Reklama

Raport: co czwarty kierowca z wadą wzroku nie używa soczewek ani okularów

19/11/2019 18:45

Raport opublikowano w ramach kampanii edukacyjnej dotyczącej bezpieczeństwa w ruchu drogowym prowadzonej wraz Instytutem Transportu Samochodowego. Organizatorzy akcji przypominają, że podczas prowadzenia pojazdu za pośrednictwem wzroku kierowca odbiera 90 proc. informacji o sytuacji na drodze. Nawet niewielkie z pozoru pogorszenie jakości widzenia może znacząco ograniczać czas reakcji na zmieniającą się sytuację na drodze. Dlatego tak ważne jest regularne badanie wzroku i dobór odpowiedniej korekcji.

Raport opublikowano w ramach kampanii edukacyjnej dotyczącej bezpieczeństwa w ruchu drogowym prowadzonej wraz Instytutem Transportu Samochodowego.

Organizatorzy akcji przypominają, że podczas prowadzenia pojazdu za pośrednictwem wzroku kierowca odbiera 90 proc. informacji o sytuacji na drodze. Nawet niewielkie z pozoru pogorszenie jakości widzenia może znacząco ograniczać czas reakcji na zmieniającą się sytuację na drodze. Dlatego tak ważne jest regularne badanie wzroku i dobór odpowiedniej korekcji.

Część kierowców bagatelizuje jakość swego wzroku albo nie zdaje sobie sprawy, że już wymaga on korekcji. Z badania przeprowadzonego dla Vision Express wynika, że 82 proc. kierowców korzysta z samochodu co najmniej 4 razy w tygodniu. Jednak 22 proc. osób prowadzących pojazd codziennie, bada swój wzrok rzadziej niż raz na 3 lata.

Jeszcze bardziej niepokojące jest, że 44 proc. kierowców ma stwierdzoną wadę wzroku, 84 proc. spośród nich deklaruje, że ma z tego powodu zaleconą korekcję. Jednak niemal co czwarty (24 proc.) nie stosuje podczas prowadzenia pojazdu soczewek ani okularów. To tak jakby posiadali oni np. opony zimowe - podkreślają organizatorzy kampanii - ale trzymali je jedynie w garażu.

O regularnej kontroli zdolności widzenia powinni pamiętać także kierowcy, u których nie została wcześniej stwierdzona wada wzroku. - Z czasem stan naszego wzroku ulega zmianie, dlatego zalecane są regularne badania, najlepiej raz w roku. Ma to tym większe znaczenie, że zazwyczaj pogorszenie widzenia następuje stopniowo, z tego powodu może pozostać niezauważone od razu przez samego kierowcę -przekonuje dyrektor medyczny Vision Express dr Robert Grabowski.

Dodaje on, że ważnym czynnikiem, wpływającym na bezpieczeństwo w trakcie jazdy, jest także osłabienie zdolności akomodacji soczewki oka. Wpływa ona na ostrość widzenia przedmiotów w różnej odległości, np. tablicy rozdzielczej samochodu i oddalonych od pojazdu znaków drogowych.

Psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego dr Ewa Odachowska podkreśla, że zaniedbania dotyczące wzroku kierowców mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Specjaliści zwracają uwagę, że podczas prowadzenia pojazdu ważna jest aktualna kondycja widzenia nawet u tych kierowców, u których nie stwierdzono żadnej wady wzroku. Wśród częstych dolegliwości oczu występujących podczas prowadzenia samochodu w raporcie wymieniane są zmęczenie oczu (23 proc.), łzawienie (14 proc.) oraz niewyraźne widzenie (11 proc.).

Najwięcej kierowców uskarża się na pogorszenie widzenia po zmroku (27 proc.), przy czym wśród osób z wadą wzroku odsetek ten wynosi aż 40 proc. Okuliści zalecają stosowanie przeznaczonych dla kierowców z wadą wzroku soczewek okularowych, wyposażonych w specjalne powłoki antyrefleksyjne, eliminujące rozbłyski i efekt halo, występujące w trakcie jazdy nocną.

Kampania edukacyjna pod patronatem Instytutu Transportu Samochodowego ma zwiększyć świadomość przestrzegania profilaktyki w zakresie badań wzroku dla poprawy bezpieczeństwa na drodze. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że tylko do września 2019 r. wydano prawie 250 tys. praw jazdy i zarejestrowano ponad 1 mln samochodów osobowych. (PAP)

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do