Reklama

Właściciele starszych aut mogą mieć problem! Wszystko przez te zmiany

11/08/2022 12:08

Zmiana zasad kontroli stacji pojazdów, a także nowe procedury i kary finansowe za spóźnienie dotyczące obowiązkowego przeglądu technicznego pojazdu - to wszystko zawiera się w nowelizacji przepisów, które mają wejść od 1 stycznia 2023 roku. 

Zmiana zasad kontroli stacji pojazdów, a także nowe procedury i kary finansowe za spóźnienie dotyczące obowiązkowego przeglądu technicznego pojazdu - to wszystko zawiera się w nowelizacji przepisów, które mają wejść od 1 stycznia 2023 roku. 

Do Sejmu trafił już kompletny i ostateczny projekt zmiany przepisów dotyczących przeglądów pojazdów. O "pieczątkę" w dowodzie rejestracyjnym ma być trudniej, co ma wpłynąć poprawę bezpieczeństwa na drogach. 

Nowe przepisy mają wprowadzić kary za spóźnienia w dokonaniu obowiązku. W przypadku, kiedy kierowca przyjedzie po 30 dniach od wyznaczonego terminu lub później, otrzyma karę w postaci opłaty dodatkowej, wynoszącej 100 proc. stawki za przegląd.

- W myśl nowych przepisów na przegląd będzie można przyjechać do 30 dni przed wyznaczonym terminem i po wykonanym badaniu otrzymać pieczątkę na rok od oryginalnie wyznaczonego dnia. W efekcie taki kierowca nie będzie "tracił" dni, jeśli planowy termin wypadnie w niedzielę lub święto, albo wcześniejszy przyjazd zostanie spowodowany np. planowanym urlopem - podaje Auto Kult. 

 

Po zmianie przepisów diagności będą zobowiązani do wykonania zdjęć badanych przez siebie pojazdów, które ustawione są na stanowisku badawczym. Diagnosta będzie miał również obowiązek zrobienia zdjęcia licznika w taki sposób, by widoczny był przebieg auta. 

Zdjęcia mają być przechowywane przez 5 lat.

- Wszystko po to, by urzędnik kontrolujący stację mógł sprawdzić, czy dane auto w ogóle pojawiło się na badanie - wskazuje Auto Kult. 

Przeglądy po 2023 roku mają być dokładniejsze. 

- Rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów wśród czynności diagnosty wylicza m.in. kontrolę zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin. Tymczasem obecnie w praktyce badanie spalin podczas obowiązkowego przeglądu jest rzadkością - zauważa serwis motoryzacyjny. 

Efektem wprowadzanych przez Ministerstwo Infrastruktury zmian ma być wyeliminowanie nie sprawnych pojazdów z dróg. W Polsce, jak donosi Auto Kult, obecnie przeglądu nie przechodzi tylko ok. 2,5 proc. samochodów. Dla porównania w Niemczech odsetek ten wynosi 20 proc. 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do