
Ustawa zakładająca utworzenie Rejestru Dokumentów Paszportowych, a także uruchomienie nowych e-usług została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. Co zmienią przepisy, które mają wejść w życie 27 marca?
Ustawa zakładająca utworzenie Rejestru Dokumentów Paszportowych, a także uruchomienie nowych e-usług została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. Co zmienią przepisy, które mają wejść w życie 27 marca?
Rejestr Dokumentów Paszportowych ma zastąpić Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje. Ma to być także komponent Systemu Rejestrów Państwowych, który łączy m.in. bazę dowodów osobistych, stanu cywilnego czy PESEL.
Nowa ustawa ma wprowadzić spore ułatwienia. Przede wszystkim nie będzie trzeba wypełniać papierowego wniosku o paszport.
- Po zmianach wniosek elektroniczny będzie generował urzędnik paszportowy - wskazuje Wirtualna Polska.
Podpis będzie można złożyć cyfrowo.
Uruchomione mają zostać nowe usługi m.in. polegające na możliwości sprawdzenia ważności paszportu lub jego unieważnienia przez posiadacza. System ma również powiadamiać posiadacza np. o upływającym terminie ważności.
Co więcej, rodzice będą mogli złożyć wniosek o wydanie paszportu dla dziecka poniżej 12. roku życia.
Uszczegółowione mają zostać także kwestie związane z zakresem danych i budową książeczki paszportowej. Ustawa określa również usystematyzowanie opłat za wydanie paszportu.
Nowe przepisy wejdą w życie 27 marca.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie