Reklama

Erasmus+ w „Rolniku” - skorzystali uczniowie i nauczyciele

29/11/2022 09:13

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sokołowie Podlaskim otrzymał dwie akredytacje: w sektorze Edukacja szkolna oraz w sektorze Kształcenie i szkolenie zawodowe. Obie były skierowane zarówno do młodzieży, jak i pedagogów.

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sokołowie Podlaskim otrzymał dwie akredytacje: w sektorze Edukacja szkolna oraz w sektorze Kształcenie i szkolenie zawodowe. Obie były skierowane zarówno do młodzieży, jak i pedagogów.

- Po otrzymaniu budżetu na dwa projekty czyli już od wiosny przygotowywaliśmy się do mobilności. Zaplanowaliśmy wyjazdy czterech grup, po dwie z każdego projektu. W ramach przygotowań na przełomie maja i czerwca przeprowadziliśmy rekrutacje oraz zajęcia przygotowujące kandydatów, aby wyjazdy były bardziej efektywne – wyjaśnia dyrektor ZS CKR w Sokołowie Podlaskim Sławomir Wróblewski.

Sektor Edukacja szkolna
Projekt „Akredytacja na rzecz mobilności uczniów i kadry w edukacji szkolnej. Rok I” miał wartość 137 553 euro. Zakładał realizację trzech celów: podniesienie kompetencji językowych kadry i uczniów, podniesienie kompetencji cyfrowych kadry i uczniów oraz rozwój kompetencji osobistych i społecznych uczniów.

W tym roku w ramach realizacji celów odbyły się mobilności edukacyjne dla 56 uczniów z 8 opiekunami oraz dla 18 nauczycieli. Nauczyciele przebywali w Grecji od 4 do 16 lipca 2022 r., a uczniowie od 4 do 17 września 2022 r.

Uczniowie nabywali kompetencje językowe i cyfrowe w ramach w dwóch szkołach: Platon i Mpakogianni.
- Na lekcjach uczyliśmy się o mitologii greckiej oraz greckiego alfabetu. Dzięki tamtejszym nauczycielom poznaliśmy kulturę oraz kuchnię regionalną. W ramach zajęć ICT stworzyliśmy prezentacje dla greckich rówieśników po angielsku o naszym mieście Sokołowie Podlaskim. Dowiedzieliśmy się również o cyberprzemocy oraz sposobach radzenia sobie z takimi problemami. Podczas pracy z komputerem nauczono nas korzystania z programu Canva, dzięki czemu stworzyliśmy własne, spersonalizowane broszury i ulotki. W czasie wyjazdu doskonaliliśmy znajomość języka angielskiego dzięki udziałowi w ,,Grze Miejskiej”. Dostaliśmy zadania do zrealizowania z mieszkańcami Leptokarii m.in. przeprowadzaliśmy wywiady na temat regionu, w którym przebywaliśmy. Poznaliśmy oferty turystyczne biur greckich i odwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc – wspominają uczniowie.

[FOTORELACJA]961[/FOTORELACJA]

W drugim wyjeździe z projektu wzięło udział 18 nauczycieli, podzielonych na dwie grupy (po 9 osób każda). Jedna brała udział w 12- dniowym kursie języka angielskiego. Druga grupa uczestniczyła w kursie ICT i została przeszkolona z Worda i Excela na różnych poziomach zaawansowania.

Podstawowym celem mobilności był wzrost kompetencji językowych i cyfrowych kadry i uczniów. W przypadku kadry poszerzono warsztat metodyczny. Dodatkowo nauczyciele dzięki udziałowi w mobilnościach będą wprowadzać elementy dwujęzyczności i edukacji z wykorzystaniem technologii zarówno do zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych, w czym pomocny ma być glosariusz założony przez uczestników.

[FOTORELACJA]962[/FOTORELACJA]

Bardzo ważne z punktu widzenia realizacji projektu jest zapewnienie możliwości dzielenia się zdobytą wiedzą przez osoby, które wróciły z Grecji. Każda z grup po powrocie opracowała prezentację i przedstawiła ją pozostałym członkom społeczności szkolnej. Dodatkowo w ramach projektu przeprowadzono konkurs na roślinny logotyp projektu, a następnie wykonano nasadzenie; prowadzono relacje na szkolnym FB z informacjami na temat działań opartych o wypracowane rezultaty; wykorzystano poznane, innowacyjne metody na zajęciach lekcyjnych; opracowano dwa mini projekty związane z Programem Erasmus Plus (obchody „Erasmus Days” w szkole, wystawa greckiego pieczywa w ramach akcji prowadzonej w szkole "Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia").

Sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe
Drugi projekt był realizowany w ramach akredytacji w sektorze VET (Kształcenie i szkolenie zawodowe). Jego budżet wynosił 73192 euro.
W ramach projektu swoje kompetencje podnieśli uczniowie i nauczyciele. W tym roku w stażu zawodowym wzięło udział 33 uczniów z 3 opiekunami oraz 3 nauczycieli przedmiotów zawodowych. Przed wyjazdem uczestnicy uczestniczyli w przygotowaniach językowych i kulturowych. Grupy podróżowały autokarem. Nauczyciele przebywali w Grecji między 3 a 16 lipca 2022 r., a uczniowie od 4 do 17 września 2022 r.
W rezultacie porozumienia zawartego między szkołą, a greckim partnerem uczniowie zostali podzieleni na grupy i odbywali staż w różnych firmach przetwórstwa spożywczego. Mieli możliwość wymiany doświadczeń i doskonalenia kompetencji językowych i społecznych.
- Przesympatyczni i kompetentni pracownicy naszych greckich partnerów zaplanowali i zrealizowali z nami plan praktyk. Wszyscy uczestnicy wykonywali swoje zadania w greckich firmach i lokalnych przedsiębiorstwach specjalizujących się w interesujących nas dyscyplinach zawodowych. Odbywaliśmy praktyki w przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją i przetwarzaniem żywności typowej dla regionu Grecji m.in. produkcji oliwy z oliwek, sera feta, ciast, pieczywa, nalewek i dżemów oraz wyrobów mięsnych – relacjonują uczniowie.
W programie w tym roku wzięło udział trzech nauczycieli uczących w następujących zawodach: mechanizacja i agrotronika, gastronomia oraz produkcja zwierzęca – weterynaria. Brali udział w zajęciach języka angielskiego w greckiej szkole. Oprócz zajęć realizowali program kulturowy: zwiedzanie wyspy Skiathos, Meteorów - klasztory.
Grupy były zakwaterowane w hotelu: Dafni plus Leptokaria. W czasie pobytu uczestnicy prowadzili fotograficzną dokumentację z realizowanych tematów. Po powrocie warunki stażu w greckich zakładach przetwórstwa spożywczego zostały zaprezentowane społeczności szkolnej poprzez publikację prezentacji multimedialnej na szkolnym FB.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do