Reklama

UOKiK ostrzega przed oszustami i ryzykiem utraty pieniędzy

15/07/2020 18:50

"Sprawdzaj, czytaj, pytaj!" to tytuł kampanii społecznej prezesa UOKiK, która rusza 15 lipca. Ma ona zwrócić uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną, wyjątkową sytuacją.

"Sprawdzaj, czytaj, pytaj!" to tytuł kampanii społecznej prezesa UOKiK, która rusza 15 lipca. Ma ona zwrócić uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną, wyjątkową sytuacją.

Rusza ogólnopolska kampania społeczna UOKiK ostrzegająca konsumentów przed oszustami i ryzykiem utraty pieniędzy - poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ze skarg napływających od konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.

"W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów, które do nas wpływają, przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty do telewizji i radia, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów" - mówi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

Wskazuje, że w trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję finansową. Oszuści doskonale wiedzą, jak wykorzystać społeczny niepokój i niepewność. Oferują alternatywne inwestycje w niestandardowe walory, waluty, dobra lub surowce, obiecują stały i bezpieczny zysk na wysoki procent, które potem okazują się finansowym fiaskiem.

"Przestrzegam przed inwestowaniem pieniędzy w systemy promocyjne typu piramida. To może być przykładowo projekt inwestycyjny z małą opłatą startową, z której część ma być przekazywana na cele charytatywne, a warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Z rezerwą podchodźmy też do tzw. łańcuszków" - dodaje Chróstny.

Prezes podkreśla, że czasach pandemii łatwiej także wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń. - Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby "uzdrowione" - przestrzega.

Zwraca uwagę, że na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci - nasi rodzice, dziadkowie, sąsiedzi. (PAP)

autor: Ewa Wesołowska

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do