
Stowarzyszenie Społeczny Instytut Rozwoju zrealizowało na terenie powiatu sokołowskiego projekt pod nazwą „Hałas ma znaczenie!”. Zadanie było współfinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach obszaru ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
Stowarzyszenie Społeczny Instytut Rozwoju zrealizowało na terenie powiatu sokołowskiego projekt pod nazwą „Hałas ma znaczenie!”. Zadanie było współfinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach obszaru ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
[FOTORELACJA]963[/FOTORELACJA]
Celem zdania było zwiększenie świadomości mieszkańców powiatu sokołowskiego odnośnie głównych źródeł hałasu oraz wpływu hałasu na zdrowie człowieka oraz możliwości ograniczenia hałasu w środowisku nauki, pracy i zamieszkania. Głównymi działaniami projektu były: a). badanie poziomu hałasu komunikacyjnego i przemysłowego na terenie Sokołowa Podlaskiego i jego najbliższej okolicy; b). warsztaty dla uczniów szkół podstawowych pod nazwą "Hałas ma znaczeNIE" oraz c). dwa powiatowe konkursy plastyczne: 1. na ulotkę pt. "Hałas - niewidzialny wróg" i 2. na logo popularyzujące ciszę na terenie szkół.
Słuch to jeden z 5 zmysłów umożliwiający nam kontakt ze środowiskiem zewnętrznym i odbieranie sygnałów jakie do nas kieruje. Jako jedyny jest aktywny całą dobę - nawet kiedy śpimy, często jako pierwszy ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, jest nośnikiem miłych wspomnień gdy w ucho ,,wpada” ulubiona piosenka, czy głos ukochanej osoby. Podstawa komunikacji i relacji z innymi ludźmi. Słuch wbrew pozorom jest bardzo wrażliwym zmysłem, a jego narząd - ucho jest podatne na uszkodzenia, nie tylko te nagłe. Coraz większym i częstszym problemem jest stopniowo postępująca utrata słuchu. Początkowo niezauważalna, z czasem zaczyna coraz bardziej utrudniać codzienne życie, może przejść w niedosłuch lub w najgorszym przypadku w całkowitą jego utratę. Mogą przyczynić się do tego nie tylko uszkodzenia mechaniczne lub choroby, ale też sam dźwięk, który przecież odbiera.
Według danych GUS w 2020 r. w ok. 36 tys. polskich szkół uczyło się ok. 6,2 mln uczniów, w tym w szkołach podstawowych - 2,8 mln. W szkołach zatrudnionych było ok. 400 tys. nauczycieli, z tego prawie połowa (ok. 184 tys.) w szkołach podstawowych. Jednym z najbardziej powszechnych i dokuczliwych czynników w środowisku szkolnym, zakłócających proces nauczania i uczenia się, jest hałas. Hałas w szkole może pochodzić od źródeł zewnętrznych i wewnętrznych. Do zewnętrznych źródeł hałasu, usytuowanych na zewnątrz obiektów szkolnych, można przede wszystkim zaliczyć ruch uliczny, lotniczy i kolejowy, place zabaw, boiska szkolne oraz inne źródła hałasu środowiskowego. Do źródeł wewnętrznych zalicza się aktywność uczniów i nauczycieli oraz urządzenia w budynku. Hałas zewnętrzny przenikający do budynku i hałas wewnętrzny od urządzeń tworzą tzw. hałas tła w szkole.
Wobec opisanych wyżej problemów związanych z hałasem celem działań Stowarzyszenia Społeczny Instytut Rozwoju w obszarze walki z hałasem było i jest:
uświadomienie przede wszystkim uczniom negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka, świadome ograniczanie przez uczniów hałasu w swoim otoczeniu, ograniczenie hałasu w szkole, poprzez długofalową walkę z hałasem – poprawę jakości czasu spędzanego w szkole przez uczniów i kadrę, zmniejszenie poziomu stresu wśród dzieci i nauczycieli, zadbanie o zdrowie dzieci i nauczycieli oraz opracowanie mapy poziomu hałasu w mieście Sokołów Podlaski i upublicznienie wyników prowadzonych przy okazji jej powstawania badań dotyczących poziomu hałasu i jego wpływu na mieszkańców miasta.W sokołowskich szkołach, które zgłosiły chęć udziału w projekcie, przeprowadzono warsztaty na temat hałasu i jego wpływu na zdrowie i życie człowieka. Wzięło w nich udział łącznie 220 uczniów z klas I-III ze szkół podstawowych. Dla utrzymania efektów warsztatów szkołom i poszczególnym klasom przekazano analizatory dźwięku, które zostały umieszczone w salach lekcyjnych. Przypominają one sygnalizatory świetlne i reagują na poziom hałasu w pomieszczeniu nie tylko kolorem światła ale też dźwiękiem.
Uczniowie w jednej z sokołowskich szkół, pod opieką specjalisty, przeprowadzili pomiary i stworzyli mapę dźwiękową miasta Sokołów Podlaski i najbliższej okolicy oraz opracowali opisowy raport z pomiarów. Raport i mapa zostaną udostępnione w mediach lokalnych i na stronie internetowej szkoły, której uczniowie uczestniczyli w działaniu. Będzie można z nich korzystać podczas lekcji czy tworząc własne projekty.
Elementem projektu były też dwa powiatowe konkursy plastyczne. W pierwszym konkursie na ulotkę pt. "Hałas - niewidzialny wróg" uczniowie szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych opracowali ulotki zwracające uwagę na problem hałasu (nie tylko szkolnego) i jego skutki, zagrożenia. Natomiast w konkursie na logo uczniowie zostali zaproszeni do opracowania logo popularyzującego ciszę na terenie szkół. Na oba konkursy wpłynęło kilkadziesiąt prac, z których komisja konkursowa wybrała najlepsze. Zarówno zwycięskie ulotki jak i logotyp zostaną wydrukowane i rozesłane do szkół na terenie powiatu sokołowskiego. Wszyscy uczestnicy konkursów zostali nagrodzeni.
Stowarzyszenie Społeczny Instytut Rozwoju - Wnioskodawca zamierza też od 2023 r. zachęcać placówki oświatowe na terenie powiatu sokołowskiego do obchodzenia w szkołach dnia 25 kwietnia, czyli Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem np. poprzez tzw. cichą przerwę w szkole.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!