Reklama

Kompromis po trzygodzinnej kłótni

06/07/2016 08:04

Decyzję władz Kosowa Lackiego dotyczącą rozmieszczenia placówek oświatowych można by porównać do układania skomplikowanych puzzli. Rodzice najmłodszych dzieci domagali się, by przedszkole przenieść do budynku liceum, a licealistów przeprowadzić do gimnazjum. Ten pomysł budził z kolei protesty innych...

Decyzję władz Kosowa Lackiego dotyczącą rozmieszczenia placówek oświatowych można by porównać do układania skomplikowanych puzzli. Rodzice najmłodszych dzieci domagali się, by przedszkole przenieść do budynku liceum, a licealistów przeprowadzić do gimnazjum. Ten pomysł budził z kolei protesty innych...

Przez ostatnie lata podzielone było kosowskie przedszkole, działało w dwóch różnych budynkach, w trudnych warunkach. Szkoła podstawowa miejsca miała dość, ale budynek wymaga remontu, zwłaszcza termomodernizacji. Za to gimnazjum i liceum mieszczą się w pięknym, nowoczesnym i dużym kompleksie, zbudowanym za unijne pieniądze. Jednak m.in. dlatego, że samorząd skorzystał z tych funduszy do lutego, kiedy kończył się tzw. okres trwałości projektu, nie można było zmieniać przeznaczenia obiektu.

Rodzice przedszkolaków, których w ostatnich latach jest w gminie bardzo dużo, od kilku miesięcy domagali się od władz samorządowych poprawienia warunków, w jakich przebywają maluchy. Główny pomysł, jaki przedstawiali to przeniesienie przedszkola do kompleksu, gdzie mieści się obecnie liceum i gimnazjum. Solą w oku był dla nich zwłaszcza duży gabinet dyrektorki liceum, który chcieli zaadaptować na sale przedszkolne. Takie głosy wywoływały napięcia w relacjach z LO. (...)

Burmistrz Jan Słomiak podkreślał, że z decyzjami trzeba poczekać na ogłoszenie przez minister edukacji Annę Zalewską koncepcji dalszego funkcjonowania oświaty. (?) Pani minister pod koniec czerwca przedstawiła plan reformy oświaty: gimnazja mają zniknąć, powstanie 8-klasowa szkoła powszechna. Burmistrz i gminni urzędnicy spotkali się z rodzicami we wtorkowe popołudnie 5 lipca. Dyskusja była pełna emocji, burzliwa, ale zakończyła się konkretnymi ustaleniami.

Burmistrz Jan Słomiak zaproponował, by liceum i zawodówkę pozostawić w dotychczasowych pomieszczeniach, starsze klasy szkoły podstawowej przenieść do budynku gimnazjum. Klasy I-III miałyby pozostać w obecnym budynku szkoły podstawowej, do którego przeprowadzone zostałoby też całe przedszkole. Zaznaczył, że docelowo, w perspektywie kilku lat, gimnazjum zostanie wygaszone, a cała podstawówka znajdzie się w nowym obiekcie, a obecną siedzibę szkoły podstawowej w całości zajmie przedszkole.

Ale na spotkaniu pojawiło się wiele krytycznych głosów odnośnie takiego pomysłu. Część rodziców przywoływała argument, że władze całkowicie pominęły dobro dzieci. Obawy budziło zwłaszcza to, że szkoła podstawowa zostanie rozbita i trudno będzie zorganizować jej pracę. Rodzice przedszkolaków niepokoili się o bezpieczeństwo maluchów, z których część znajdzie się w salach na piętrze podstawówki, korzystać będzie musiała ze schodów, a na korytarzach spotka tłum uczniów podstawówki. Obecni na spotkaniu zgłaszali też obawy, czy znajdą się pieniądze na remont pomieszczeń w podstawówce i czy za 2-3 lata władze kolejny raz nie zmienią planów. Dyrektorka przedszkola z kolei zaznaczyła, że kluczowe jest zatrudnienie odpowiedniej liczby osób, które będą pomagać przy dzieciach. Dyskusja momentami przechodziła w awanturę. Ostatecznie jednak zebrani przystali na propozycję burmistrza, choć to dopiero pierwszy krok do zmian.

BOŻENA GONTARZ

Więcej w papierowym wydaniu Życia Siedleckiego z 8 lipca

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    eve - niezalogowany 2016-07-06 09:10:32

    nie rozumiem problemu... logiczne, że nie przeniosą dzieci do liceum obawiając się o bezpieczeństwo dzieci najmłodszych - nikt nie chciałby, aby przedszkolaki przebywały na codzień wśród starszej młodzieży. Nie rozumiem o co te Panie się drą - jakie dobro dziecka i w czym problem, że podstawówka zostanie podzielona. Porblem jedynie w kwestiach organizacyjnych dla nauczycieli. Tyle.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • bie - niezalogowany 2016-07-06 20:08:56

    kobieto,ty chyba nie znaszych okolic.podstawowka w oplakanym stanie nie wspomne o wilgoci,a w liceum kawiarnia.to nie chodzi o to ze przedszkolaki maja biegac miedziy ,,mlodzieza"tylko jest na tyle miejsca ze mozna to spokojnie rozdzielic.i nikt sie nie drze tylko walczym o nasze dzieci;)

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kosowianka18 - niezalogowany 2016-07-06 09:55:54

    Te matki z Kosowa pogłupiały liceum i gimnazjum to piękne budynki które trzebaby było rozwalić i przebudować wiec jaki sens jeśli podstawówka wymaga remontu to lepiej te pieniądze tam ulokować. Tyle pokoleń w tym ja chodziło po schodach w podstawówce i żyje...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ala - niezalogowany 2016-07-06 10:23:34

    Podział podstawówki wielki problem, dawniej jak były szkoły na wioskach to też tylko 1-3 a od 4 klasy dojeżdżały do Kosowa a teraz wszystko źle.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    beznadzieja - niezalogowany 2016-07-06 11:12:20

    Cała podstawówka dla przedszkola?! A ile jest dzieci w przedszkolu, z 50? Ile klas będzie przez to stało pustych? A przepraszam bardzo, jak 8 klas podstawówki zamierzacie zmieścić w gimnazjum? Chore. Ale pomysł przeniesienia liceum do gimnazjum jest jeszcze gorszy. Nie po to budowano te budynki żeby je teraz przerabiać dla dzieci, gdzie podstawówka jest już dostosowana. Cała ta reforma jest beznadziejna.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Kosowianka18 - niezalogowany 2016-07-06 16:07:39

    W gimnazjum jest 130 osób... Gimnazjum ma mnóstwo klas. Podstawówka może zająć jedno piętro. Dzieci się spokojnie zmieszczą.

    • Zgłoś wpis
  • nadzieja - niezalogowany 2016-07-06 18:09:30

    w przedszkolu jest 135 dzieci jeżeli kogoś to interesuje

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    kos - niezalogowany 2016-07-06 17:28:04

    W ostatniej kampani wyborczej sprawa przedszkola była stawiana bardzo zdecydowanie. Niestety, młodzi ludzie, mający rodziny i małe dzieci w tych wyborach przegrali. Nie ma przedszkola, nie ma nowoczesnej oczyszczalni ścieków, zmniejsza się liczba miejsc pracy. Kosów to dzisiaj wegetacja, a nie rozwój. A swoje propozycje oświatowe Pan Burmistrz konsultuje ze strażakami a nie z rodzicami.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • - niezalogowany 2016-07-06 20:19:12

    zgadzam sie,,nowe przedszkole"tak bylo mowine no,no nawet mamy.a dzieci to nie przyszlosc?naszej gminy rowniez.

    • Zgłoś wpis
  • FELEK - niezalogowany 2016-07-15 19:04:49

    JAK SIE CHCE DORWAC DO WLADZY TO SIE PLECIE CO SLINA NA JEZYK PRZYNIESIE

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    sowa - niezalogowany 2016-07-06 19:38:42

    Ten burmistrz zlikwidował już szkołę w Rytelach Święckich. Przed wyborami przysięgał że tego nie zrobi. Przy jego gadce pani poseł Pawłowicz to mały pikuś.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Ala - niezalogowany 2016-07-06 22:16:50

    Szkoły w Rytelach nie zlikwidowal. Klasy 1-3 miały zostać. Rodzice tacy mądrzy że zabrali dzieci to nie ma szkoły

    • Zgłoś wpis
  • JOY - niezalogowany 2016-07-09 12:49:37

    Szkołę w Rytelach zamknęli rodzice a nie Burmistrz.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kosowianka18 - niezalogowany 2016-07-06 20:58:03

    Ludzie... Pan Burmistrz wyszedł z wielkich długów! Najpierw dowiedzcie się co się w gminie dzieje. Dopiero teraz mamy jakiekolwiek pieniądze na jakikolwiek rozwój Kosowa.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    długi - niezalogowany 2016-07-07 05:06:07

    Ha, Ha, Ha

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kosowiak_od_urodzeni - niezalogowany 2016-07-07 07:55:35

    szokda słów burmisrz jest nieomylny najmadrzejszy rada gminy nieskazitelnie jemu podporzadkowana i tyle dzieje sie w naszej gminie... Na koniec warto dadac i zwrocic uwagę pani która pisze ten artykol że kompromisu nie osiągnięto , podkreślam nie osiągnięto.Po prostu burmistrz przedstawil swój plan uczestnicy spotkania w większości mieli swoje inne i odmienne zdanie burmistrz w polowie slowa przerywał, gasił mozliwie szybko kazda odmienna propozycję i to dlatego czasami przeradzal osie w kłótnie. Po około 2,5 godz. z szyderczym usmiechem zakończyl zebranie wcześniej mówiąc jaki to jest dobroduszny że wogule chce z ludzm rozmawiać jako jedyny w powiecie ponieważ inni "władcy" gmin podejmują sami decyzje nie pytając o zdanie ludzi..Szkoda słów a przede wszystkim szkoda dzieci o których dobro najmniej chodziło w tej dyskusji... Dobro dzieci raczej bylo tylko problemem rodziców, pozostali w wiekszosci walczyli o swoje posady..

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • kos - niezalogowany 2016-07-15 19:10:08

    mam nadzieje ze za 2 lata juz go nie bedzie

    • Zgłoś wpis
  • kos - niezalogowany 2016-07-16 21:40:13

    bedzie rozmawial za 2 lata jak bedzie zebral o glosy

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    eve - niezalogowany 2016-07-07 09:55:17

    Nie rozumieją Panie z jakimi problemami organizacyjnymi wiąże się takie przenoszenie - taki miszmasz. Jak sobie to mamy wyobrażają? Kawiarnia? A po co przedszkolakom kawiarnia. Trezba byłoby znowu przerabiać budynek na potrzeby przedszkolaków. A co z podstawówką? Zostanie pusta? Nie przesadzajmy - nie jest w złym stanie. Małymi kroczkami z pomocą dofinansowania gmina będzie remontować budynek. Zdiwią się mamy jak zaczną się problemy małych dzieci z młodzieżą, której zachowanie coraz częściej pozostawia wiele do życzenia. Powinni docenić starania Burmistrza, że liczy się ze zdaniem społeczności, której jest przedstawicielem. Gdzie tak jest?? - wszędzie się podejmuje decyzje, reszta musi sie ustosunkować. Tylko tu się Burmistrz użera z krzyczącymi kobietami.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Kosowianka18 - niezalogowany 2016-07-07 11:49:37

    Zgadzam się z Panią. Tu kłótnie są całkowicie nie potrzebne a z resztą już się wydało przez kogo Te wszystkie matki są nakręcane i z jakiego powodu. To tylko zemsta na Panu Burmistrzu. Przez to tylko powstał haos i zamieszanie.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kosowianka18 - niezalogowany 2016-07-07 11:54:26

    Chodziłam do LO w Kosowie i wiem że to byłoby bardzo nie słuszne zrobienie czegoś takiego Pani Hannie bo ona całe serce wkłada w prace i w szkołę. Żadna szkoła nie ma tylu projektów i dotacji. Dzięki tej Pani młodzież się rozwija i dorasta na dobrych ludzi. Jakby ktoś logicznie myślał nie niszczył by szkoły która akurat jest najlepsza ze wszystkich. Pieniądze zamiast na rozwalanie LO niech idą na remont podstawówki która i tak tego wymaga. Później rodzice się oburzą czemu podstawówka nie jest wyremontowana i znów będą krzyki?! Zastanówcie się...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • rodzic - niezalogowany 2016-07-07 14:13:47

    Całkowicie się zgadzam z Kosowianka18. Moje dzieci jak chodziły do LO to nie powiem czasem narzekały jak sie tej matmy tyle musiały uczyć, ale te co już szkołę skończyły to teraz złego słowa ani na Przesmycką ani na szkołę nie dadzą powiedzieć i wszystko doceniły. A córka jak poszła na studia i porównała to co koleżanki mówiły o swoich liceach to nawet chodziła do szkoły do Przesmyckiej, żeby jej podziękować i za matmę i za zielone szkoły i wyjazdy na wymiany z uczniami z innych krajów i za wszystko. Bo w innych szkołach tego nie ma a jak jest to za duże pieniądze. A ile różnych pomocy jest w liceum... Moje dzieci mówiły, ze inni studenci to nawet nie wiedzieli jak wygląda to z czego oni korzystali w liceum w Kosowie. I moje dzieci też mówią o Przesmyckiej "pani Hania" i to też o czymś świadczy. Rodzice z przedszkola nie niszczcie tego liceum - ani budynku ani szkoły. Jak ktoś ma coś więcej to łatwo mu zazdrościć i zabrać albo zniszczyć. Ale można też wziąść przykład z nas i wyremontować sale po podstawówce i doposażyć. A jak nadal bedziecie się upierać żeby zabrać to wszystko co myśmy dla liceum kupili to my wam wystawimy rachunki, bo my nie dla przedszkola tylko dla liceum te bale organizowaliśmy i tyle pomagaliśmy Przesmyckiej. I jeszcze jedno. Żeby Przesmycka i Burmistrz nie myśleli, ze jest inaczej jak tylko słyszą te krzyki przeciwko temu co robią - wśród rodziców jest dużo dużo więcej tych co widzą i cenią to co robicie i róbcie to dalej a ci co mogą niech wam w tym w końcu pomagają a nie tylko z zazdrości rzucają kłody i przeszkadzają.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    - niezalogowany 2016-07-08 09:17:07

    Ale zagryzaki z kosowskich kobiet.Gotowe pomyśleć że ktoś traktuje je na poważnie.Burmistrz i tak zrobi to co uważa za stosowne.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ciekawe - niezalogowany 2016-07-08 22:03:01

    skoro te LO jest takie wspaniałe to ciekawe dlaczego nie ma chętnych ha ha ha

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • lo - niezalogowany 2016-07-16 21:43:17

    a tam nie ma jak ksiadz zachecal w kosciele to chyba ze czworo sie zglosilo

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    - niezalogowany

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Kosowianka18 - niezalogowany 2016-07-06 16:10:38

    Poza tym Gimnazja będą wygaszane! Więc z czasem podstawówka zajmie cały budynek. Taki podział jest najbardziej słuszny. Brawa dla Pana Burmistrza że nie dał się tym głupim babom.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    - niezalogowany

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • - niezalogowany 2016-07-06 22:20:26

    Właśnie gimnazjum wygasnie i po sprawie. I nie gadajcie że podstawówka jest w takim opłakanym stanie. Się wszyscy jacy luksusowi zrobili.

    • Zgłoś wpis
  • - niezalogowany 2016-07-07 09:41:20

    niech się cieszą, że wgl Burmistrz pyta o zdanie. W innych gminach po prostu się robi - niezależnie czy komuś to pasuje, czy nie pasuje. Szacunek dla Burmistrza - trafił nam się porządny uczciwy człowiek. Jeżeli będą się tak Panie darły, nikt się z nimi nie będzie liczył. Decyzja będzie wydana, wszyscy będą musieli się dostosować, jeżeli nie wiedzą co oznacza kompromis.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    - niezalogowany

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • eve - niezalogowany 2016-07-07 09:33:21

    tak się składa że jestem z Kosowa. Chodziłam do podstawówki, do nowego już gimnazjum, podstawówka wymaga remontu, ale nie zmienia to faktu, że dzieci lepiej miałyby w podstawówce, jak to było kiedyś - małe dzieci miały oddzielną część w budynku. Napewno lepiej niż w budynku gimnazjalnym. Z czasem gmina z pomocą dofinansowań napewno będzie remontować podstawówkę małymi krokaim. Przejrzałyby na oczy wszystkie mamy jak zaczęły by się problemy przedszkolaków ze straszą młodzieżą. Nie wyobrażam sobie siedzieć spokojnie mając dziecko a widząc młodzież jak się teraz zachowuje..

    • Zgłoś wpis
  • rodzic - niezalogowany 2016-07-07 10:50:45

    Budynek podstawówki dłużej postoi jak budynek liceum na tych fundamentach co został wybudowany - wilgoć tam taka, że na dole płytki i tynk już odpadają. A ta "kawiarnia" to zwykła świetlica, jak w każdej innej szkole i nikt tam kawy nie pije. Byłem i widziałem stoliki krzesła i regał kupiony przez rodziców z liceum żeby ich dzieci miały coś w szkole jak w budżecie liceum pieniędzy nie było. Ci rodzice przedszkola którym to co jest w świetlicy liceum w oczy kuje bardziej powinni brać przykład z rodziców liceum co zamiast żądać żeby ich dzieciom ktoś dał organizowali bale zbiórki i inne żeby ich dzieci coś miały. A teraz takie podziękowanie... Jakby się rozdzielić dało to by władze rozdzieliły bo wiedzą najlepiej jak jest. Budynek duży ale hole i korytarze a sal mało.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    - niezalogowany

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Kosowianka18 - niezalogowany 2016-07-07 11:57:09

    W Gim jest 5 klas na dole i 7 na górze + wielka świetlica i w świetlicy można zrobić 2 klasy + przy Hali sportowej można zrobić 2 klasy. Ktoś coś jeszcze powie że się nie zmieszczą? Dla porównania w LO nie ma świetlicy jest mała kafejka i 6 klas...

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    - niezalogowany

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • GIZMO - niezalogowany 2016-07-15 19:00:24

    ZATRZYMALES SIE CHYBA W POPRZEDNIEJ EPOCE

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do