Reklama

Ścieżki rowerowe mają sens, ale?

23/06/2015 01:18

Drogi planowane funduszy unijnych w ramach tzw. RIT, czyli nowego instrumentu, dostępnego w latach 2014-2020, wymagają wyjaśnienia, a pewne sprawy nie są przestawiane tak, jak wyglądają.

Drogi planowane funduszy unijnych w ramach tzw. RIT, czyli nowego instrumentu, dostępnego w latach 2014-2020, wymagają wyjaśnienia, a pewne sprawy nie są przestawiane tak, jak wyglądają.

W Regionalnym Instrumencie Terytorialnym pewne kwestie są zaprojektowane, ale jeszcze dokładnie nie ustalone. Jest wśród nich ścieżka rowerowa do Jabłonny Lackiej, która moim zdaniem, jest nieco sztucznym projektem. Za takie elementy, jak infrastruktura towarzysząca na drogach dostaje się dodatkowe punkty i wniosek ma większe szanse na uzyskanie dofinansowania. Tam, owszem, dojeżdżają do firmy Real pracownicy na odcinku między Bujałam a Morszkowem, ale nikt nie będzie jeździł do pracy w Morszkowie z Sokołowa Podlaskiego. Nie wyobrażam sobie, żeby ktoś z miasta pojechał do Reala, osiem godzin pestkował zamrożone śliwki i rowerem wrócił do domu. Zwłaszcza jesienią i zimą. Dlatego uważam taką inwestycję za bzdurę i swoje zdanie w tej sprawie wyraziłem m.in. na debacie drogowej w starostwie.

Taka ścieżka ma sens, jeśli będzie stanowić naturalny dojazd do dwóch największych przedsiębiorstw w naszym powiecie. Pierwsze to firma Topaz w Wężach, które jest skorelowane z miastem, a drugie to Sokołowskie Zakłady Mięsne. Ząbków, Kolonia Ząbków, Nowa Wieś, Wólka i Kolonia Przeździatka ? to miejscowości, z których ludzie faktycznie dojeżdżają do pracy rowerami. I dlatego teren naszej gminy - jako jedynej w powiecie - daje realne szanse na stworzenie i funkcjonowanie systemu ?Parkuj i jedź? w ramach RIT. Robienie ścieżek oddalonych od miasta służyć będzie nielicznej grupie ludzi i chyba tylko zwierzynie.

Podobnie sprawa ma się z drogami. Ząbków, Nowa Wieś, droga na Paprotnię ? to są najczęściej używane drogi i trudno je porównywać ze szlakami na obrzeżach powiatu. Uważam, że wybierając trasy do remontu należałoby zmierzyć ich przepustowość i. Jeśli na drodze powiatowej w gminie Ceranów jeździ 3 samochody na godzinę, a po naszej 70 ? to jest realne uzasadnienie, dlaczego remont takiej trasy powinien być priorytetem dla powiatu. Nie możemy ? nie ujmując innym ? porównywać dróg pod Jabłonną, w Paderewku, Kolonii Seroczyn czy w Dzierzbach z naszymi. Bo to przez gminę Sokołów wszyscy jadą do miasta. A miasto jest stolicą ? kulturalną, urzędniczą, zdrowotną naszego powiatu. Każdy jeśli do Sokołowa chce dotrzeć, musi przejechać przez naszą gminę.

Jeśli powiat nie ma sprecyzowanych kryteriów wyboru dróg do remontu to wyszło na to, że debata skończyła się niczym. Ale czas jeszcze jest i o pieniądze z RIT możemy powalczyć i stanąć okoniem.

MARCIN PASIK

WÓJT GMINY SOKOŁÓW PODLASKI

NA SESJI RADY GMINY 29 MAJA

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do