
Rok temu rząd ogłosił program Kolej+, dzięki któremu miała m.in. zostać odbudowana linia Sokołów Podlaski – Małkinia. Ministerstwo Infrastruktury z pomysłu się nie wycofuje, ale...
Rok temu rząd ogłosił program Kolej+, dzięki któremu miała m.in. zostać odbudowana linia Sokołów Podlaski – Małkinia. Ministerstwo Infrastruktury z pomysłu się nie wycofuje, ale...
Ostatni pociąg pasażerski odjechał ze stacji w Sokołowie Podlaskim 1 kwietnia 1993 r. Miasto zatem od ćwierć wieku jest odcięte od osobowego transportu kolejowego. Na trasie Sokołów - Siedlce kursują tylko składy towarowe. Ma się to zmienić dzięki nowemu rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+.
Planowano 2 projekty
- W ciągu pięciu najbliższych lat rząd przeznaczy ok. 7 mld zł na budowę i odbudowę torów kolejowych ważnych dla połączeń lokalnych. Zyska na tym także Sokołów Podlaski. Rządowy plan zakłada odbudowę torów na linii Małkinia - Sokołów oraz rewitalizację linii Sokołów - Siedlce, dzięki czemu na całą tę trasę będą mogły wrócić pociągi pasażerskie – informował 17 października ubiegłego roku Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. - Możliwość uruchomienia regionalnych pociągów pasażerskich na tej trasie otworzy północno-wschodnie Mazowsze na wschodnie województwa naszego kraju. To oznacza wygodniejsze połączenia z Lublinem i Rzeszowem. Jednym z zakładanych skutków wprowadzenia programu Kolej+ jest zmniejszenie ruchu samochodowego i wynikających z niego trudności. Im więcej osób wybierze kolej zamiast samochodu, tym bardziej transport w Polsce będzie zrównoważony. Jest to jeden z głównych celów działalności Ministerstwa Infrastruktury.
W ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej Kolej Plus rząd zaplanował 2 projekty obejmujące swoim zasięgiem Sokołów Podlaski. Pierwszy zakłada rewitalizację odcinka Siedlce - Sokołów Podlaski, drugi odbudowę linii 55 na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia.
Za późno?
Niedawno zapytaliśmy ministerstwo, jak wygląda sprawa programu Kolej+ w odniesieniu do Sokołowa Podlaskiego. Pierwszy z planów, związany z modernizacją linii Sokołów Podlaski – Siedlce wydaje się mniej problematyczny. Torowisko jest bowiem utrzymywane z uwagi na pociągi towarowe, które wykorzystuje kilka działających w mieście firm, m.in. do transportu złomu i drewna. Ale odbudowa linii Sokołów – Małkinia to co innego. Na odcinku z Małkini do Kosowa Lackiego po śladzie torowiska zbudowano nowoczesną drogę wojewódzką. W najbliższych latach ma ona powstać także na kolejnym fragmencie dawnego torowiska – z Kosowa do Kostek. Tereny na ten cel samorządy lokalne przekazały już Zarządowi Dróg Wojewódzkich. Z kolei na terenie miasta część działek pokolejowych została już sprzedana prywatnym nabywcom.
-W zakresie możliwości odbudowy linii Sokołów Podlaski – Małkinia byłaby to inwestycja polegająca na budowie nowej linii kolejowej w dawnym lub zbliżonym śladzie. Z uwagi na to niezbędna będzie realizacja studium wykonalności, które wskaże optymalną trasę linii kolejowej – poinformował nas rzecznik MI Szymon Huptyś. - Jednocześnie w ramach przygotowań do wdrożenia Programu w Ministerstwie Infrastruktury opracowano projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Celem zmian zaproponowanych zmian jest m. in.: powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej, w tym korytarzy transportowych, także na terenach po liniach kolejowych, co do których została już wydana decyzja o ich likwidacji, uregulowanie kwestii połączeń kolejowych na granicach województw oraz wprowadzenie zmian, które postulowali uczestnicy rynku kolejowego, a które mają na celu usunięcie barier i problemów dla efektywnej realizacji inwestycji kolejowych. Chodzi m.in. o wyłączenie konieczności wszczynania przez wojewodę z urzędu postępowań potwierdzających nabycie nieruchomości należących do m.in. przedsiębiorstw państwowych, takich jak „Polskie Koleje Państwowe” w celu powstrzymania procesu nieuprawnionej komunalizacji gruntów Skarbu Państwa zajętych pod infrastrukturę kolejową. 10 września 2019 r. projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów – wyjaśnia rzecznik. Czy w przypadku Sokołowa na te rozwiązania nie jest jednak za późno?
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Niech przeznacza te pieniądze na leczenie ludzi a nie na głupoty.
NIzy dobrze ale popieprzone
A do 1945 roku z Sokołowa do Siedlec było daw tory. Jak Ruski wracał z wojny z Berlina to jednym torem jechała lokomotywa z ogromnym hakiem i rwała za sobą podkłady. Drugim torem szły wagony platformy i niemieccy jeńcy ładowali szyny i pojechały do ZSRR -- Ponoć do ,, poniklowania ,, Ruscy JE wzieli , i do dziś nie oddali -- Zwykłe złodziejstwo.
Przyjacielu masz w zupełności rację i przykre to o czym napisałeś. Takie sytuacje nie tylko Sokołów spotkały w tamtym czasie. Kiedyś mówiono w szkołach, że nawet jeżeli coś jest nie opłacalne, to zawsze był tzw. aspekt militarny i dla celów wojskowych nie można było ruszać. Myślałem że ta zasada także dotyczy odcina Sokołów - Małkinia. W ramach tzw zwijania państwa za PO-PSL zwinięto też tory z Sokołowa do Małkini. Normalnie nóż się w kieszeni otwiera jak słyszę, że chcą tę linię odbudować! To dobrze, ale po co było sprzedawać grunty kolejowe? Najdroższym jest ponowny ich wykup z rąk prywatnych, a ile będzie " wałków" przy tym, a my za to zapłacimy. Ech....
Jak Burmistrz z PiS sprzedał działki do głuchego mostu I nie ma teraz jak
Skoro nie da rady do Małkini to w kierunku Sadownego tory puścić
Po co te tory? Autobusom się nie opłaca a pociągom bedzie się opłacało jeździć? Ludzie. Są ważniejsze rzeczy niż te tory za taką kase
...głupi, *%#)!& oj *%#)!& jesteś....po co tory? To może traktory sprowadzić i zabrać cały Sokołów...bo też po co...toż to okno na świat irozwoj miasta. ..trzeba być imbecylem by takie pytania zadawać.. .
Senator może w końcu się wykaże Obwodnica+ Kolej+ Senatorze prosimy
Bardzo słuszna uwaga!!! No ciekawe skąd tyle minusów...
Marnotrawstwo
A może tych co przyczynili się do degradacji linii co była i dorobili się majątku zatrudnić w ramach pokuty za darmo do odbudowy!!!
proszę dopisać cukrownie śp wiadomo kto za tym stał
Aż mi zagwizdało. I rezerwuję bilet. Na przyszłe życie.
Nadal nie lubię upałów wypatruje ciągle deszczu ........
Dla kogo będą te tory? Ministrowie będą jeździć? Senator? Sami przemieszczają się swoimi furami albo samolotami a tu chcą tyle pieniędzy zmarnować.
Dla ludzi podróżujących dobra alternatywa dla pojazdów samochodowych,do przewożenia towarów>>>nawet tuczniki do zakładów mogłyby przyjeżdżać koleją a nie przeładowanymi samochodami to mniej by się niszczyły drogi.
Tiry na tory i wszystko jasne Byloby na pewno bezpieczniej
I tysiące kierowców bez pracy. Są plusy i minusy wszystkiego
No i okazuje się, że z odbudową linii do Małkini będzie za dużo zachodu -pomysł więc przepadnie. A w takim scenariuszu rewitalizacja linii do Siedlec też przepadnie -nie będą inwestować w kolejową ślepą uliczkę do jednego, po***dłego miasteczka. Tak oto jesteśmy skazani na wykluczenie infrastrukturalne -i tym samym rozwojowe! Żaden poważny inwestor nie będzie inwestował w okolicy, gdzie nie da się organizować sprawnego i szybkiego transportu. A jako że drogi szybkiego ruchu ominą Sokołów to powinniśmy postawić właśnie na powrót pełnowartościowej kolei! Tak trzeba na to patrzeć, a nie "a po co to, ja nie bede jeździł".
Dyskusja o torach do Małkini a Boguś handluje gruntem po PKP że aż się kurzy , przetarg za przetargiem bo w kasie dno dawno przebite
Pisu pisu ble ble ble. Lotnisko jeszcze obiecajcie.
Mam nadzieję że się uda zrealizować tą inwestycję, to by otworzyło duże możliwości transportowe nie tylko dla Sokołowa ale i miejscowości znajdujących sie na lini. Jak ktoś nie był w innych miastch gdzie kolej funkcjonuje to będzie mówił "po co, kto będzie jeździł". Warto spojrzeć czasami szerzej i przyszłościowo a nie ślepo krytykować. Pozdrawiam Sokołowianin
Kolej to rozłożyli Suchocka z AWS-u i poprawił Oleksy z SLD. To ONI oboje otworzyli pierwsze firmy transportowe na kołach [TIR-y] . Toć Suchocka miała ich od razu -- 100 sztuk - nówek z różnymi ,, naczepami ,,
a co zrobili sokołowscy działacze takie mądre ludzie
Lepiej przeznaczyć na drogi.
Reaktywacja połączeń kolejowych jest jedną z nielicznych szans umożliwiających rozwój miasta. Na drogi raczej nie ma co liczyć, wszystkie planowane omijać będą miasto i powiat i przyczynią się do dalszej izolacji i wyludniania.
wierzchem się da
Najlepsza mina naszych senatorów po przegranym głosowaniu na marszałka, naszej pani z karolewa włosy się wyprostowały a ręce odmówiły posłuszeństwa, nie mogły się połączyć
linia Ostrołęka-Siedlce była JEDNOTOROWA drugi tor kładli Niemcy ale zdążyli zrobić tylko do Borków Siedleckich w 1944?
Idę o zakład , że wiosną ,, Senat ,, z Marszałkiem na czele będzie PiS-u. W PO-KO też są Senatorowie , którzy nie lubią ,, wojny ,, a chcą dobra zwykłych ludzi. Niech tylko ,, cofną ,, kilka dobrych sejmowych ustaw z powrotem do sejmu -- to gwarantuję , że większość stracą.
PiS obiecał to na pewno zrobi trzeba tylko poczekać aż przestanie Rządzić no i Pan Senator po cudzych zasługach będzie kontent