
Uczniowie profilu medycznego z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim poszerzali swoją wiedzę podczas zajęć studyjnych z pracownikiem Polskiej Akademii Nauk w Muzeum Farmacji i badań laboratoryjnych Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Uczniowie profilu medycznego z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim poszerzali swoją wiedzę podczas zajęć studyjnych z pracownikiem Polskiej Akademii Nauk w Muzeum Farmacji i badań laboratoryjnych Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Listopadowy wyjazd odbył się pod opieką pań: Marioli Dubowskiej i Mileny Gryglas. Przejazdowi do stolicy towarzyszyły ciekawostki związane z historią mijanych miast, na przykład Węgrowa. W drodze do Muzeum Farmacji mieliśmy okazję podziwiać warszawskie Stare Miasto, które znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. W muzeum klasa uczestniczyła w zajęciach dotyczących historii środków uzależniających i rodzajów uzależnień. Prowadziła je pani profesor z Polskiej Akademii Nauk. Po wykładzie i prezentacji mieliśmy możliwość obejrzenia wystaw stałych oraz dowiedzieliśmy się i zobaczyliśmy, jak kiedyś wyglądała apteka i jaką postać miały leki takie jak np. aspiryna, witamina C czy tran.
Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik na zajęcia laboratoryjne z chemii i biologii. Połowa klasy badała ?Prąd w plastiku?, a dokładnie szczególny typ polimerów, które przewodzą prąd i zachowują przy tym swoje polimerowe właściwości. Polimery przewodzące umożliwiają otrzymanie układów elektronicznych działających szybciej i zużywających znacznie mniej energii. Podczas zajęć uczniowie zsyntetyzowali jeden z takich związków i sprawdzali doświadczalnie, jak działa. Brali także udział w montowaniu OLED, czyli organicznej diody elektroluminescencyjnej montowanej obecnie w ekranach smartfonów i telewizorów, również działającej dzięki polimerom przewodzącym. Druga część klasy próbowała ?Rozgryźć fotosyntezę? poprzez analizę schematu całego procesu oraz doświadczenia, podczas którego uczniowie wyizolowywali barwniki roślinne oraz sprawdzali, jakie światło pochłaniają najchętniej i co dzieje się z chlorofilem oświetlonym promieniami UV. Przeprowadzili też reakcję Hilla na własnoręcznie wyizolowanych chloroplastach, a także mogli pracować z mikroskopem fluorescencyjnym.
Po zajęciach laboratoryjnych zwiedzaliśmy wystawy stałe. Mogliśmy m.in. sprawdzić, jakie typy stawów posiada człowiek, wcielić się w policjanta na miejscu zbrodni lub sprawdzić, jak działa śruba Archimedesa.
Dzień był niewątpliwie pełen wrażeń. Pozornie przeciętne tematy okazały się ciekawe i niejednokrotnie złożone oraz dość skomplikowane - zmuszały do myślenia i zachęcały do przeanalizowania. Mamy nadzieję, że to nie koniec tak interesujących wyjazdów.
WERONIKA GNIADO
UCZENNICA I LICEUM
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie