W środę, 24 listopada, podpisano umowę partnerstwa, niezbędny dokument aplikacyjny w drugim etapie naboru wniosków do programu Kolej+. Koszty rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce szacowane są na 320 mln zł. 15 proc. tej kwoty mają zapewnić samorządy.
W środę, 24 listopada, podpisano umowę partnerstwa, niezbędny dokument aplikacyjny w drugim etapie naboru wniosków do programu Kolej+. Koszty rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce szacowane są na 320 mln zł. 15 proc. tej kwoty mają zapewnić samorządy.
Liderem projektu jest samorząd województwa, a partnerami powiat sokołowski, Sokołów Podlaski oraz gminy Sokołów Podlaski i Bielany. Umowę z partnerami podpisali marszałek Adam Struzik oraz wicemarszałek Wiesław Raboszuk, a także: burmistrz Sokołowa Podlaskiego Bogusław Karakula, wójt gminy Sokołów Podlaski Janusz Kur, wójt gminy Bielany Zbigniew Woźniak. Przedstawiciele powiatu sokołowskiego dokumenty podpisali już wcześniej. W spotkaniu wzięła udział posłanka Kamila Gasiuk-Pihowicz.
Kolej do Sokołowa w drugim etapie
Projekt Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce znalazł się wśród 79 inwestycji wyłonionych do drugiego etapu programu Kolej +, prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK). Podpisana dziś umowa partnerstwa określa zasady współpracy między liderem projektu (samorządem województwa) a partnerami.
Jak mówił marszałek Adam Struzik, projekt jest efektem dobrej współpracy między samorządami. -
- Połączyliśmy siły, by zwiększyć swoje szanse na realizację projektu. Bezpośrednie połączenie z Warszawą może być dla Sokołowa i tej okolicy Mazowsza dużym impulsem rozwoju i znacznie wpłynąć na poprawę życia mieszkańców. Rekomendowany wariant wykorzystuje istniejącą już infrastrukturę kolejową oraz pozwala docelowo na kursowanie nawet 18 par pociągów na dobę – mówił Adam Struzik. - Istniejący układ torów zostanie zrewitalizowany i zelektryfikowany. Dzięki temu poprawią się warunki techniczne i pociągi będą mogły jeździć z większą prędkością. Wybraliśmy ten wariant, ponieważ w naszej ocenie jest on optymalny. Były oczywiście inne propozycje, ale wymagałyby one znacznych zmian i m.in. przebudowy torowiska w centrum Siedlec, co byłoby trudne. Bardzo się cieszę, że partnerzy angażują się w ten projekt. Mam nadzieję, że po złożeniu dokumentów stronie rządowej, projekt ten zostanie uznany za ważny z punktu widzenia rozwoju naszego województwa i skierowany do dalszych procedur. .
Który wariant wybrano?
Na potrzeby projektu powstało zlecone przez zarząd województwa Wstępne Studium Planistyczno–Prognostyczne (WSPP). Jego przygotowaniem zajęło się konsorcjum firm, w skład którego weszły: Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o. oraz Instytut Kolejnictwa.
Rekomendowany do realizacji został wariant, który zakłada rewitalizację linii kolejowej nr 55 w jej istniejącym przebiegu oraz jej elektryfikację. Umożliwi to bezpośrednie połączenia z Warszawy do Sokołowa Podlaskiego. Pociągi pasażerskie pojechałyby do Sokołowa z prędkością maksymalną 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Przewidywane koszty netto inwestycji to niemal 320 mln zł.
Bezpośrednio do Warszawy
Podpisując porozumienie, wszystkie samorządy zgodziły się na zasady naboru do programu i wspólne pokrycie 15 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Dokładny podział funduszy, które samorządy przekażą na wkład własny, będzie określony po decyzji o przyznaniu dofinansowania.
- Umowa partnerstwa została podpisana, teraz dokumenty będą złożone do PKP PLK. Pozostaje czekać na decyzję. Liczymy, że będzie ona pozytywna, a już za kilka lat mieszkańcy Sokołowa i okolic uzyskają komfortowe połączenie ze stolicą – mówi wicemarszałek Wiesław Raboszuk. - Szybka możliwość dotarcia do Siedlec jest ważna, ale chyba ważniejsze będzie bezpośrednie połączenie Sokołowa linią kolejową ze stolicą. Wszyscy wiemy, że dostanie się do Warszawy z Sokołowa samochodem, czy busem jest bardzo trudne, czasochłonne, problemem są korki. Dzięki połączeniu kolejowemu będzie można tego uniknąć - podróż się usprawni, przyspieszy, a do tego będzie się odbywała w komfortowych warunkach.
Okno na świat
- Samorządy z powiatu sokołowskiego od początku były przeciwne likwidacji linii kolejowej. Odcinek z Sokołowa do Siedlec, dzięki przedsiębiorcom i samorządom, jeszcze w jakiś okrojony sposób funkcjonuje - mówił burmistrz Bogusław Karakula. - Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku z Sokołowa do Siedlec jest dla nas otwarciem okna na świat. Tu nie chodzi o połączenie między Sokołowem, a Siedlcami, ale przede wszystkim o komunikację z Warszawą. Wielu sokołowian, naszych mieszkańców, pracuje właśnie w stolicy, dojeżdżanie samochodem jest uciążliwe i wiąże się z korkami i innymi utrudnieniami. Dzięki kolei dojazd do Warszawy będzie łatwiejszy dla mieszkańców miasta, ale i całego powiatu sokołowskiego.
- Bardzo się cieszymy z tego projektu. To bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców gminy Sokołów Podlaski, bo będą mogli łatwiej dojechać do pracy w Warszawie, a uczniowie do szkół. Ale to także bardzo istotna sprawa dla przedsiębiorców, zwłaszcza linia towarowa. Dzięki kolei dostaną dodatkowy impuls do rozwoju - mówił wójt gminy Sokołów Podlaski Janusz Kur.
Wójt Zbigniew Woźniak z kolei zaznaczył, że projekt to powrót kolei do gminy Bielany. Miała ona swoją stację, dziś nieczynną.
- Jesteśmy niewielką, ale ambitną gminą. Myślę, że wspólnie poradzimy sobie z wkładem własnym – mówił. - Nowe technologie i nowa infrastruktura bardzo nas cieszą. W naszej gminie jeździ pierwszy na Mazowszu szkolny autobus elektryczny, sprawdza się. Cieszę się, że kolejne działania związane z nowoczesnym, ekologicznym transportem są podejmowane – dodał.
Pod koniec spotkania marszałek Struzik podkreślił, że choć nie są znane jeszcze ostateczne koszty projektu, samorządy będą współpracować, a podział 15% udziału własnego nastąpi „stosownie do możliwości finansowych poszczególnych samorządów”.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie