe tylko z Warszawy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do