Sokołów Podlaski, Jastrzębie-Zdrój, Myślenice, Żnin, Turek, Śrem. To m.in. mieszkańcy tych miast uzyskają dostęp do połączeń kolejowych. Premier i minister infrastruktury ogłosili rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej, tzw. Program „Kolej+”.
Sokołów Podlaski, Jastrzębie-Zdrój, Myślenice, Żnin, Turek, Śrem. To m.in. mieszkańcy tych miast uzyskają dostęp do połączeń kolejowych. Premier i minister infrastruktury ogłosili rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej, tzw. Program „Kolej+”.
Ostatni pociąg pasażerski odjechał ze stacji w Sokołowie Podlaskim 1 kwietnia 1993 r. Miasto zatem od ćwierć wieku jest odcięte od transportu kolejowego. Na trasie Sokołów - Siedlce kursują tylko składy towarowe. Ma się to zmienić dzięki nowemu rządowemu programowi Kolej+.
W ciągu pięciu najbliższych lat rząd przeznaczy ok. 7 mld zł na budowę i odbudowę torów kolejowych ważnych dla połączeń lokalnych. Zyska na tym także Sokołów Podlaski. Rządowy plan zakłada odbudowę torów na linii Małkinia - Sokołów oraz rewitalizację linii Sokołów - Siedlce, dzięki czemu na całą tę trasę będą mogły wrócić pociągi pasażerskie.
Możliwość uruchomienia regionalnych pociągów pasażerskich na tej trasie otworzy północno-wschodnie Mazowsze na wschodnie województwa naszego kraju. To oznacza wygodniejsze połączenia z Lublinem i Rzeszowem.
- To wspaniała wiadomość – komentuje burmistrz Sokołowa Podlaskiego Bogusław Karakula. - Samorząd miasta od samego początku było przeciwny likwidacji linii kolejowej. Od dawna zabiegaliśmy o wznowienie połączeń pasażerskich z Sokołowa Podlaskiego. Choć czasem pojawiała się iskierka nadziei, to nigdy nie doszło do działań w tym kierunku. Nikt nie podszedł do sprawy tak, jak obecny rząd. Dzięki tej linii miasto zyska połączenie pasażerskie z Siedlcami, ale istotne jest też otwarcie na północ Polski – dodaje burmistrz.
Jednym z zakładanych skutków wprowadzenia programu Kolej+ jest zmniejszenie ruchu samochodowego i wynikających z niego trudności. Im więcej osób wybierze kolej zamiast samochodu, tym bardziej transport w Polsce będzie zrównoważony. Jest to jeden z głównych celów działalności Ministerstwa Infrastruktury.
Program Kolej+ zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Ze względu na ograniczone środki finansowe w ramach np. Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 program Kolej+ pozwoli na właściwe planowanie i wsparcie inwestycji pozwalających m.in. na usprawnienie komunikacji pasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowanie działań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym w obecnej i kolejnej perspektywie finansowej.
Program Kolej+ zakłada 3 komponenty, tj. inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją.
Zadania zostały podzielone na koszyki:
Koszyk 1: modernizacje istniejących linii, na których prowadzi się ruch pociągów.
Koszyk 2: modernizacje linii o znacznych ograniczeniach w prowadzeniu ruchu pociągów.
Koszyk 3: kompleksowa odbudowa zamkniętych linii.
Koszyk 4: budowa nowych linii.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie