
Nauka przedmiotów matematyczno-przyrodniczych wcale nie musi być nudna ani trudna ? nawet na poziomie liceum. Po raz kolejny mogli się o tym przekonać kosowscy licealiści we wtorek, 24 marca.
Nauka przedmiotów matematyczno-przyrodniczych wcale nie musi być nudna ani trudna ? nawet na poziomie liceum. Po raz kolejny mogli się o tym przekonać kosowscy licealiści we wtorek, 24 marca.
Publiczne Liceum Ogólnokształcące w Kosowie Lackim zgłoszone zostało przez dyrektora szkoły do ciekawego projektu ?Eduscience. Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod technologii?. Projekt współfinansowany jest z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Rangę i jego wagę podkreśla fakt, że realizatorem projektu jest m.in. Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, a minister edukacji narodowej jest honorowym patronatem.
W ramach wycieczki licealiści odwiedzili Obserwatorium Geofizyczne w Świdrze, gdzie uczestniczyli w całodniowych warsztatach ? zarówno praktycznych, jak i teoretycznych. Uczniowie mieli możliwość poznania historii pierwszego na ziemiach polskich obserwatorium magnetycznego i zakres prowadzonych badań geofizycznych. Zapoznano ich ze współczesną i historyczną aparaturą stosowaną do pomiarów pól magnetycznych i elektrycznych Ziemi, parametrów meteorologicznych, zanieczyszczeń powietrza oraz omówiono podstawowe zjawiska zachodzące u atmosferze i meteorologii. Wskazano młodzieży potrzebę prowadzenia ciągłych obserwacji i pomiarów na całym globie. Uczniowie poznali również historię Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie, która została założona w 1957 r. z inicjatywy wybitnego polskiego geologa i polarnika Stanisława Siedleckiego. Nieprzerwanie od 1978 r. prowadzone są w niej obserwacje i pomiary geofizyczne. Ponadto w jednym z budynków w Obserwatorium w Świdrze, w tzw. domku modrzewiowym, licealiści zwiedzali przygotowaną wystawę polarną, na której prezentowane były zarówno przyrządy pomiarowe stosowane do badań Arktyki, jak i sprzęt codziennego użytku niezbędny polarnikom do tego, aby przetrwać w trudnych warunkach klimatu polarnego.
Po zwiedzaniu wystawy nadszedł czas na zajęcia w terenie. Uczniowie udali się nad jeden z prawych dopływów Wisły, rzekę Świder. Przemieszczając się wzdłuż doliny prowadzili podstawowe obserwacje terenowe oraz utrwalali sobie podstawowe zagadnienia dotyczące morfologii i geologii doliny rzecznej.
Zajęcia te były uzupełnieniem treści podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych realizowanych w liceum i pomagały lepiej zrozumieć złożoność zjawisk przyrodniczych. Poszerzyły także wiedzę z zakresu walorów przyrodniczych i kulturowych Polski.
Uczniowie wrócili do Kosowa z nową wiedzą i umiejętnościami.
Nauka geografii i biologii prowadzona w formie zalecanej w nowej podstawie programowej tzn. w formie zajęć praktycznych w terenie bardzo im się spodobała.
INFO/FOT. PLO W KOSOWIE LACKIM
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie