
Wiedza to potęgi klucz. To dobrze znane hasło na stałe zapisało się w marketingu tradycyjnym i cyfrowym. Niestety wciąż wielu właścicieli stron internetowych o tym zapomina i zaczyna ich optymalizację bez większego zaplecza danych. Wyjaśnimy więc, jak ważny jest audyt witryny, który powinien stanowić integralną część każdej strategii optymalizacyjnej.
Search Engine Optimization to proces mający na celu zwiększenie widoczności danej strony internetowej oraz umożliwienie jej zdobycia jak najwyższej pozycji rankingowej w SERP-ach. Składa się na to szereg działań pozycjonerskich skoncentrowanych na obszarach on-site oraz off-site, o których można dokładnie przeczytać na stronie iCEA Group. Zanim jednak przystąpisz do praktycznych działań, powinieneś opracować strategię działania.
W ten sposób dochodzimy do audytu – fundamentu SEO. Jego zadaniem jest ocena jakości strony internetowej pod kątem możliwych ulepszeń. Wykrywa on nieprawidłowości i błędy na stronie, co jest szczególnie ważne w kontekście pozycjonowania. Nie rozwiązuje problemów, lecz je wskazuje. Dodatkowo tworzy listę zadań koniecznych do wdrożenia w trakcie procesu optymalizacji. Pozwala to zaoszczędzić czas, a także zautomatyzować pracę.
Audyt w zasadzie zawsze powinien stanowić pierwszy krok w procesie optymalizacji. Jest to na tyle istotne działanie, że powinno być regularną praktyką. Warto traktować go jak przegląd samochodu. Istnieje jednak kilka sytuacji, w których audyt jest koniecznością:
kiedy tworzysz nową stronę internetową;
kiedy borykasz się z problemem kar nałożonych przez wyszukiwarkę;
w momencie przebudowy struktury witryny;
w trakcie większych aktualizacji wyszukiwarki;
po przejęciu strony od innego administratora.
Audyt możemy podzielić na dwie większe grupy: pełny i ze względu na zapotrzebowanie, czyli skoncentrowany na wybranym elemencie strony.
Pełny
Ze względu na zapotrzebowanie
Audyt on-site, czyli w obrębie budowy strony internetowej, skupia się na takich elementach, jak: tytuł, opisy meta, nagłówki, adres URL, słowa kluczowe, multimedia, mapa witryny, plik robots.txt, treść, układ i nawigacja strony, linkowanie wewnętrzne, mobilność, responsywność oraz prędkość ładowania. Z kolei audyt widoczności zewnętrznej zajmuje się oceną fraz, które wyszukiwarka łączy ze stroną, aktualnej pozycji rankingowej, linkowania zewnętrznego, mediów społecznościowych/ bloga, wizytówki Google My Business/ NAP czy plików cache.
Najczęściej popełniane błędy – na co szczególnie uważać?
Do najczęściej popełnianych błędów, które wykrywane są podczas audytu SEO, zalicza się:
Koszty zależą od rodzaju audytu oraz zapotrzebowania. Dodatkowo różnią się w zależności od wielkości i stanu strony – audyt dla małej firmy będzie dużo tańszy niż audyt dużego przedsiębiorstwa.
Z pewnością może wydawać się to duży wydatek, jednak w długoterminowej perspektywie pozwala zmniejszyć ryzyko potencjalnych błędów, a te mogą kosztować znacznie więcej.
W sieci istnieją również oferty darmowego audytu SEO. Niestety zawiera on ograniczoną liczbę narzędzi, jest traktowany szablonowo oraz dostarcza znacznie mniej danych. Nie jest więc tak miarodajny jak ocena ekspercka.
Słowo na koniec
Czas to pieniądz, zwłaszcza jeśli prowadzisz biznes. Audyt to rozwiązanie, które zminimalizuje wszelkie potencjalne szkody i zapewni Ci efektywną, ale co najważniejsze – długotrwałą, strategię SEO. Dowiedz się, czego potrzebuje Twoja strona internetowa. Wybierz odpowiedni rodzaj audytu i zaplanuj przyszłość swojej firmy.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie