
Najstarsi i najmłodsi mieszkańcy powiatu to grupy najbardziej narażone na pewne rodzaje zagrożeń. W ostatnich dniach policjanci radzili seniorom, jak nie dać się oszukać fałszywemu wnuczkowi czy policjantowi? Dzieciom natomiast zwracali uwagę na zagrożenia płynące z Internetu.
Najstarsi i najmłodsi mieszkańcy powiatu to grupy najbardziej narażone na pewne rodzaje zagrożeń. W ostatnich dniach policjanci radzili seniorom, jak nie dać się oszukać fałszywemu wnuczkowi czy policjantowi? Dzieciom natomiast zwracali uwagę na zagrożenia płynące z Internetu.
We wtorek, 21 marca, sokołowscy policjanci spotkali się seniorami w Sokołowskim Ośrodku Kultury, aby opowiedzieć im o klasycznych metodach stosowanych przez oszustów, bezpieczeństwie w ruchu drogowym pieszych oraz rowerzystów, konieczności używania elementów odblaskowych, sposobie postępowania w przypadku utraty karty bankomatowej czy dowodu osobistego.
Osoby starsze najbardziej narażone są na różnego rodzaju działania oszustów m.in. „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika socjalnego”, „ na gazownika”. Schemat działania przestępców zaczyna się podobnie rozpoczyna się od telefonu od krewnego, który prosi o szybką pomoc finansową z powodu np. nagłej choroby czy jakiegoś wypadku. Rozmówca informuje, że ważne jest szybkie działanie, a gdy senior nie posiada pieniędzy w domu, to przekonuje go, że może ją wypłacić z banku, a nawet zaciągnąć kredyt. Po zakończeniu rozmowy telefon dzwoni raz jeszcze. Tym razem dzwoniący podaje się za funkcjonariusza Policji lub Centralnego Biura Śledczego. Informuje, że senior mógł stać się właśnie ofiarą wyłudzenia, ale na szczęście policja obserwuje oszusta i może zatrzymać go na gorącym uczynku. „Funkcjonariusz” przekonuje, że potrzebna będzie wzajemna współpraca. Chodzi o przekazanie pieniędzy, które zostaną wykorzystane do przygotowania fikcyjnej prowokacji. Dodatkowo zapewnia, że po całej akcji pieniądze zostaną zwrócone. Niestety, część seniorów będąc przekonana, że pomaga policji, przekazuje pieniądze oszustom.
Jak nie dać się oszukać ”fałszywemu” wnuczkowi czy policjantowi? Po odebraniu telefonu nie należy wpadać w panikę, spróbować opanować emocje i nie działać pod presją czasu. Warto zapisać dane telefonującej osoby (przynajmniej imię i nazwisko) i zapytać, kim dzwoniący jest dla naszego krewnego. Po zakończeniu rozmowy najlepiej zadzwonić do kogoś bliskiego i koniecznie opowiedzieć o całym zdarzeniu. W żadnym wypadku nie należy przekazywać pieniędzy nieznajomemu ani robić przelewu na jego konto. Nigdy nie bierzmy kredytu pod wpływem nacisku osób trzecich.
Policjant nigdy nie dzwoni z prośbą o przekazanie pieniędzy. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy jak najszybciej powiadomić Policję telefonując pod numer 997 lub 112.
Podczas spotkania oprócz klasycznych rodzajów oszustw, mundurowi opowiedzieli seniorom o zasadach bezpieczeństwa podczas poruszania się na drodze. Przypomnieli m.in. o korzystaniu z chodników, zachowaniu szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnie, stosowaniu się do sygnalizacji świetlnej, używaniu elementów odblaskowych oraz przestrzeganiu przepisów podczas jazdy rowerem.
Natomiast w środę, 22 marca, sokołowscy policjanci odwiedzili uczniów i wychowanków przedszkola z Zespołu Szkół w Dzierzbach. Podczas spotkania opowiedzieli dzieciom na temat bezpieczeństwa na drodze, konieczności używania elementów odblaskowych oraz właściwego korzystania z Internetu.
Mundurowi w trakcie pogadanki poruszyli temat niebezpiecznej gry internetowej pn. ,,Błękitny wieloryb”. Przestrzegali dzieci jakie konsekwencje może nieść za sobą gra oraz radzili im, by w razie jakichkolwiek problemów zwracali się do dorosłych o pomoc. Na koniec spotkania uczniowie jak i wychowankowie przedszkola otrzymali od mundurowych zawieszki odblaskowe, aby w podróży do szkoły byli bardziej widoczni na drodze.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie