Reklama

Kolej+ Sokołów Podlaski - rewitalizacja linii kolejowej Sokołów Podlaski - Siedlce w ramach Programu Kolej Plus do 2029 roku. Przebudowa linii, zelektryfikowanie trasy i poprawa warunków podróży. Przewozy pasażerskie powrócą po 30 latach.

​​​​​​​We wtorek, 10 października, przy Miejskiej Bibliotece w Sokołowie Podlaskim, która była kiedyś dworcem kolejowym, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z konsorcjum firm ZRK-DOM w Poznaniu, Trakcja S.A. oraz Intop Warszawa na wykonanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane związane z modernizacją linii Sokołów – Siedlce.

Jest to jedna z czterech linii w woj. mazowieckim realizowana w ramach rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Wartość wynagrodzenia za realizację zakresu podstawowego umowy to 231,5 mln zł netto (czyli brutto to niemal 300 mln zł). Umowę władze kolei i wykonawca podpisały w obecności wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, senatora Waldemara Kraski, zastępcy burmistrza Sokołowa Podlaskiego Krzysztofa Dąbrowskiego i miejskich radnych. Projekt finansuje PKP PLK we współpracy z samorządami: województwa mazowieckiego, powiatu, miasta Sokołów Podlaski, gminy Sokołów Podlaski oraz gminy Bielany.

Co i kiedy będzie wykonane

Umowa dotyczy wykonania dokumentacji projektowej i przebudowy prawie 30 km linii kolejowej, która łączy Sokołów Podlaski z Siedlcami. Trasa zostanie zelektryfikowana. Przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i przygotować atrakcyjną ofertę podróży. Czas podróży między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami wyniesie ok. 30 minut. Do Warszawy z Sokołowa pociągi z prędkością do 120 km/h pojadą w czasie ok. 120 minut dla pociągów osobowych i ok. 90 minut dla pociągów przyspieszonych.

W ramach projektu przewidziano budowę i odbudowę 8 stacji i przystanków w: Strzale, Borkach Siedleckich, Suchożebrach, Podnieśnie (stacja towarowa), Stanach Dużych, Bielanach, Przywózkach, Sokołowie Podlaskim. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.

PLK SA zaplanowały, że prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych na odcinku Sokołów Podlaski - Siedlce powinny zakończyć się do 2027 roku, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełomie 2027 i 2028 roku.

To rozwój dla miasta i powiatu

- Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski - Siedlce pozytywnie wpłynie na rozwój regionu. Zwiększy się dostępność do kolei i poprawią się warunki życia mieszkańców, m.in. w Sokołowie Podlaskim. To jeden z czterech projektów realizowanych w ramach rządowego Programu Kolej+ w województwie mazowieckim – powiedział na podpisaniu umowy Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

- Realizacja projektów z rządowego Programu Kolej+ to jedno z wielu działań, które likwidują wykluczenie komunikacyjne. Przywrócenie kolejowych połączeń z Siedlec do Sokołowa Podlaskiego to kolejna inwestycja, którą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą realizowały by poprawić warunki życia mieszkańców. Ekologiczna kolej stanie się bardziej atrakcyjnym środkiem transportu – mówił z kolei Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

-Determinacja rządu Prawa i Sprawiedliwości doprowadziła do tego, że możemy się dziś tutaj spotkać, że program rewitalizacji linii kolejowej Sokołów – Siedlce będzie realizowany – mówił senator Waldemar Kraska. Ułatwi to nie tylko szybsze połączenie dla mieszkańców między Sokołowem a Siedlcami, ale też z Warszawą. Dziękuję ministerstwu, że się nad tym projektem pochyliło. Kwota blisko 300 mln zł też robi wrażenie – dodał.

Przewozy pasażerskie wrócą po 30 latach

Zastępca burmistrza Sokołowa Krzysztof Dąbrowski przypomniał, że dokładnie 30 lat temu zawieszono pasażerskie połączenia kolejowe między Sokołowem a Siedlcami oraz z Małkinią. W 1993 r. wprowadzono zastępczą komunikację autobusową. Później ją zlikwidowano. - Wówczas kursowały przegubowe ikarusy, ale zdecydowanie lepiej podróżować pociągami – podkreślił. - Dziś mamy wielki dzień dla miasta Sokołów Podlaski, to bardzo ważna dla nas umowa. Dla wszystkich sceptyków to też sygnał, że rząd wywiązał się ze swoich obietnic wyborczych i ta trasa kolejowa zgodnie z zapowiedziami będzie zrewitalizowana. Miasto przejęło od PKP zrujnowany dworzec, wyremontowało i stworzyło w nim bibliotekę. Dziś mamy inne wyzwania, ale to nie będzie przeszkodą, by stworzyć odpowiednie zaplecze dla pasażerów w ramach nowego projektu. Kolej dla Sokołowa Podlaskiego to komfort i wygoda dla pasażerów, ale też szansa dla sokołowskich przedsiębiorców, którzy będą mieć dzięki temu nowe możliwości nawiązywania kontaktów gospodarczych. Na pewno jest to wielka szansa dla Sokołowa Podlaskiego – dodał.

Krzysztof Dąbrowski podziękował też właścicielowi firmy Segromet i innym przedsiębiorcom, którzy w ostatnich latach współfinansowali utrzymanie linii kolejowej dla przewozów towarowych i dzięki temu uchronili ją prawdopodobnie przed całkowitym rozebraniem.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Pieniądze w błoto - niezalogowany 2023-10-10 14:21:27

    Co wybory to samo. A kto tym będzie jeździł? Zróbcie próbny miesiąc nawet za darmo nie będzie chętnych jeździć. Kolej towarowa miała kiedyś sens dopuki nie było tirów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Ala - niezalogowany 2023-10-10 23:26:56

    Ortografii się naucz i dopiero komentuj poważne sprawy, "dopuki"!

    • Zgłoś wpis
  • DO PIENIĘDZY W BŁOTO - niezalogowany 2023-10-11 11:29:13

    ROZWÓJ TO PRZYSZŁOŚĆ INFRASTRUKTURY ,BŁĘDEM BYŁA LIKWIDACJA

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gerry - niezalogowany 2023-10-10 14:32:39

    Czeksjcie, czekajcie z tym orzekaniem o tym, ze nikt koleją nie bedzie jeździł. Niech paliwo podrozeje, Unia zakaże używania częsci samochodów, a pociagiem dojedziecie do Wawy w 1,5 godziny i pociąg się zapełni

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Cyborg - niezalogowany 2023-10-10 17:44:46

    Jeśli "wałęsiacy" tyle lat niszczyli swój kraj zostawili tylko góry i Bałtyk ! Był pomysł wcześniej rozebrać tory zlikwidowano je dalej ! Czas na kolejną odbudowę kraju jak po wojnie z 'adolfem h' bardzo daleko do stacji z Biblioteką ale . . . . niech budują BRAWO.

    • Zgłoś wpis
  • Jaja jak berety - niezalogowany 2023-10-10 23:28:45

    SŁUCHAJCIE!!! To dopiero obłuda! Sukces związany z reaktywacją kolei przypisała sobie Myszka Agresorka! To podobno ona załatwiła! Tak jak Tusk wymyślił 500 + . To platformerskie szuje!

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Z Sokołowa - niezalogowany 2023-10-10 15:15:41

    Śmiechu warte

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ax - niezalogowany 2023-10-10 15:22:29

    Kolej wszędzie oznacza rozwój, życie. Dobrze, że miasto znow bedzie miało pociągi! Wolicie, żeby to w Warszawie na Rafaua instalcje z palet przepierdzielili?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefek - niezalogowany 2023-10-10 16:45:53

    Będzie 90 min. z Sokołowa do Warszawy, tak, jak mamy centrum wypoczynku wodnego nad zalewem w niewiadomej.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wandzia - niezalogowany 2023-10-10 17:17:50

    Już za 4 lata zaczną rewitalizować linię? Od 4 lat o tym gadają, za 4 zaczną (jak Bóg da) robić, a odbudują za kolejne 4. Mistrzowie...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    POdlasiak - niezalogowany 2023-10-10 18:13:28

    Trzaskowski zakazuje już wjazdu samochodów starszych do W-wy a na nowe niewielu będzie stać .UE już za rok wprowadza podatek od posiadanego samochodu wzrośnie OC oraz paliwo i kolej będzie jedynym środkiem by dojechać do stolicy .A już roboty ruszyły przy przejazdach kolejowych

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Czytelnik - niezalogowany 2023-10-10 18:36:14

    Kolej Warszawsko-Wiedeńska budowa 1844-1848, długość linii ok. 327 km, 27 stacji Kolej Warszawsko-Petersburska budowa 1851-1862, długość linii 1333 km, 52 stacje Kolej Sokołowsko-Siedlecka linia istnieje projekt przebudowy, 2024-2027, niecałe 30 km, 8 stacji i przystanków przebudowa 2027-20?? Nie wiadomo: płakać, czy się śmiać?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Z PKP - niezalogowany 2023-10-10 18:51:34

    Parę faktów: Pierwsze prace rozbiórkowe ruszyły jesienią roku 2005 kiedy to zdemontowano torowisko na odcinku Małkinia – Treblinka. Pracami rozbiórkowymi zajęła się początkowo spółka PKP PLK zaś w roku 2007 przekazała prace nowo utworzonemu Przedsiębiorstwu Napraw Infrastruktury. Do roku 2008 zdemontowano torowisko linii na odcinku Treblinka – Kosów Lacki, rozebrano część torów w Kosowie i wszystkie tory w Treblince oraz bocznicę w Kostkach. Zdemontowano także kosowskie urządzenia SRK. W międzyczasie całkowicie zamknięto dla ruchu most w Treblince oraz zdemontowano urządzenia SRK w Podnieśnie. Kolejne lata to kolejne prace rozbiórkowe. W roku 2010 rozebrano pozostałości po stacji Kosów Lacki a do końca 2012 roku zdemontowano torowisko na odcinku Kosów Lacki – Emilianów k. Sokołowa Podlaskiego. W tym czasie do historii przeszły przystanki osobowe w Telakach i Kostkach oraz stacja Kosów Lacki. 13 września 2012 roku Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury ogłosiło upadłość skutkiem czego rozbiórka linii została wstrzymana. Finalnie ukończono ją w roku 2015 demontując pozostałe torowisko z Emilianowa do Sokołowa Podlaskiego zaś w kilometrze 90,115 usypano kozła oporowego sprawiając, iż jedyny nierozebrany odcinek dawnej linii nr 34 dziś stanowi tor wyciągowy ze stacji Sokołów Podlaski.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kolejarz - niezalogowany 2023-10-10 18:48:30

    Jakim trzeba być abnegatem żeby nie cieszyć z takiej inwestycji? Pytanie to malkontentów. Który to rząd 3 RP zaorał kolej w soko? Podobnie jak cukrownie która przetrwała okupację ale POwolnych rządów już nie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stasiek - niezalogowany 2023-10-10 19:40:27

    Ci którym nie odpowiada odbudowa kolei woleli by program Polej +.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kosowianin - niezalogowany 2023-10-11 00:33:26

    A pan Waldek to ma klawe życie jak nie przecina wstęgi to udaje że rozdaje laptopy teraz kolej nam otwiera ciekawe gdzie się jeszcze przytuli.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Nie testowana inwestycja - niezalogowany 2023-10-11 08:01:37

    Po co niby mieliby ludzie z sokołowa jeździć do Warszawy? Budowlańcy muszą swoim bo narzędzia itp. Do lekarza musisz swoim bo musisz pod sam szpital szybko sprawnie. A studenci jadą wekendowo w piątek do Sokołowa w niedzielę do Warszawy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Ochroniarz - niezalogowany 2023-10-11 10:53:09

    Po to żeby nie jeździć w busach jak konserwy mięsne. Wyobraź sobie że ludzie w tygodniu jeżdżą do pracy do Warszawy i pracują na zmiany.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Łatwo wydawać cudzy pieniądz - niezalogowany 2023-10-11 08:27:52

    Pozować do zdjęcia to fajnie. Czas wziąć odpowiedzialność za podjęte decyzje. Jeżeli to będzie klapa to oddacie panowie te roztrwonione miliony ???

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    dziadek70 - niezalogowany 2023-10-11 09:27:08

    Jeszcze niedawno obiecano tory przez Węgrów do Mrozów i dalej do Warszawki.Ciekawe co jeszcze wymyślą by podnieść poparcie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Babcia18 - niezalogowany 2023-10-11 10:49:23

    ,,Pieniędzy nie ma i nie będzie''. Pamiętamy.

    • Zgłoś wpis
  • globtroter - niezalogowany 2023-10-11 11:23:10

    Takie rozwiązanie (jazda przez Węgrów i Mrozy) realnie skróciłoby czas podróży z Sokołowa do Warszawy i faktycznie byłoby wygodne. Nawracanie z Sokołowa do Siedlec, żeby jechać do Warszawy to trochę nieporozumienie. Zważywszy gdzie będzie potencjalny dworzec (oddalony od większości mieszkańców) to już lepiej do busa wsiąść przy kinie i w 2h być na miejscu.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Z Węgrowa - niezalogowany 2023-10-11 12:53:07

    Globtroter - piszmy o realnych sprawach. Na linię Sokołów - Węgrów - Mrozy - Warszawa wniosek składał Węgrów i wniosek nie przeszedł ze względu na koszty. Inwestycja z budową nowej linii kolejowej kosztowałaby 3 razy tyle co linia Sokołów - Siedlce. Zatem cieszcie się ludzie z Sokołowa, że będziecie mieli kolejowe, bezpośrednie połączenie z Warszawą.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Zadowolony - niezalogowany 2023-10-11 21:35:57

    Jutro Kraska zaskoczy was wszystkich , podpisze umowę na budowę lotniska w Sokołowie Podlaskim

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Tomasz - niezalogowany 2023-10-11 22:09:55

    Ale dramat. Jak w PRL. PiS da wam. A lud i tak to kupi. Propaganda sukcesu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Qba - niezalogowany 2023-10-11 23:07:15

    Moje pytanie czy pociąg będzie zasilany prądem z ostrołęki?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Realista - niezalogowany 2023-10-12 09:46:38

    Nikt wam nie da tyle co PiS wam obieca. Tak jak powiedział Kurski ciemny naród to kupi

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Alek - niezalogowany 2023-10-12 15:54:44

    O czym wy piszecie? Przecież to jest umowa na wykonanie. To musi być zrealizowane. No ale to tak jest, jak piszą osoby, które nie prowadziły własnego biznesu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Do Alka - niezalogowany 2023-10-12 23:52:30

    Życia nie znasz .W Ostrołęce była umowa na wykonanie i wykonali . Wybudowali kominy do elektrowni węglowej za prawie 2 miliardy i zakumali że w Ostrołęce brak węgla to je rozebrali a ilu ministrów i posłów otwierało budowę

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do