Reklama

Goście z Białorusi podpatrywali w „Jedynce” nową formę zajęć

09/04/2017 07:59

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im Janusza Kusocińskiego w Sokołowie Podlaskim gościła delegację nauczycieli z Białorusi. Pracują oni w swoim kraju w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, są twórcami programów nauczania i rozwiązań metodycznych, wdrażanych później we wszystkich szkołach kraju.

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im Janusza Kusocińskiego w Sokołowie Podlaskim gościła delegację nauczycieli z Białorusi. Pracują oni w swoim kraju w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, są twórcami programów nauczania i rozwiązań metodycznych, wdrażanych później we wszystkich szkołach kraju. 

Przyjechali do Polski w ramach kilkuletniej współpracy z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie nad ocenianiem kształtującym, z którą to nasza szkoła realizuje od 2003 r. Program SUS- Szkoła Ucząca Się.
Goście obserwowali w SP1 nową formę zajęć - Czas w Kręgu. Zajęcia CwK  praktykujemy od grudnia 2015 r. Zainteresował nas nimi: ekspert z Fundacji CEO prof. Jan Potworowski i prof. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogiki UW. Nauczyciele z SP1 uczestniczyli w warsztatach tematycznych, sami tworzyli scenariusze zajęć i podejmowali pierwsze próby pracy tą metodą. Uczniom podobają się  zajęcia Czas w Kręgu.  Cieszą się one popularnością gdyż: mają w sobie elementy zabaw, gier oraz refleksji. Uczą konwersacji, słuchania i udzielania odpowiedzi, cierpliwości i czekania na swoją kolej, posługiwania się językiem do prowadzenia dyskusji; argumentowania, radzenia sobie z własnymi emocjami i uczuciami w kontekście osobistym i społecznym. To szczególnie przydatne w świecie kontaktów wirtualnych, gdyż zajęcia CwK zwracają uwagę na realnego, siedzącego obok nas człowieka.
Umiejętności komunikacyjne są wymagane w wielu życiowych sytuacjach. Nauczanie tych umiejętności jest tym efektywniejsze, im wcześniej się zacznie oraz im bardziej tematy są istotne dla uczniów. Tematy zajęć CwK , to: przyjaźń, samopoczucie, koleżeństwo, współpraca, tolerancja, pomoc wzajemna. CwK zmienia też tradycyjną kulturę szkoły, dzieci mówią i słuchają więcej niż nauczyciel.
Najlepsze ujęcie metody „Czas  w KRĘGU” przedstawił dr John Thacker z Uniwersytetu w Exeter, który opisał to tak: „Czas w  kręgu” to metoda, która ma na celu przekazanie energii i  doświadczeń całej grupy na rzecz poszczególnych dzieci w klasie... gdzie wszyscy są równi, każdy może zobaczyć i usłyszeć,  może nawiązać kontakt wzrokowy, może łatwiej rozmawiać ze sobą, nie ma żadnych barier, takich jak stoły czy biurka i każdy czuje się częścią grupy. Koło jest symbolem jedności i współpracy, co oznacza, że grupa pracuje wspólnie, wspiera się nawzajem oraz ponosi odpowiedzialność za rozwiązywanie problemów. Dlatego też, „Czas w kręgu” pomaga dzieciom uchwycić sens wartości samego siebie i innych oraz uczy kształtować pozytywne relacje międzyludzkie. Jest podejściem, które pomaga zwiększyć pewność siebie u dzieci i poczucie własnej wartości.”
W Polsce zajęcia CwK dopiero wchodzą w kręgi edukacyjne, w ich wykorzystaniu współpracujemy w Programie SUS ze Szkołą Podstawową nr 3 w Malborku. Na przełomie maja i czerwca 2017 planowana jest u nas konferencja upowszechniająca. Zainteresowane szkoły i nauczycieli zapraszamy do śledzenia szkolnej strony internetowej www.sp1.sokolowpodl.pl

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do