
W piątek, 17 kwietnia, w sali widowiskowej Sokołowskiego Ośrodka Kultury, dźwiękiem "Kuranta" z opery "Straszny Dwór" rozpoczął się koncert "Moniuszko Znany - Nieznany". Tym razem Koncert był skierowany do Dzieci i Młodzieży powiatu sokołowskiego.
W piątek, 17 kwietnia, w sali widowiskowej Sokołowskiego Ośrodka Kultury, dźwiękiem "Kuranta" z opery "Straszny Dwór" rozpoczął się koncert "Moniuszko Znany - Nieznany". Tym razem Koncert był skierowany do Dzieci i Młodzieży powiatu sokołowskiego.
Autorką i reżyserką przedsięwzięcia była Bożena Kaczmarek, kierownik i dyrygent zespołu wokalnego VOCI CANTATI. Celem tworzenia projektu było, aby postać twórcy Polskiej Opery Narodowej odżyła w sercach i umysłach społeczności sokołowskiej, i aby kompozycje Moniuszki nie wydawały się patetycznymi i nudnymi dziełami, od których się stroni.
Voci Cantati, we współpracy z pianistką Mają Rumocką, przygotował pieśni pochodzące ze "Śpiewników Domowych" oraz arie solowe i utwory chóralne z oper "Straszny Dwór" i "Rokiczana", zarówno w wykonaniach klasycznych jak i w wariacjach gatunków nam współczesnych. Wśród utworów solowych zabrzmiały: "Kozak" Łukasz Kraujutowicz, "On nie wróci" Magdalena Chomać, "Świerszcz" Iwona Mergo- Golatowska, Aria Skołuby "Ten zegar star" z opery "Straszny Dwór" Łukasz Kraujutowicz, "Polna Różyczka" Bożena Kaczmarek, "Pieśń wieczorna" Monika Gawrońska i Jakub Lachowski, "Gdyby kto mnie kochał szczerze" Anna Kostyra, "Jak będę królową" aria z opery "Rokiczana" Bożena Kaczmarek, "Dziad i baba" Łukasz Kraujutowicz, Bożena Kaczmarek, UNDER, BCDS SENIOR, "Krakowiak" Wojciech Kowalczyk, Łukasz Kraujutowicz. W składach kameralnych i chóralnych wykonano: "Chochlik" Anna Garczyńska, Beata Wyłuda, Monika Gawrońska, Kinga Tomczuk, Eliza Krasowska, Anna Kostyra; "Prząśniczka", "Spod igiełek" chór żeński z opery "Straszny Dwór". Gościnnie wystąpili: Paweł Przewoźny UNDER, BCDS i Adam Tokarski.
Przy wygaszonych światłach, w nastrój XIX wieku, wprowadziła pieśń "Kozak", w której żal umierania w samotności, w oddaleniu od Ojczyzny, Matki i Dziewczyny wyśpiewuje walczący o wolność Polski Młodzieniec. Kolejne pieśni, przeplatane wątkiem miłości i tęsknoty, rozłąki i łzami Matki dopełniły pierwszą część koncertu, ukazując część historii Polski, targanej rozbiorami. Głosy solowe i śpiewy chóralne, sceneria oraz ruch i gra aktorska występujących, przeniosła widzów w salony XIX komnat.
Aby koncert by zaciekawił młodzież, o udział poproszono Pawła Przewoźnego UNDER, który przełamując klasykę wyrapował część "Dziada i Baby", zaś pojawiająca się w tle formacja BCDS, impresją taneczną wyreżyserowaną przez choreograf Edytę Fiuk, dopełniła całość pieśni. Bit hip-hopu to nie jedyny element zaskakujący publiczność- Adam Tokarski i jego gitara, przejmując wprowadzenie fortepianu, nadali piosence "Polna Różyczka" nowe brzmienie.
Cel został więc osiągnięty! Pomysł ukazania dzieł Stanisława Moniuszki w sposób niekonwencjonalny okazał się trafny. Publiczność, wypełniając licznym przybyciem całą salę widowiskową, czuła niedosyt. Gromkie brawa, bisy i owacje na stojąco, dowiodły, że twórczość Stanisława Moniuszki może być interesujące nawet w czasach, gdy muzyka staje się coraz uboższa- a może jest to sygnał, iż społeczeństwo tęskni za wartościową kompozycją?
OPRACOWANIE: BOŻENA KACZMAREK
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie