
W związku z informacjami prasowymi, dotyczącymi rezygnacji z odbudowy linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski - Małkinia, burmistrz Miasta i Gminy Kosów Lacki wystąpił z pismem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, w którym apeluje o zmianę decyzji.
W związku z informacjami prasowymi, dotyczącymi rezygnacji z odbudowy linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski - Małkinia, burmistrz Miasta i Gminy Kosów Lacki wystąpił z pismem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, w którym apeluje o zmianę decyzji.
Samorząd województwa mazowieckiego zgłosił cztery projekty do rządowego programu Kolej Plus, dwa z nich dotyczyły powiatu sokołowskiego. Wszystkie przeszły do drugiego etapu programu. Pod koniec stycznia pojawiła się informacja, że Urząd Marszałkowski zrezygnował z dwóch z nich. Jeden dotyczy odbudowy linii Sokołów Podlaski – Małkinia.
Z taką decyzją nie zgadza się burmistrz Kosowa Lackiego Jan Słomiak, który 23 lutego wystosował pismo do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Przypomina w nim, że w 1994 r. zawieszono kursowanie pociągów przez Kosów Lacki, a od 2004 r. rozpoczęło się systematyczne rozbieranie torów na odcinku Małkinia – Kosów Lacki. W efekcie miasto zostało w znacznym stopniu wykluczone komunikacyjnie. Mieszkańcy od lat nie mają dostępu do kolei, a rozwój przemysłu jest ograniczany z powodu odcięcia od transportu towarów drogą kolejową.
- Społeczność naszej gminy z ogromną radością przyjęła zaplanowanie, w zatwierdzonym przez Radę Ministrów Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028 roku, odbudowy linii kolejowej na trasie Sokołów Podlaski – Małkinia. Bez tej inwestycji nasz region jest skazany na marginalizację - podkreśla burmistrz Kosowa w piśmie do UMWM. - Niezwykle ucieszyło nas także zaangażowanie Samorządu Województwa Mazowieckiego i to, że wśród czterech projektów zgłoszonych przez Państwo do Programu Kolej+ znalazł się wniosek dotyczący linii Sokołów Podlaski – Małkinia.
Burmistrz zaznacza, że ogromnym zaskoczeniem i zawodem lokalna społeczność przyjęła artykuł opublikowany na portalu Nakolei.pl, informujący o rezygnacji z tego projektu.
- Według jego treści Urząd Marszałkowski tłumaczy swoją decyzję tym, że projekt dotyczący połączenia Siedlce – Sokołów Podlaski będzie wystarczającym rozwiązaniem dla mieszkańców. Nie można się z tym zgodzić, ponieważ w całości wyklucza on północną część powiatu sokołowskiego. Ponadto opisywaną propozycję budowy linii Sokołów Podlaski – Węgrów – Mrozy należy ocenić jako zupełnie nierealną – wnioskodawcą jest samorząd miasta Węgrowa, który posiada całkowity budżet na poziomie ok. 80 mln zł, a wydatki majątkowe poniżej 15 mln zł. Natomiast wymagany wkłąd własny w ramach Programu Kolej+ wynosi 15%. Ponadto linia ta z założenia posiada charakter bardzo lokalny. Z kolei odcinek Siedlce – Małkinia, zaplanowany w Programie Kolej+ łączyłby międzynarodową linię E20 z międzynarodową linią E75 – argumentuje Jan Słomiak.
Włodarz Kosowa Lackiego apeluje o „powrócenie do pierwotnych planów, przyczynienie się do rozwoju naszej części województwa oraz zatrzymanie jej dalszej marginalizacji, poprzez odbudowę odcinka kolejowego Sokołów Podlaski – Małkinia (…) na który strona rządowa zaplanowała przeznaczenie setek milionów złotych”.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie