
W październiku ubiegłego roku PKP PLK podpisały umowę na rewitalizację tego odcinka kolejowej trasy. Niedawno pojawiły się głosy, że projekt może nie zostać zrealizowany. O wyjaśnienia w tej sprawie zwrócił się do ministra infrastruktury senator Waldemar Kraska.
Kolej+ to jeden ze sztandarowych programów z czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości. Załapała się do niego także inwestycja z powiatu sokołowskiego. Chodzi o rewitalizację linii nr 55 między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami.
W październiku 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Uroczyście, na terenie dawnej stacji kolejowej w naszym mieście podpisały umowę na rewitalizację linii nr 55 między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm ZRK-DOM w Poznaniu, Trakcja S.A. oraz Intop Warszawa.
Co istotne, samorządy lokalne: gmina Bielany, miasto oraz gmina Sokołów Podlaski oraz powiat sokołowskie porozumiały się z władzami województwa mazowieckiego w sprawie sfinansowania wkładu własnego do inwestycji – władze Mazowsza zdecydowały się pokryć większość kwoty z tego tytułu.
W ramach prac na linii nr 55 przewidziano budowę i odbudowę 8 stacji i przystanków z pochylniami, wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi oraz oświetleniem. Trasa ma być zelektryfikowana, a przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pojazdy . Samorząd województwa mazowieckiego zamówił już nawet nowe pociągi z myślą o nowych połączeniach.
Po przebudowie 30 kilometrowego odcinka linii kolejowej czas podroży ma wynieść ok. 30 minut.
Jednak w międzyczasie mieliśmy wybory parlamentarne, które doprowadziły do zmiany władz w kraju. Wiosną zaś wybory parlamentarne - postulat rewitalizacji linii kolejowej poruszała w kampanii obecne burmistrz Iwona Kublik, jako kandydatka PO. Goszczące wówczas w Sokołowie poseł Kamila Gasiuk-Pihowicz i członek zarządu województwa Elżbieta Lanc zapewniały o wsparciu tej inwestycji.
Jednak po wyborach samorządowych pojawiły się też doniesienia, że cały program Kolej+ może pójść do kosza.
- Dotarły do mnie niepokojące głosy dotyczące dalszych losów naszej inwestycji, dlatego na 14. posiedzeniu Senatu w dniu 26 czerwca złożyłem oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, z pytaniem, na jakim etapie są obecnie prace związane z projektem rewitalizacji odcinka kolejowego Sokołów Podlaski – Siedlce – poinformował nas senator Waldemar Kraska. - Jest to jedna z czterech linii w województwie mazowieckim, która ma być realizowana w ramach „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”, rozpoczęta przez poprzedni rząd. To ważne dla powiatu sokołowskiego zadanie i powinno być zrealizowane zgodnie z założeniami i podpisanymi umowami – dodaje.
Na pytanie senatora Waldemara Kraski odpowiedział Piotr Małolepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce”, realizowany w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku, znajduje się na etapie prac dokumentacyjnych, tj. opracowano koncepcję projektową, na podstawie której prowadzone są dalsze prace projektowe. Obecnie na ukończeniu są prace związane z wykonaniem badań geotechnicznych oraz pozyskaniem map do celów projektowych. W dniu 1 lipca 2024 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia – napisał.
Jednak ten sam Piotr Malepszak w maju na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” twierdził, że program Kolej+ przejdzie audyt pod kątem racjonalności wydatków środków publicznych. „Program był bowiem niedostatecznie przygotowany, jeżeli chodzi o analizy ekonomiczno-finansowe i wiele projektów budzi wątpliwości co do ich zasadności” – mówił.
Senator Waldemar Kraska zaznacza, że będzie się uważnie przyglądał dalszym losom rewitalizacji linii kolejowej nr 55.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Wiadomo, że wschód Polski to dla tego rządu mało ważny, może na stracenie w przyszłości.
A dla poprzedniego był ważny ?
A skąd miały być środki na ten program koleje+ ?
O niech idzie do kosza. Najgłupszy pomysł na wydaje pieniędzy. Za to niech drogi porobią
Poczekaj, w ramach unijnych mądrości wchodzą dopłaty do paliw kopalnych. Za kilka lat każdy litr benzyny będzie obłożony dodatkowo podatkiem 6 zł, to wtedy centy będą takie, że do Warszawy będzie cię stać jechać tylko zbiorowym transportem... O ile on będzie. A tu się ucina linię kolejową!
Jesteś głupszy niż ustawa przewiduje. Samochody drożeją, a spalinowych może w ogóle nie być, paliwa drożeją, a temu kolej niepotrzebna.
Tory ? I 4 godziny do Warszawy będzie sie jechało. Mamy przykład na naszym terenie co da sie zrobić na torach droga do małkini. Niech po tych torach zrobia drogę rozwiąże problem korków w Sokołowie
PO znów zacznie zwijać Polskę, jestem pewien że ta inwestycja nie dojdzie do skutku. Zaraz utną 800+, emerytury dodatkowe. A uśmiechnieci kretyni będą szczerzyć zęby dalej!
Zgoda, 100% Świetnie podsumowanie :)
Bez komentarza...
W sumie to coś jednak się dzieje w tej sprawie - na stacji Podniesno wykarczowano wszystkie drzewa i krzaki, mało tego -odbudowuje się zarośnięta dotąd stara bocznica kolejowa do Solbetu. Wygląda na to że cegły znów będą wożone koleją -i bardzo dobrze!
Podnieśno tak - coś robią ale znając życie inwestycja zatrzyma się przed sokołowem bo tu Pani z grochowa rządzi i kolej to tylko była ale w programie przedwyborczym Śmiech i Wstyd
Prace projektowe do konca 2029 roku-smiech na sali .Jesli prace projektowe maja trwac az 5 lat to wiadomo,ze to wszystko bylo obietnica wyborcza nie wiem czy uzasadniona z punktu ekonomicznego poniewaz to tylko kawalek polaczenia SOKOLOW- Siedlce a co dalej.Nalezy przy tym pamietac,ze funkcjonuje komunikacja samochodowa i bedzie funkcjonowac.Dlatego przy obecnej sytuacji ekonomicznej Panstwa podejrzewam ,ze ten pomysl przejdzie decyzja obecnej ekipy rzadzacej do archiwum a nam mieszkancom tego regionu pozostanie powiedzenie Panie Senatorze bylo ale sie rozmylo.A moze Sokolow bedzie mial szczescie i zadanie to zostania zrealizowane tylko oby nie stalo sie tak jak z basenem.
Nie ma to jak nauczyć się czytać i nic z tego co się przeczytało nie zrozumieć. Projekt zakłada uruchomienie połączeń w 2029 roku a nie wykonanie dokumentacji projektowej.
Sens ekonomiczny na miarę przekopu mierzei wiślanej. Kto tym będzie jeździł? Stacje w szczerym polu, jeden tor.
jocs, zgadzam się , kolej jest fajna, jeśli masz dogodne połączenie w wybranym kierunku, atrakcyjne czasowo, z dobrze położonym i skomunikowanym dworcem. Zapotrzebowanie w Sokołowie na połączenie do Siedlec jest raczej znikome, i przy polożeniu stacji na uboczu miasta nie będzie rentowne ani atrakcyjne. Emeryci będą korzystać ?- wątpię. Potrzeby są i transport publiczny- jak najbardziej ok, ale ten kierunek - zbędny, biorąc pod uwagę koszty inwestycji. Co innego , gdyby ten rejon był artrakcją turystyczną... ale tu będzie ciężko to utrzymywać i jeszcze liczyć na zwrot kosztów inwestycji .
W sieci jest też już dokumentacja techniczna linii, z peronami i przebiegiem całej linii.
Kolei nie będzie. Ale pociesze Was będzie uśmiechnięta polska. Haa haaahahhahahhahahaaaaaa
Czyli nasz lokalny Celebryta drogowy przerzucił się na kolej? I teraz będzie pytał, sprawdzał, wysyłał listy do instytucji, trzymał rękę na pulsie, dopilnuje chłop. A dopilnować 2 km. asfaltu do Wężów nie umiał. Sens ekonomiczny, pociągu do Siedlec, zerowy. Emeryci z Sokołowa są ZA, ale oni nie muszą codziennie gdzieś dojechać. Ci co muszą dojeżdżać nie będą wpasowywać się w "pociąg do Siedlec" co będzie za 3-4 godziny, tylko pojadą autem, od drzwi do drzwi.
Drogi niech porobią a nie reaktywować coś na co nie zwracali uwagi 30 lat.
a nie lepiej zainwestować w bla bla car? Trasa pociągiem do Wawy przez Siedlce wydaje mi się długa i raczej nie wróżę zadowalającej frekwencji, a kierowcom którzy i tak jeżdzą do stolicy taniej byłoby dopłacać niż inwestować w PKP.
Koleji nie będzie tak jak obwodnicy. Jeszcze pani Iwonka musi trochę gruzu ogarnąć że by nam basen zasypać że by jej nie denerwować pytaniami o koniec remontu
Nie tylko kolei i basenu nie będzie ale i przedsiebiorców w Sokolowie ale spadochrony będą i sie dobrze maja. Burmistrz powinna walczyć jak lew o linię kolejową siedlce Sokołow dla emeryta bo za rok 65 i coraz wiecej nie da rady autem jeździć a jak bedzie rzadzil przez cała kadencje burmistrz to będzie cięzko
Kolejna kompromitacja kolorowy zawrot glowy pani burmistrz teczkę pod pachę do ważniejszych z PO i ratuj kolej dla kolegi koleżanki NICNIE ROBIĄ NIC A NIC
Po co odrazu ładować miliony, tory są dobre -betonowe podkłady.Puścić szynobusa 60-70km/h pojedzie i zobaczymy.
Rewitalizacja linii kolejowej Siedlce-Sokołów Podlaski miałaby sens gdyby sięgała do Małkini.Dlatego że tam jest duży węzeł kolejowy z którego bez problemu można pojechać do Bialegostoku,Warszawy czy na Mazury.Jak na razie takie połączenia są możliwe tylko z Warszawy.
Rewitalizacja linii kolejowej Siedlce-Sokołów Podlaski miałaby sens gdyby sięgała do Małkini.Dlatego że tam jest duży węzeł kolejowy z którego bez problemu można pojechać do Bialegostoku,Warszawy czy na Mazury.Jak na razie takie połączenia są możliwe tylko z Warszawy.