
W październiku ubiegłego roku PKP PLK podpisały umowę na rewitalizację tego odcinka kolejowej trasy. Niedawno pojawiły się głosy, że projekt może nie zostać zrealizowany. O wyjaśnienia w tej sprawie zwrócił się do ministra infrastruktury senator Waldemar Kraska.
Kolej+ to jeden ze sztandarowych programów z czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości. Załapała się do niego także inwestycja z powiatu sokołowskiego. Chodzi o rewitalizację linii nr 55 między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami.
W październiku 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Uroczyście, na terenie dawnej stacji kolejowej w naszym mieście podpisały umowę na rewitalizację linii nr 55 między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm ZRK-DOM w Poznaniu, Trakcja S.A. oraz Intop Warszawa.
Co istotne, samorządy lokalne: gmina Bielany, miasto oraz gmina Sokołów Podlaski oraz powiat sokołowskie porozumiały się z władzami województwa mazowieckiego w sprawie sfinansowania wkładu własnego do inwestycji – władze Mazowsza zdecydowały się pokryć większość kwoty z tego tytułu.
W ramach prac na linii nr 55 przewidziano budowę i odbudowę 8 stacji i przystanków z pochylniami, wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi oraz oświetleniem. Trasa ma być zelektryfikowana, a przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pojazdy . Samorząd województwa mazowieckiego zamówił już nawet nowe pociągi z myślą o nowych połączeniach.
Po przebudowie 30 kilometrowego odcinka linii kolejowej czas podroży ma wynieść ok. 30 minut.
Jednak w międzyczasie mieliśmy wybory parlamentarne, które doprowadziły do zmiany władz w kraju. Wiosną zaś wybory parlamentarne - postulat rewitalizacji linii kolejowej poruszała w kampanii obecne burmistrz Iwona Kublik, jako kandydatka PO. Goszczące wówczas w Sokołowie poseł Kamila Gasiuk-Pihowicz i członek zarządu województwa Elżbieta Lanc zapewniały o wsparciu tej inwestycji.
Jednak po wyborach samorządowych pojawiły się też doniesienia, że cały program Kolej+ może pójść do kosza.
- Dotarły do mnie niepokojące głosy dotyczące dalszych losów naszej inwestycji, dlatego na 14. posiedzeniu Senatu w dniu 26 czerwca złożyłem oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, z pytaniem, na jakim etapie są obecnie prace związane z projektem rewitalizacji odcinka kolejowego Sokołów Podlaski – Siedlce – poinformował nas senator Waldemar Kraska. - Jest to jedna z czterech linii w województwie mazowieckim, która ma być realizowana w ramach „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”, rozpoczęta przez poprzedni rząd. To ważne dla powiatu sokołowskiego zadanie i powinno być zrealizowane zgodnie z założeniami i podpisanymi umowami – dodaje.
Na pytanie senatora Waldemara Kraski odpowiedział Piotr Małolepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce”, realizowany w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku, znajduje się na etapie prac dokumentacyjnych, tj. opracowano koncepcję projektową, na podstawie której prowadzone są dalsze prace projektowe. Obecnie na ukończeniu są prace związane z wykonaniem badań geotechnicznych oraz pozyskaniem map do celów projektowych. W dniu 1 lipca 2024 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia – napisał.
Jednak ten sam Piotr Malepszak w maju na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” twierdził, że program Kolej+ przejdzie audyt pod kątem racjonalności wydatków środków publicznych. „Program był bowiem niedostatecznie przygotowany, jeżeli chodzi o analizy ekonomiczno-finansowe i wiele projektów budzi wątpliwości co do ich zasadności” – mówił.
Senator Waldemar Kraska zaznacza, że będzie się uważnie przyglądał dalszym losom rewitalizacji linii kolejowej nr 55.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Po co odrazu ładować miliony, tory są dobre -betonowe podkłady.Puścić szynobusa 60-70km/h pojedzie i zobaczymy.
Rewitalizacja linii kolejowej Siedlce-Sokołów Podlaski miałaby sens gdyby sięgała do Małkini.Dlatego że tam jest duży węzeł kolejowy z którego bez problemu można pojechać do Bialegostoku,Warszawy czy na Mazury.Jak na razie takie połączenia są możliwe tylko z Warszawy.
Rewitalizacja linii kolejowej Siedlce-Sokołów Podlaski miałaby sens gdyby sięgała do Małkini.Dlatego że tam jest duży węzeł kolejowy z którego bez problemu można pojechać do Bialegostoku,Warszawy czy na Mazury.Jak na razie takie połączenia są możliwe tylko z Warszawy.