
We wtorek, 10 października, przy Miejskiej Bibliotece w Sokołowie Podlaskim, która była kiedyś dworcem kolejowym, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z konsorcjum firm ZRK-DOM w Poznaniu, Trakcja S.A. oraz Intop Warszawa na wykonanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane związane z modernizacją linii Sokołów – Siedlce.
Jest to jedna z czterech linii w woj. mazowieckim realizowana w ramach rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Wartość wynagrodzenia za realizację zakresu podstawowego umowy to 231,5 mln zł netto (czyli brutto to niemal 300 mln zł). Umowę władze kolei i wykonawca podpisały w obecności wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, senatora Waldemara Kraski, zastępcy burmistrza Sokołowa Podlaskiego Krzysztofa Dąbrowskiego i miejskich radnych. Projekt finansuje PKP PLK we współpracy z samorządami: województwa mazowieckiego, powiatu, miasta Sokołów Podlaski, gminy Sokołów Podlaski oraz gminy Bielany.
Umowa dotyczy wykonania dokumentacji projektowej i przebudowy prawie 30 km linii kolejowej, która łączy Sokołów Podlaski z Siedlcami. Trasa zostanie zelektryfikowana. Przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i przygotować atrakcyjną ofertę podróży. Czas podróży między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami wyniesie ok. 30 minut. Do Warszawy z Sokołowa pociągi z prędkością do 120 km/h pojadą w czasie ok. 120 minut dla pociągów osobowych i ok. 90 minut dla pociągów przyspieszonych.
W ramach projektu przewidziano budowę i odbudowę 8 stacji i przystanków w: Strzale, Borkach Siedleckich, Suchożebrach, Podnieśnie (stacja towarowa), Stanach Dużych, Bielanach, Przywózkach, Sokołowie Podlaskim. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
PLK SA zaplanowały, że prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych na odcinku Sokołów Podlaski - Siedlce powinny zakończyć się do 2027 roku, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełomie 2027 i 2028 roku.
- Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski - Siedlce pozytywnie wpłynie na rozwój regionu. Zwiększy się dostępność do kolei i poprawią się warunki życia mieszkańców, m.in. w Sokołowie Podlaskim. To jeden z czterech projektów realizowanych w ramach rządowego Programu Kolej+ w województwie mazowieckim – powiedział na podpisaniu umowy Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
- Realizacja projektów z rządowego Programu Kolej+ to jedno z wielu działań, które likwidują wykluczenie komunikacyjne. Przywrócenie kolejowych połączeń z Siedlec do Sokołowa Podlaskiego to kolejna inwestycja, którą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą realizowały by poprawić warunki życia mieszkańców. Ekologiczna kolej stanie się bardziej atrakcyjnym środkiem transportu – mówił z kolei Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
-Determinacja rządu Prawa i Sprawiedliwości doprowadziła do tego, że możemy się dziś tutaj spotkać, że program rewitalizacji linii kolejowej Sokołów – Siedlce będzie realizowany – mówił senator Waldemar Kraska. Ułatwi to nie tylko szybsze połączenie dla mieszkańców między Sokołowem a Siedlcami, ale też z Warszawą. Dziękuję ministerstwu, że się nad tym projektem pochyliło. Kwota blisko 300 mln zł też robi wrażenie – dodał.
Zastępca burmistrza Sokołowa Krzysztof Dąbrowski przypomniał, że dokładnie 30 lat temu zawieszono pasażerskie połączenia kolejowe między Sokołowem a Siedlcami oraz z Małkinią. W 1993 r. wprowadzono zastępczą komunikację autobusową. Później ją zlikwidowano. - Wówczas kursowały przegubowe ikarusy, ale zdecydowanie lepiej podróżować pociągami – podkreślił. - Dziś mamy wielki dzień dla miasta Sokołów Podlaski, to bardzo ważna dla nas umowa. Dla wszystkich sceptyków to też sygnał, że rząd wywiązał się ze swoich obietnic wyborczych i ta trasa kolejowa zgodnie z zapowiedziami będzie zrewitalizowana. Miasto przejęło od PKP zrujnowany dworzec, wyremontowało i stworzyło w nim bibliotekę. Dziś mamy inne wyzwania, ale to nie będzie przeszkodą, by stworzyć odpowiednie zaplecze dla pasażerów w ramach nowego projektu. Kolej dla Sokołowa Podlaskiego to komfort i wygoda dla pasażerów, ale też szansa dla sokołowskich przedsiębiorców, którzy będą mieć dzięki temu nowe możliwości nawiązywania kontaktów gospodarczych. Na pewno jest to wielka szansa dla Sokołowa Podlaskiego – dodał.
Krzysztof Dąbrowski podziękował też właścicielowi firmy Segromet i innym przedsiębiorcom, którzy w ostatnich latach współfinansowali utrzymanie linii kolejowej dla przewozów towarowych i dzięki temu uchronili ją prawdopodobnie przed całkowitym rozebraniem.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Co wybory to samo. A kto tym będzie jeździł? Zróbcie próbny miesiąc nawet za darmo nie będzie chętnych jeździć. Kolej towarowa miała kiedyś sens dopuki nie było tirów.
Ortografii się naucz i dopiero komentuj poważne sprawy, "dopuki"!
ROZWÓJ TO PRZYSZŁOŚĆ INFRASTRUKTURY ,BŁĘDEM BYŁA LIKWIDACJA
Czeksjcie, czekajcie z tym orzekaniem o tym, ze nikt koleją nie bedzie jeździł. Niech paliwo podrozeje, Unia zakaże używania częsci samochodów, a pociagiem dojedziecie do Wawy w 1,5 godziny i pociąg się zapełni
Jeśli "wałęsiacy" tyle lat niszczyli swój kraj zostawili tylko góry i Bałtyk ! Był pomysł wcześniej rozebrać tory zlikwidowano je dalej ! Czas na kolejną odbudowę kraju jak po wojnie z 'adolfem h' bardzo daleko do stacji z Biblioteką ale . . . . niech budują BRAWO.
SŁUCHAJCIE!!! To dopiero obłuda! Sukces związany z reaktywacją kolei przypisała sobie Myszka Agresorka! To podobno ona załatwiła! Tak jak Tusk wymyślił 500 + . To platformerskie szuje!
Śmiechu warte
Kolej wszędzie oznacza rozwój, życie. Dobrze, że miasto znow bedzie miało pociągi! Wolicie, żeby to w Warszawie na Rafaua instalcje z palet przepierdzielili?
Będzie 90 min. z Sokołowa do Warszawy, tak, jak mamy centrum wypoczynku wodnego nad zalewem w niewiadomej.
Już za 4 lata zaczną rewitalizować linię? Od 4 lat o tym gadają, za 4 zaczną (jak Bóg da) robić, a odbudują za kolejne 4. Mistrzowie...
Trzaskowski zakazuje już wjazdu samochodów starszych do W-wy a na nowe niewielu będzie stać .UE już za rok wprowadza podatek od posiadanego samochodu wzrośnie OC oraz paliwo i kolej będzie jedynym środkiem by dojechać do stolicy .A już roboty ruszyły przy przejazdach kolejowych
Kolej Warszawsko-Wiedeńska budowa 1844-1848, długość linii ok. 327 km, 27 stacji Kolej Warszawsko-Petersburska budowa 1851-1862, długość linii 1333 km, 52 stacje Kolej Sokołowsko-Siedlecka linia istnieje projekt przebudowy, 2024-2027, niecałe 30 km, 8 stacji i przystanków przebudowa 2027-20?? Nie wiadomo: płakać, czy się śmiać?
Parę faktów: Pierwsze prace rozbiórkowe ruszyły jesienią roku 2005 kiedy to zdemontowano torowisko na odcinku Małkinia – Treblinka. Pracami rozbiórkowymi zajęła się początkowo spółka PKP PLK zaś w roku 2007 przekazała prace nowo utworzonemu Przedsiębiorstwu Napraw Infrastruktury. Do roku 2008 zdemontowano torowisko linii na odcinku Treblinka – Kosów Lacki, rozebrano część torów w Kosowie i wszystkie tory w Treblince oraz bocznicę w Kostkach. Zdemontowano także kosowskie urządzenia SRK. W międzyczasie całkowicie zamknięto dla ruchu most w Treblince oraz zdemontowano urządzenia SRK w Podnieśnie. Kolejne lata to kolejne prace rozbiórkowe. W roku 2010 rozebrano pozostałości po stacji Kosów Lacki a do końca 2012 roku zdemontowano torowisko na odcinku Kosów Lacki – Emilianów k. Sokołowa Podlaskiego. W tym czasie do historii przeszły przystanki osobowe w Telakach i Kostkach oraz stacja Kosów Lacki. 13 września 2012 roku Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury ogłosiło upadłość skutkiem czego rozbiórka linii została wstrzymana. Finalnie ukończono ją w roku 2015 demontując pozostałe torowisko z Emilianowa do Sokołowa Podlaskiego zaś w kilometrze 90,115 usypano kozła oporowego sprawiając, iż jedyny nierozebrany odcinek dawnej linii nr 34 dziś stanowi tor wyciągowy ze stacji Sokołów Podlaski.
Jakim trzeba być abnegatem żeby nie cieszyć z takiej inwestycji? Pytanie to malkontentów. Który to rząd 3 RP zaorał kolej w soko? Podobnie jak cukrownie która przetrwała okupację ale POwolnych rządów już nie.
Ci którym nie odpowiada odbudowa kolei woleli by program Polej +.
A pan Waldek to ma klawe życie jak nie przecina wstęgi to udaje że rozdaje laptopy teraz kolej nam otwiera ciekawe gdzie się jeszcze przytuli.
Po co niby mieliby ludzie z sokołowa jeździć do Warszawy? Budowlańcy muszą swoim bo narzędzia itp. Do lekarza musisz swoim bo musisz pod sam szpital szybko sprawnie. A studenci jadą wekendowo w piątek do Sokołowa w niedzielę do Warszawy.
Po to żeby nie jeździć w busach jak konserwy mięsne. Wyobraź sobie że ludzie w tygodniu jeżdżą do pracy do Warszawy i pracują na zmiany.
Pozować do zdjęcia to fajnie. Czas wziąć odpowiedzialność za podjęte decyzje. Jeżeli to będzie klapa to oddacie panowie te roztrwonione miliony ???
Jeszcze niedawno obiecano tory przez Węgrów do Mrozów i dalej do Warszawki.Ciekawe co jeszcze wymyślą by podnieść poparcie.
,,Pieniędzy nie ma i nie będzie''. Pamiętamy.
Takie rozwiązanie (jazda przez Węgrów i Mrozy) realnie skróciłoby czas podróży z Sokołowa do Warszawy i faktycznie byłoby wygodne. Nawracanie z Sokołowa do Siedlec, żeby jechać do Warszawy to trochę nieporozumienie. Zważywszy gdzie będzie potencjalny dworzec (oddalony od większości mieszkańców) to już lepiej do busa wsiąść przy kinie i w 2h być na miejscu.
Globtroter - piszmy o realnych sprawach. Na linię Sokołów - Węgrów - Mrozy - Warszawa wniosek składał Węgrów i wniosek nie przeszedł ze względu na koszty. Inwestycja z budową nowej linii kolejowej kosztowałaby 3 razy tyle co linia Sokołów - Siedlce. Zatem cieszcie się ludzie z Sokołowa, że będziecie mieli kolejowe, bezpośrednie połączenie z Warszawą.
Jutro Kraska zaskoczy was wszystkich , podpisze umowę na budowę lotniska w Sokołowie Podlaskim
Ale dramat. Jak w PRL. PiS da wam. A lud i tak to kupi. Propaganda sukcesu.
Moje pytanie czy pociąg będzie zasilany prądem z ostrołęki?
Nikt wam nie da tyle co PiS wam obieca. Tak jak powiedział Kurski ciemny naród to kupi
O czym wy piszecie? Przecież to jest umowa na wykonanie. To musi być zrealizowane. No ale to tak jest, jak piszą osoby, które nie prowadziły własnego biznesu.
Życia nie znasz .W Ostrołęce była umowa na wykonanie i wykonali . Wybudowali kominy do elektrowni węglowej za prawie 2 miliardy i zakumali że w Ostrołęce brak węgla to je rozebrali a ilu ministrów i posłów otwierało budowę