Reklama

Kierowców czeka "śliska" zima? Drogowcy mówią o poważnych brakach

13/09/2022 12:48

Tegoroczna zima może być bardzo trudna dla kierowców. Drogowcy wskazują, że może brakować soli drogowej, a to może doprowadzić do ekstremalnych warunków drogowych. 

Tegoroczna zima może być bardzo trudna dla kierowców. Drogowcy wskazują, że może brakować soli drogowej, a to może doprowadzić do ekstremalnych warunków drogowych. 

- Zimą na drogach może być ślisko — po wstrzymaniu dostaw z Ukrainy i Białorusi brakuje soli. Firmy sprowadzają ją nawet z Afryki, a ceny szybują - wskazuje Puls Biznesu. 

W ubiegłym roku import różnego rodzaju soli do Polski sięgnął 1,12 mln ton, a sól drogowo-przemysłowa stanowiła około 63 proc. Aż ponad 60% tego towaru pochodziło właśnie z wcześniej wspomnianych krajów.

Interpelacje w tej sprawie napisał poseł KO Jacek Protas. Wynika z niej, że sytuacja jest bardzo poważna, bo może zabraknąć nawet 800 tysięcy ton soli. 

- Firmy zajmujące się sprowadzaniem soli drogowej do Polski szacują, że w najbliższym sezonie zimowym 2022/23 może zabraknąć na polskim rynku od 500 do 800 tys. ton soli. Taka sytuacja może doprowadzić do trudnych warunków drogowych i narazić Polaków na ogromne niebezpieczeństwo - wskazuje poseł. 

Alternatywne rynki i wyższe ceny

Piotr Wawrzyk, sekretarz stanu MSZ w odpowiedzi na interpelacje przekazał, że Polska Agencja Inwestycji i Handlu wskaże przedsiębiorcom alternatywne rynki importowe. 

Te mają stanowić Niemcy (obecnie udział tego kraju w imporcie soli wynosi 36%), a także Holandia i Hiszpania, które, jak podaje PB, należą do grona największych eksporterów soli w Unii Europejskiej. Jak podkreśla Piotr Wawrzyk nowy kierunek importu może stanowić także Kazachstan. 

Jak wskazuje w rozmowie z Pulsem Biznesu dyrektor generalny firmy Saferoad w Polsce Grzegorz Bagiński, na rynku pojawiają się oferty soli drogowej, ale trzykrotnie wyższe niż w ubiegłym roku. Koszt tony to 700-750 zł.  

- Próbowaliśmy kupić sól w Niemczech, ale nie ma możliwości jej zakontraktowania. Sprowadzamy więc sól aż z Afryki Północnej, gdzie jest dostępna bez problemu i nie jest droga. Cenę podnoszą jednak wysokie koszty transportu. Są też problemy z przewozem i przeładunkiem w portach - mówi Bagiński. 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do