Reklama

Zwrot towaru- sprawdź czy znasz swoje prawa

09/04/2018 13:17

Konsumenci często nie są do końca świadomi swoich praw, przez co mogą tracić na zawieranych transakcjach. Jednym z powszechniejszych jest prawo do zwrotu zakupionego towaru, o ile nastąpi to maksymalnie w przeciągu 14 dni. Sklepy, które informują swoich klientów o nieprzyjmowaniu zwrotów po prostu je łamią. W takich sytuacjach możemy to zgłosić do Rzecznika Praw Konsumenta. Czy są jednak jakieś odstępstwa od tej reguły? Sprawdźmy, co warto wiedzieć na ten temat.

Konsumenci często nie są do końca świadomi swoich praw, przez co mogą tracić na zawieranych transakcjach. Jednym z powszechniejszych jest prawo do zwrotu zakupionego towaru, o ile nastąpi to maksymalnie w przeciągu 14 dni. Sklepy, które informują swoich klientów o nieprzyjmowaniu zwrotów po prostu je łamią. W takich sytuacjach możemy to zgłosić do Rzecznika Praw Konsumenta. Czy są jednak jakieś odstępstwa od tej reguły? Sprawdźmy, co warto wiedzieć na ten temat.

Odstąpienie od umowy bez podania przyczyny

Każdy zakupiony towar może zostać zwrócony przez konsumenta do 14 dni od daty jego nabycia. Co więcej, aby to zrobić, nie trzeba podawać żadnej, konkretnej przyczyny. Nie ma obowiązku tłumaczenia się przed sprzedającym, dlaczego dany produkt zostaje zwrócony, o ile transakcja odbyła się na odległość. Jest to wówczas osobista sprawa konsumenta, oczywiście pod warunkiem, że nie zwraca towaru uszkodzonego z własnej winy. Co więcej, paragon nie musi stanowić jedynej podstawy zwrotu. Równie dobrze może to być potwierdzenie wykonania przelewu. Warto o tym wiedzieć, gdyż niektóre firmy mniej lub bardziej świadomie, wprowadzają swoich klientów w błąd. Zasada ta nie dotyczy jednak towarów zakupionych w sklepach stacjonarnych. Przyjęcie ich z powrotem przez sprzedającego jest wtedy aktem dobrej roli bądź polityki firmy. Skąd taki przepis? Nabywając towary przez internet lub w czasie rozmowy telefonicznej, klient nie ma możliwości zapoznania się z nimi fizycznie. Właśnie dlatego ma prawo je zwrócić bez podania przyczyny. W praktyce wygląda to jednak tak, że większość sklepów stacjonarnych decyduje się na przyjęcie zwróconego towaru, nawet bez podania przyczyny. 

Termin na odstąpienie od zakupu

Od kiedy można mówić o 14-dniowym okresie uprawnienia do zwrotu? Liczy się go od momentu otrzymania przesyłki. Oczywiście można to zrobić wcześniej, niemniej od dnia jej odebrania pozostają nam 2 tygodnie na podjęcie decyzji. Jeśli konsument postanawia zwrócić towar, musi złożyć specjalne oświadczenie. Jego forma jest dowolna, najczęściej preferowane jest jednakże oświadczenie pisemne. Sprzedawca musi mieć bowiem możliwość zapoznania się z tym dokumentem. Może to nastąpić np. drogą mailową. W niektórych przypadkach termin ten ulega wydłużeniu. Odesłanie towaru leży już po stronie kupującego. To także on poniesie koszty zwrotu. Nie ma obowiązku odesłania towaru w dzień przekazania oświadczenia sprzedawcy lecz w praktyce jest to najlepsze rozwiązanie. Zwrócenie zakupionych produktów nie wymaga od konsumenta wychodzenia z domu. Wystarczy, że skorzysta z usług firmy zwracam.pl. W niektórych przypadkach można zwrócić także towary uszkodzone. Wówczas trzeba się jednak liczyć z tym, że sprzedawca zwraca mniejszą kwotę kupującemu. Wyliczenie dokładnej kwoty potrącenia jest niekiedy bardzo problematyczne i stanowi powód sporu. Niemniej dobrze wiedzieć, że istnieje również i taka możliwość, jaka jest potwierdzona prawnie. 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do