
Ponad 1200 km linii kolejowych będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział dwukrotne zwiększenie funduszy na program - do 11 mld złotych. Wśród 34 zaplanowanych do realizacji projektów w całej Polsce jest modernizacja linii kolejowej z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec.
Ponad 1200 km linii kolejowych będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział dwukrotne zwiększenie funduszy na program - do 11 mld złotych. Wśród 34 zaplanowanych do realizacji projektów w całej Polsce jest modernizacja linii kolejowej z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, m.in. demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.
- Bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj przedstawić niezwykle ważny program dla całej Polski. Program, który mówi o odbudowie, odtworzeniu linii kolejowych – powiedział na spotkaniu w tej sprawie premier Mateusz Morawiecki. I dodał: – To ważny moment, ponieważ w III Rzeczpospolitej dochodziło do likwidowania linii kolejowych.
- Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim. Jest wśród nich zgłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego projekt „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce” o długości 30 kilometrów.
- Dziś prezentujemy program, który obejmuje 34 inwestycje, polegające na budowie, odbudowie czy rewitalizacji linii kolejowych. Dzięki temu do 2028 r. obszar wykluczenia komunikacyjnego znacznie się zmniejszy - powiedział wiceminister Andrzej Bittel.
Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:
zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy); przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat; zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe SA (po kwalifikacji do dofinansowania ze środków Programu).Projekty w Programie obejmują:
10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km, 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km, 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km, 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach Programu. Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.
Zwiększenie wartości Programu o kolejne 5,6 mld zł
Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł - do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Już do Małkinia był pewniak na 100%. Później była wersja na Węgrów i spinka do Mrozów. A teraz to ja już w nic nie wierzę?.
Oni przed wyborami będą obiecywać lotniska , także w Sokołowie , ale ich rządy zakończą sie za rok , mimo głoszenia bredni , beton się kruszy co raz ich mniej.
Tak i przyjedzie Donald na białej klaczy... Dajcie sobie spokój już z tymi głupotami.
Wjedzie nie na klaczy, jeno na oślicy.
Raczej wjedzie na Kaczce:-)
Wiatru wozić nie trzeba - ON sam się przemieszcza. A PKS-y po wsiach jeszcze jeżdżą ?.
Po wsiach jeżdżą i to często. Za to kurs do Lublina, co ludzie jeździli to zlikwidowali. Trzeba dać prywaciakom zarobić. A potem będzie płacz jacy to prywaciarze i busy okropni.
Wielkimi krokami zbliża się bieda. Sdiełana na Nowogrodzkiej.
Komu potrzebny pociąg do Siedlec? to jakiś żart.
Pociąg będzie kursował do Warszawy a to już ma sens. Studentom opłaca się jechać pociągiem ponieważ mają zniżki i to też plus.
Jak ten pociąg będzie jeździł przynajmniej 90 kmh i nie zrobią wszystkich przejazdów strzeżonych to zobaczysz jak nam się lokalne społeczeństwo wyludni:-)
Komuś zależy na tym, żeby krytykować odtworzenie linii kolejowej pasażerskiej. W artykule jest mowa o trasie Sokołów - Siedlce ale trasa będzie do Warszawy, co nie wszystkim może być na rękę. Na pewno stracą właściciele prywatnych firm przewozowych, ale jak weszli na rynek i rozpoczęli agresywną konkurencję to nie szkoda im było PKSu.