Reklama

Udaje nieletniego, chce kupić alkohol, nie ma dowodu. A to zakup kontrolowany...

31/03/2022 00:09

​​​​​​​W Sokołowie Podlaskim realizowany jest program edukacyjno-profilaktyczny, który ma uczulić sprzedawców na dzieci i młodzież kupujące alkohol. Osoba, która wygląda na nastolatka idzie w towarzystwie psychologa do sklepu i kombinuje, jak kupić trunek bez pokazania dowodu osobistego. Ale sposób przeprowadzenia takiego „zakupu kontrolowanego” wzbudził wątpliwości radnego Roberta Dolińskiego.

W Sokołowie Podlaskim realizowany jest program edukacyjno-profilaktyczny, który ma uczulić sprzedawców na dzieci i młodzież kupujące alkohol. Osoba, która wygląda na nastolatka idzie w towarzystwie psychologa do sklepu i kombinuje, jak kupić trunek bez pokazania dowodu osobistego. Ale sposób przeprowadzenia takiego „zakupu kontrolowanego” wzbudził wątpliwości radnego Roberta Dolińskiego.

Na sesji Rady Miejskiej w Sokołowie Podlaskim 23 marca omawiany był „Miejski program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii na 2022 r.” przygotowany przez Ośrodek Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (ORPA).
Z pytaniem do Elżbiety Świszczewskiej, pełnomocnikiem burmistrza ds. rozwiązywania problemów alkoholowych i kierownik ORPA zwrócił się radny Robert Doliński.
- Nie wiem, czy państwo radni wiecie, ale na terenie miasta, a konkretnie w obrębie placówek handlujących alkoholem był przeprowadzany tzw. zakup kontrolowany. Chciałbym dowiedzieć się od pani kierownik, ile docelowo placówek przewidzianych jest do skontrolowania i jaki jest koszt jednostkowy takiej kontroli – pytał radny.

To nie szukanie haków, tylko edukacja
- Na terenie miasta Sokołów Podlaski nie jest prowadzona kontrola dotycząca sprzedaży alkoholu. Mówimy o programie profilaktyczno-edukacyjnym, który ma na celu uczulenie sprzedawców napojów alkoholowych na wiek dzieci kupujących alkohol. Program realizowany jest pod nazwą „Zakup kontrolowany”. Jest to program 3-etapowy i robimy go po raz kolejny. W ubiegłym roku objętych nim było 20 punktów sprzedaży alkoholu poza miejscem zakupu, w tym roku przewidziane są pozostałe, to około 30 punktów. Program profilaktyczny realizowany jest po wyborze ofert, wpłynęło 5, wybraliśmy najtańszą.

Na czym polega ten program?
- Młody człowiek, który ma ukończone 18 lat, ale w opinii ekspertów – psychologów, wygląda na jakieś 15-16 podejmuje próbę zakupu alkoholu – wyjaśniała Elżbieta Świszczewska. - Gdy sprzedawca chce go poprosić o dowód, stosuje różne techniki: mówi, że dokumentu nie ma, że zgubił, albo zapomniał – tak, jak mogą kombinować młodzi. Jego zadaniem jest to, by dowodu nie pokazać. Jeśli sprzedawca alkoholu takiej osobie nie sprzeda, to jest bardzo pozytywna postawa. Jeśli zaś sprzeda, to wchodzi psycholog, który towarzyszy temu młodemu człowiekowi i podejmuje działania edukacyjne dotyczące zakazu sprzedawania alkoholu nieletnim, konieczności sprawdzania dowodu. Poucza, że nawet osoby nieletnie otrzymują tymczasowe dowody osobiste i trzeba sprawdzać datę urodzenia. W punkcie zostawiane są też materiały edukacyjne i z całości sporządzany jest raport. Po jakimś czasie w punktach, gdzie nie sprawdzono wieku osoby kupującej alkohol, a wyglądającej na małoletnią jest prowadzona rekontrola – tłumaczyła Elżbieta Świszczewska.

Są efekty
Szefowa ORPA wyjaśniła, że w ubiegłym roku z 20 kontrolowanych punktów w 9 nie zażądano od kupującego dowodu tożsamości. - Podczas rekontroli było już zupełnie inaczej, tylko w 3 punktach sprzedawcy nie sprawdzili dokumentu. Po takim programie zwracamy się z do punktów, które nie wypełniły obowiązków z pismem nawołującym do przestrzegania przepisów – mówiła. - Jeśli udajemy się do punktów, to pan burmistrz musi nam wydać zezwolenie na kontrolę, a ponadto musimy przekazać zawiadomienie o kontroli.

Po co taki program?
Dlaczego ORPA robi takie programy? Bo zdaniem Elżbiety Świszczewskiej są skuteczniejsze niż organizowanie spotkań.

- Jak robiliśmy szkolenie w ośrodku dla sprzedawców alkoholu, przychodziły 2-3 osoby. Nie byliśmy w stanie zmusić nikogo do udziału, bo nie mamy takiej mocy. A państwo zobowiązuje nas do szkoleń, profilaktyki i kontroli. Poza tym robimy badania wśród mieszkańców. Z ankiet, jakie przeprowadziliśmy wynika, że młodzież nie ma problemu z zakupem alkoholu. Dlatego są takie projekty – dodała.

Dopytywana przez radnego Elżbieta Świszczewska wyjaśniła, że koszt działań w przypadku jednego punktu, łącznie z rekontrolą i obecnością psychologa w ubiegłym roku wynosił 90 zł, w tym – 100 zł. Przy 30 punktach całkowity koszt to 3 tys. zł. Fundusze pochodzą z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu, których nie można wydawać na inne cele, jak tylko na działania związane z profilaktyką antyalkoholową.

Czy to nie przestępstwo

Radny Doliński po tych wyjaśnieniach kontynuował temat.

- W jednym z punktów na terenie miasta, nie będę mu robił kryptoreklamy, prowadzona była taka kontrola. Osoba chcąca zakupić alkohol została poproszona o pokazanie dowodu stwierdzającego datę urodzenia. Odmówiła, tłumacząc się, że ma tylko kartę płatniczą. Po chwili weszła pani psycholog, przedstawiła się i powiedziała, że to zakup kontrolowany. Osoba, która chciała kupić alkohol nie pokazała dowodu i sprzedawca stwierdził, że taka osoba była nieletnia. Gdy mamy do czynienia z takim procederem, to kupujący powinien się wylegitymować, bo inaczej mamy do czynienia z artykułem 208 kodeksu karnego – osoba pełnoletnia, będąca psychologiem nakłaniała nieletniego do zakupu alkoholu. A to jest przestępstwo. Uważam, że wykonujący zadania na zlecenie pani kierownik zrobił to nierzetelnie – dodał radny.

Art. 208 Kodeksu karnego brzmi: „Kto rozpija małoletniego, dostarczając mu napoju alkoholowego, ułatwiając jego spożycie lub nakłaniając go do spożycia takiego napoju,podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”.

Najlepiej za fraki i wyrzucić
- Ta osoba, która ma dokonać zakupu alkoholu jest pełnoletnia, ma skończone 18 lat. Ona ma tylko wyglądać na nieletnią – wyjaśniła kierownik ORPA.
- Ja do niej pretensji nie mam, tylko do tego, kto ją tam skierował – dodał Robert Doliński
- Pani radny, to jest program profilaktyczny. Oni razem pracują, nikt nikogo nie nakłaniał – wyjaśniała Elżbieta Świszczewska.
- Ale ja nic o tym nie wiem. Mam nagranie z monitoringu, gdzie te osoby razem współdziałają. Pani psycholog nakłoniła do zakupu kontrolowanego – odparł radny.
- A czy pan widział, że nakłoniła? To program edukacyjny, pani psycholog do niczego nie nakłaniała pełnoletniej osoby. Kupujący alkohol ma skończone 18 lat – zapewniła Elżbieta Świszczewska.
- Ale powinna okazać dowód osobisty, żeby była jasność – upierał się radny.
- Ona nie musi dokumentu pokazywać, pan ma obowiązek nie sprzedać jej w tym momencie tego alkoholu – odparła pani kierownik.
- Myli się pani. Rozporządzenie ministra zezwala mi na kontrolę i wzięcie dowodu do ręki – ripostował radny.
- Tak, ale jak ktoś nie chce tego dowodu pokazać, to powinien go pan wziąć za fraki i wyrzucić – mówiła szefowa ORPA.
- Nie mogę.
- Może pan nakazać opuścić lokal i nie sprzedać alkoholu. Proste – dodała Świszczewska.
- Nie rozumie pani zagadnienia, naprawdę nie rozumie pani zagadnienia. Odpowiedź tę uznaję za niepełną - zakończył dyskusję radny.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Mirek - niezalogowany 2022-03-31 06:57:13

    Panie Doliński jest prośba żeby nie zestawiać samochodami chodnika koko Pana baru bo ciężko przejść czasami.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Antek - niezalogowany 2022-03-31 07:54:00

    Czy kiedykolwiek widzialeś zaparkowany tam samochód na chodniku, bo ja nie. Nie wprowadzaj w błąd ludzi. Samochody w ten sposob to parkuja mieszkańcy 2 budynki dalej w kierunku ul. Marii

    • Zgłoś wpis
  • na kolejowej - niezalogowany 2022-03-31 09:10:03

    Przy barze stoją samochody wzdłuż chodnika tak samo jak przy szkolnej blok TOPAZ w obu przypadkach ciężko się wyminąć a policja śpi.

    • Zgłoś wpis
  • Derwisz - niezalogowany 2022-03-31 11:23:07

    Ale głupoty gadasz, właściciel lokalu ma odpowiadać za bezmyślnych klientów? Zastanów się!

    • Zgłoś wpis
  • wiadomo że - niezalogowany 2022-03-31 11:35:40

    właściciel lokalu nie odpowiada za miejsce parkowania klientów chodzi o to że policja nie gania za częściowe parkowanie samochodem na chodniku np blok topaz szkolna lub właśnie ww bar na kolejowej

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Powtórka - niezalogowany 2022-03-31 07:13:58

    To jak było z tym mandatem za niewydanie paragonu po zamknięciu warsztatu. Za wymianę żarówki w aucie???. To kogo wrzucić? Przecież osoba kupującą alko miała 18 lat

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ale,,, - niezalogowany 2022-03-31 07:34:28

    Robiona jest zadyma , tylko nie wiadomo o CO - jak zechce kupić 16-sto latek alkohol , to czy ON nie znajdzie kolegi z dowodem - ale MU zrobią utrudnienie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Mirek - niezalogowany 2022-03-31 07:56:25

    Siedzi radny nic nie robi to źle. Jak coś zaczyna sie odzywać to jeszcze gorzej bo jak on śmie to robić. Poźniej najazd w komentarzach na ta osobe

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Do Mirka - niezalogowany 2022-03-31 20:31:17

    Mirku Drogi !!! Nie wiem czy jesteś świadomy czy nie, ale Pan Doliński ma Bar piwny i boi się, że jak u niego zrobią prowokację, to namoczy dupę, a w takim układzie straci biznes i mandat radnego. Teraz już wiesz o co jest gra!?

    • Zgłoś wpis
  • Stanek - niezalogowany 2022-04-01 00:41:22

    Taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa on ma bar, no co ty nie powiesz. Lubisz łyknąć po robocie

    • Zgłoś wpis
  • Do Stanka - niezalogowany 2022-04-01 23:21:44

    Dla twojej zasranej wiadomości - lubię piwo! A ty fanatyku energetyków, chyba ci się lekko przegrzały obwody. Uważaj bo ci instalacja pie...lnie :-)

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Państwo - niezalogowany 2022-03-31 08:36:02

    Państwo, które prowokuje do zachowań bezprawnych jest łajdackie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Obiektywnie - niezalogowany 2022-03-31 08:37:54

    Nie wiem czego tu nie rozumieć? Jest akcja profilaktyczna, mająca na celu uczulenie sprzedawców na zakaz sprzedaży alkoholu nieletnim. W tym celu przeprowadza się eksperyment społeczny, w wyniku którego sprawdza się, czy sprzedawcy alkoholu przykładają się do weryfikacji wieku kupujących. Brak problemu z zakupem alkoholu przez nieletnich zaznacza sama młodzież. Eksperyment potwierdza, że nieletni może kupić alkohol w mieście. Następnie jest rozmowa z psychologiem, który nie chce karać tylko uczy właściwych zachowań i uczula na przyszłość. I chyba to jest jasne jak słońce. Może tylko mi się wydaje...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Nagonka - niezalogowany 2022-03-31 08:38:06

    Skoro tacy kontrolerzy, to gdyby sprzedawca poprosił o okazanie dowodu to urąbali by go z drugiej strony,bo złamał przepisy rodo!Czy gdyby młodziak kupował płyn do spryskiwaczy lub denaturat to też oczekiwaliby pytania o dowód??No przecież to też alkohol. Skoro chcą wyłapać pijących młodziaków, to niech pojeżdżą w cieplejsze wieczory po załukach miasta i poproszą młodych pijących o dowody.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Do Nagonki - niezalogowany 2022-03-31 20:38:42

    No toś chyba coś ci się pomerdało :-) Ty chcesz "Łapać" młodziaków pijących - spożywających alkohol, czy sprzedających młodzikom alkohol!? Zastanów się , co ty chcesz robić bo różnica jest zasadnicza! Idąc dalej twoim tokiem myślenia, to także najlepiej już pozamykać oczywiście w więzieniach wszystkich szewców, co naprawiają buty bo mają na stanie popularny klej "butapren", a to jest niedozwolony środek do odurzania się. Miłego dnia głąbie!!!

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Do komentarza - Pańs - niezalogowany 2022-03-31 08:38:38

    To co, lepiej wysłać kontrolę i po wpadce sprzedawcy od razu zabrać koncesję? To nie byłoby łajdackie?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • żurek - niezalogowany 2022-04-04 11:54:40

    Nikt nie zabiera koncesji tylko edukuje, było wyraźnie powiedziane. Program profilaktyczno-społeczny edukuje nie karze. Uczy o wpływie alkoholu na młody organizm i o obowiązkach w zakresie sprzedaży alkoholu.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Banda - niezalogowany 2022-03-31 08:55:26

    komuchów tresuje nowe pokolenie ORMO.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Oj oj - niezalogowany 2022-03-31 09:13:18

    Taką burza o nic. Chyba komuś nadepnęli na odcisk, że tak się rzucają.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Albo... - niezalogowany 2022-03-31 11:21:30

    Czy to nie jest prima aprilis...?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    do - Mirek.... - niezalogowany 2022-03-31 11:55:44

    TO niech TEN radny weznie się z konkretne sprawy , a nie będzie ,, prostował ,, banany. - Ciut nie UE i TSUE.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Lola - niezalogowany 2022-03-31 16:53:20

    Akurat Ten radny, ma odwagę zadawać pytania,co do parkowania i zajętych chodników to proszę przejść się ul. Magistracką, tam dopiero cyrk!

    • Zgłoś wpis
  • Do Loli! - niezalogowany 2022-03-31 20:45:43

    No to żeś zapodał, jak to drzewiej bywało :-) " Jak łysy grzywą o kant kuli " Jaka odwaga, o czym ty mówisz, zaraz będą wybory do samorządu i trzeba zabłysnąć, a najlepiej tak by media lokalne o tym pisały ! Dno i dwa metry mułu!!!

    • Zgłoś wpis
  • As - niezalogowany 2022-04-01 00:44:37

    Cyrk na Magistrackiej to będzie jak oddadzą blok do użytku. Magistracka, Szeroka, Kuśnierska oraz parking pod basenem zastawiony na maksa bo biedaki kupując mieszkano powyżej 7tys za metr nie będą już mieli drobnych na miejsce parkingowe

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    mieszkaniec - niezalogowany 2022-03-31 14:34:35

    Ręce opadają, że mamy takich radnych co niczego nie rozumieją. Radny nie rozumie co to są przywileje, a co obowiązki - cyt "Myli się pani. Rozporządzenie ministra zezwala mi na kontrolę i wzięcie dowodu do ręki ". Ten pan nie rozumie, że klient nie ma obowiązku legitymowania się dowodem osobistym, a jak sprzedawca ma wątpliwości to nie sprzedaje alkoholu. Dla mnie proste, ale dla radnego za trudne. A tak na marginesie to pan radny jest na sesji po to żeby reprezentować interesy mieszkańców, a nie załatwiać swoje sprawy. Już była taka radna kilku kadencji co mówiła przy głosowaniu budżetu, że przydało by się szkolenie, bo ona nie wie co głosuje. Jednak przed wyborami powinien być robiony jakiś egzamin wśród kandydatów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Klm - niezalogowany 2022-03-31 16:20:11

    Co wypowiedź radnego to porażka, czyżby dbał tylko o swoje interesy w związku z barem, a może boi się o swoją działalność że i do niego dzieciak wpadnie na piwo parkując autem pod samym barem

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Do Klm - niezalogowany 2022-03-31 20:48:22

    No raczej :-)

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Zrób se .. - niezalogowany 2022-03-31 21:31:45

    alko sam. Taniej i zdrowiej. Zrobiłem 200 L wina winogronowego i wychlałem w pół roku. Zero bólu głowy od siary w produktach sklepowych. Najlepsze wino, jakie piłem. Pivo też można. Polin to d u r n y KLAUN.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • P.S. - niezalogowany 2022-03-31 21:48:37

    Nie piszcie takich rzeczy, jak mieszkacie w Polin. Jeśli mieszkacie, to najlepiej NIC nie pisać. Wystawisz łeb nad poziom trawy, to przyjdzie P R O K U R W A. Ja już jestem wolny. Spdliłem z żdoplin.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    lol - niezalogowany 2022-03-31 22:57:56

    W jakim mieście my żyjemy? Radni miejscy tak błyskotliwi, że niejeden film można nakręcić.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ŚmigamNaKotleta - niezalogowany 2022-04-01 00:46:25

    A wokół kryzys inflacje obce reżimy u bram U nas też nie najlepiej pewnie widzisz to sam Na świecie wiele się zmienia lecz nie wszyscy chcą słuchać Pragną nie myśleć się bawić potem obudzą się w *%#)!&

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Biało czerwone - niezalogowany 2022-04-01 15:57:24

    słupki pod budą z piwem, które stoją wbetonowane w pas drogowy to samowola budowlana, czy tak w projekcie przebudowy Kolejowej było? KTO będzie płacił odszkodowanie, dożywotnią rentę jeżeli użytkownik drogi zrobi sobie krzywdę na tych przeszkodach, które nie mają żadnego sensu tak blisko jezdni????? Projektant czy starosta?? A może ktoś inny???

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Darecki - niezalogowany 2022-04-02 00:28:20

    Idę pod wiatr choć innym w plecy wieje Oni przywileje ja mam talent i się śmieję Tylko to mi pozostaje dziś zrobię ile mogę jutro Zobaczymy wiesz grunt że mam drogę

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    żurek - niezalogowany 2022-04-04 11:49:24

    Tak też się dzieje często, ale to sprzedawca ma obowiązek sprawdzać dokument tożsamości osobie. którą podejrzewa że jest niepełnoletnia.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ku pamięci - niezalogowany 2022-04-28 00:32:57

    Szanowny pan radny sam sprzedaje piwo nie letnim dlatego tak drąży temat .poza tym kubki z baru po całym parku są porozwalane ale to przecież pan radny nie wolno zwrócić uwagi

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do