Reklama

Dane nie pozostawiają złudzeń. W sklepach coraz drożej, a będzie...

22/03/2022 09:13

Minimalny koszyk zakupowy w lutym był droższy niż przed rokiem - wynika z badania Koszyk Zakupowy, przygotowanego przez ASM Sales Force Agency.

Minimalny koszyk zakupowy w lutym był droższy niż przed rokiem - wynika z badania Koszyk Zakupowy, przygotowanego przez ASM Sales Force Agency.

Wprowadzona w lutym tarcza antyinflacyjna obniżająca podatek VAT na żywność, nawozy i paliwa, miała łagodzić skutki inflacji dla portfeli Polaków.

- Po znacznych wzrostach cen produktów spożywczych w styczniu 2022 r., analitycy ASM Sales Force Agency zaobserwowali w lutym niewielki spadek cen koszyków w skali miesiąca. Niestety kryzys na rynku paliw oraz przerwanie łańcuchów dostaw wielu produktów, mogą spowodować, że w kolejnych miesiącach inflacja i ceny poszybują w górę, mimo obniżonych stawek VAT

- podano w raporcie z badania Koszyk Zakupowy, przesłanego PAP przez ASM Sales Force Agency.

Minimalny koszyk zakupowy w lutym był droższy o 3,97 proc. niż przed rokiem - wynika z badania Koszyk Zakupowy, przygotowanego przez ASM Sales Force Agency. Z przesłanego PAP raportu wynika, że w stosunku do stycznia dało się jednak zauważyć niewielki spadek cen.

- Za koszyk złożony z najtańszych produktów w lutym 2022 roku trzeba było zapłacić 182,32 zł (mniej o 6,86 zł niż w styczniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych - 304,75 zł (mniej o 0,37 zł niż w styczniu). Jednocześnie wzrosła różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2022 r. (122,43 zł i jest ona o 6,49 zł wyższa niż w styczniu) - czytamy w raporcie.

A będzie jeszcze gorzej?

Wszystko wskazuje na to, że niestety tak.

- Inflacja w najbliższych miesiącach przebije poziom 12 procent. Ta prognoza Narodowego Banku Polskiego, dotycząca III kwartału, nie pozostawia wątpliwości - czekają nas kolejne podwyżki. Niepokój związany z trwającą w Ukrainie wojną, gwałtowny i nieprzewidywalny wzrost cen surowców będą mieć fundamentalne znaczenie dla producentów. Zarówno te czynniki, podobnie jak utrzymująca się na słabym poziomie nasza waluta, będą wpływać na koszty produkcji w Polsce. Rosnące ceny paliw będą się bezpośrednio przekładać na koszty produkcji, transportu i logistyki. W kolejnych miesiącach spodziewamy się dalszych podwyżek cen produktów

 - powiedział cytowany w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.

Z raportu wynika, że w lutym 2022 r. względem 2021 roku podrożało 5 kategorii produktów: słodycze, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Podobnie jak w styczniu br. w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe.Największy spadek cen w lutym 2022 widzimy z kolei w przypadku produktów sypkich (17,29 proc.).

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w lutym 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach (228,73 zł). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 16 proc. więcej.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do