Reklama

Popularny market z drakońską karą. Muszą zapłacić aż 140 mln zł!

04/01/2022 08:24

UOKiK zdecydował o nałożeniu na Kaufland kary w wysokości 140 milionów złotych. To upomnienie m.in. w związku z wprowadzaniem klientów w błąd.

UOKiK zdecydował o nałożeniu na Kaufland kary w wysokości 140 milionów złotych. To upomnienie m.in. w związku z wprowadzaniem klientów w błąd.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny nałożył na Kaufland Polska Markety dwie kary za niezgodne z prawem praktyki.

Chodzi m.in. o nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej.

- Pierwsza decyzja dotyczy relacji spółki Kaufland Polska Markety z dostawcami produktów rolnych i spożywczych. Przedsiębiorca ustalał warunki współpracy z niektórymi z nich już po rozpoczęciu danego roku. W takich sytuacjach, przy przedłużających się negocjacjach umowy na kolejny rok, dostawca nie wiedział, na jakich warunkach realizował dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy. W nowym kontrakcie często wprowadzane były dodatkowe rabaty lub spółka podwyższała wysokość dotychczasowych, a dostawcy musieli zapłacić wyrównanie z tego tytułu

- informuje UOKiK.

Okazuje się też, że Kaufland pobierał od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowe rabatów, które nie były przewidziane w umowie.

- Zasady współpracy sieci handlowej z dostawcami, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy. Tymczasem kontrahenci spółki Kaufland Polska Markety nie mieli pewności, jakie otrzymają wynagrodzenie z tytułu dostaw i czy wynegocjowana wcześniej cena nie zostanie obniżona. Działania spółki były sprzeczne z dobrymi obyczajami i stanowiły nieuczciwe wykorzystanie silniejszej pozycji negocjacyjnej. Zdecydowałem o nałożeniu na przedsiębiorcę kary finansowej w wysokości prawie 124 mln zł

- mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Druga kara wiąże się z koniecznością zapłaty ponad 13 milionów złotych. Wszystko przez błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia.

- Prawo do informacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta. Jednocześnie informacje o produktach muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia dla konsumentów, a ponadto nie mogą w jakikolwiek sposób wprowadzać w błąd. Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że w sklepach sieci Kaufland regularnie konsument dostawał mylne informacje o tym skąd pochodzą warzywa - dodaje prezes.

Jak ustaliliśmy, na tę chwilę decyzje nie są prawomocne. Nie wiadomo, czy Kaufland odwoła się do sądu. 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do