
Żyjemy szybko, w stresie, w wysokiej technologii, wszędzie jesteśmy atakowani przez mass media. Dzieci przychodząc do przedszkola, znacznie są przebodźcowane, naładowane dźwiękiem, obrazem. Od kołyski mają dostęp do telefonu. Brak ruchu, brak odpowiedniej stymulacji przekłada się na rozwój mowy, myślenie, percepcje poznawczą. Zbliża się Dzień Dziecka, wakacje, czas odpoczynku. Pozwólmy dzieciom w tym okresie doświadczać, rozwijać kreatywność, kształtować uważność a przy tym czerpać z tego przyjemność.
Słuszne jest stwierdzenie, że początkiem wszystkiego jest odczuwanie i szukanie równowagi. Etap sensoryczno- motoryczny. Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzują się ciekawością, łatwością zdobywania wiedzy poprzez obserwację, odczucia zmysłowe, aktywność fizyczna. Ważne jest aby od najmłodszych lat kształtować u nich nawyki prawidłowej postawy, wzmacniać motorykę małą i dużą poprzez stymulację polisensoryczną. Wspierać procesy sensoryczne. Poznanie świata wszystkimi zmysłami – wzrokiem, słuchem, węchem, smakiem, dotykiem a przy tym dołączyć ruch(procesy motoryczne). Pozwolić na samodzielność w podejmowanych działaniach.
Zarówno nauczyciel w sali przedszkolnej jak i rodzic w domu, może zagospodarować przestrzeń w której dzieci będą miały możliwość doświadczać za pomocą wszystkich zmysłów. Nie potrzebujemy do tego drogiego sprzętu, wystarczy zatrzymać się na moment i sięgnąć do półki kuchennej. Gwarantuje to dziecku przede wszystkim ciekawą przygodę połączoną z dobrą zabawą. Poniżej przepisy na świetnie spędzony czas:
Czekoladowy piasek sensoryczny:
Wszystko wymieszać dodając oleju do mąki. Sprawdzamy konsystencję.
Farby do malowania palcami (przepis na 1 kolor)
Barwnik rozpuszczamy w wodzie, dodajemy mąkę, mieszamy na gładką masę. Farbki można przechowywać do 2 tygodni w lodówce w szczelnie zamkniętych słoiczkach.
Ciecz nieniutonowska
Mieszamy mąkę ziemniaczaną z wodą w proporcjach 1kg mąki na ok. 0,6-0,7 litra wody. Wodę dodajemy po woli, małymi porcjami by uzyskać oczekiwaną konsystencję.
Sztuczny śnieg z pianki i mąki
Mąkę łączymy z pianką, całość mieszamy. Im więcej mąki, tym masa jest bardziej sypka.
Pozwólmy dzieciom pobrudzić się, dotknąć, biegać, skakać. Ugotujmy makaron, zróbmy kisiel i niech dzieci zanurzą w tym dłonie, stopy. Dbajmy o prawidłową stymulację rozwoju motoryki małej i dużej, integrację sensoryczną. Zainteresowanie ruchem od najmłodszych lat wpływa korzystnie na pogłębienie motywacji, wyrównuje zaburzenia sensoryczne u przedszkolaków.
Nie wyręczajmy, pozwólmy doświadczać a pozwoli to stymulować zmysły, poprawi ich odbieranie i przetwarzanie. Efekty będą widoczne na każdym kroku.
„Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższa jest radość z pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość triumfu i szczęście samodzielności, opanowania i władania.” Janusz Korczak.
SYLWIA KARWOWSKA, ANETA ZIĘCINA
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!