Reklama

Pociągi pasażerskie wrócą do Sokołowa Podlaskiego!

17/10/2018 09:45

Sokołów Podlaski, Jastrzębie-Zdrój, Myślenice, Żnin, Turek, Śrem. To m.in. mieszkańcy tych miast uzyskają dostęp do połączeń kolejowych. Premier i minister infrastruktury ogłosili rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej, tzw. Program „Kolej+”.

Sokołów Podlaski, Jastrzębie-Zdrój, Myślenice, Żnin, Turek, Śrem. To m.in. mieszkańcy tych miast uzyskają dostęp do połączeń kolejowych. Premier i minister infrastruktury ogłosili rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej, tzw. Program „Kolej+”.

Ostatni pociąg pasażerski odjechał ze stacji w Sokołowie Podlaskim 1 kwietnia 1993 r. Miasto zatem od ćwierć wieku jest odcięte od transportu kolejowego. Na trasie Sokołów - Siedlce kursują tylko składy towarowe. Ma się to zmienić dzięki nowemu rządowemu programowi Kolej+.

W ciągu pięciu najbliższych lat rząd przeznaczy ok. 7 mld zł na budowę i odbudowę torów kolejowych ważnych dla połączeń lokalnych. Zyska na tym także Sokołów Podlaski. Rządowy plan zakłada odbudowę torów na linii Małkinia - Sokołów oraz rewitalizację linii Sokołów - Siedlce, dzięki czemu na całą tę trasę będą mogły wrócić pociągi pasażerskie.

Możliwość uruchomienia regionalnych pociągów pasażerskich na tej trasie otworzy północno-wschodnie Mazowsze na wschodnie województwa naszego kraju. To oznacza wygodniejsze połączenia z Lublinem i Rzeszowem.

- To wspaniała wiadomość – komentuje burmistrz Sokołowa Podlaskiego Bogusław Karakula. - Samorząd miasta od samego początku było przeciwny likwidacji linii kolejowej. Od dawna zabiegaliśmy o wznowienie połączeń pasażerskich z Sokołowa Podlaskiego. Choć czasem pojawiała się iskierka nadziei, to nigdy nie doszło do działań w tym kierunku. Nikt nie podszedł do sprawy tak, jak obecny rząd. Dzięki tej linii miasto zyska połączenie pasażerskie z Siedlcami, ale istotne jest też otwarcie na północ Polski – dodaje burmistrz.

Jednym z zakładanych skutków wprowadzenia programu Kolej+ jest zmniejszenie ruchu samochodowego i wynikających z niego trudności. Im więcej osób wybierze kolej zamiast samochodu, tym bardziej transport w Polsce będzie zrównoważony. Jest to jeden z głównych celów działalności Ministerstwa Infrastruktury.
Program Kolej+ zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Ze względu na ograniczone środki finansowe w ramach np. Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 program Kolej+ pozwoli na właściwe planowanie i wsparcie inwestycji pozwalających m.in. na usprawnienie komunikacji pasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowanie działań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym w obecnej i kolejnej perspektywie finansowej.
Program Kolej+ zakłada 3 komponenty, tj. inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją.
Zadania zostały podzielone na koszyki:
Koszyk 1: modernizacje istniejących linii, na których prowadzi się ruch pociągów.
Koszyk 2: modernizacje linii o znacznych ograniczeniach w prowadzeniu ruchu pociągów.
Koszyk 3: kompleksowa odbudowa zamkniętych linii.
Koszyk 4: budowa nowych linii.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do