Reklama

Licealiści podsumowują projekt PO WER i wyjazd do Grecji

Młodzież z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie wzięła udział w projekcie PO WER - Ponadnarodowa mobilność uczniów. Motywem przewodnim przedsięwzięcia było hasło: „Opowiedz mi o moim świecie”.

Mobilność odbywała się w Grecji, w dniach 14 -27 maja 2023. Szkołą partnerską była Leptokarya High School. Celem nadrzędnym projektu był wszechstronny rozwój poprzez naukę zbierania i selekcjonowania informacji, tworzenie prezentacji i ich przedstawianie, nawiązywanie kontaktów i współpracę z osobami z innego państwa, ćwiczenie umiejętności interpersonalnych oraz językowych. Szkoła otrzymała dofinansowanie z funduszy europejskich na kwotę 169 530 PLN.

Zajęcia, spotkania, praca w terenie – takie formy sprzyjały wnikliwemu poznawaniu greckiej kultury, podłoża historycznego czy geograficznego. Najczęściej popołudnia wypełnione były licznymi eskapadami. Młodzież uczestniczyła w cyklu zajęć i warsztatów, miała okazję poznać alfabet grecki, podstawowe zwroty grzecznościowe oraz zmierzyła się ze sztuką autoprezentacji w języku angielskim. Tematyka wypowiedzi uczniów dotyczyła m.in. systemu edukacji w Polsce i Grecji oraz prezentacji własnego regionu. Przy rytmach energetycznej muzyki uczyli się również tradycyjnych tańców greckich. Poznali podstawowe kroki sirtaki, tańca znanego jako Zorba.

Z pasją odkrywali historię Grecji. Odwiedzili Zamek Platamonas wzniesiony w XI w. przez krzyżowców. Podziwiali Zatokę Termajską. Poza tym udali się do położonego u stóp masywu Olimpu miasteczka Litochoro. Celem wyprawy był także wąwóz rzeki Enipeas, Wanna Afrodyty oraz Wodospady Zeusa. Była to kolejna lekcja geografii, gdzie bezpośrednio mogli doświadczyć i zaobserwować potęgę natury. Udali się również do pracowni pisania ikon bizantyjskich, gdzie dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy o sposobach ich powstawania. Następnie przenieśli się w fantastyczny, przyprawiający o zawrót głowy krajobraz skalny, ponieważ głównym celem wyprawy był jeden z siedmiu cudów świata, czyli Meteory (dosłownie: będący wysoko w powietrzu), na których osadzone wysoko klasztory to nie tylko miejsce modlitw, praktyki posłuszeństwa i zgłębiania wiary dla miejscowych mnichów, ale także magnes przyciągający tysiące odwiedzających z całego świata.

Mieli również okazję zwiedzić jeden z sześciu klasztorów – świątynię św. Warłaama, którego wnętrze zdobią XVII wieczne freski. Dodatkowo odbyła się wycieczka na malowniczą wyspę Skiathos. Poza tym uczniowie przekonali się, jakie jest ukształtowanie greckiego terenu (wynikające z bliskiego położenia Olimpu – 2918 m n.p.m. – od Morza Egejskiego), co daje sposobność obcowania z jakże odmiennymi krajobrazami niemalże w tym samym czasie. Wielokrotnie doświadczyli także zmiennej, greckiej pogody. Trudności w jej prognozowaniu związane były z różnicą wysokości, która w tych okolicach wynosi blisko 3000 m. Jednak Zeus był często łaskawy, ponieważ zatrzymał pioruny w swojej siedzibie, dzięki czemu młodzież mogła zrealizować cały plan zwiedzania pięknej okolicy, udając się chociażby do uroczo położonej wioski na wysokość 460 m n.p.m. - Paleos Panitaleimonas, założonej około XIV wieku przez górali zajmujących się głównie wypasem owiec i kóz. Miejscowość zachwyciła pięknymi widokami, niecodzienną kamienistą zabudową, brukowanymi ulicami.

Wieczorami uczniowie z opiekunami udawali się na plażę w poszukiwaniu Wenus. Mimo zmiennego zachmurzenia udało się stwierdzić, że jest blisko pełni. Ponadto zaobserwowano, jak nisko nad horyzontem położona jest gwiazda polarna. Ważnym punktem wyjazdu była również lekcja muzealna. Uczniowie udali się bowiem do Muzeum Geologicznego w miejscowości Leptokaria, gdzie mieli możliwość wysłuchania ciekawego i ekscytującego wykładu oraz obejrzenia najcenniejszych minerałów, skał i skamielin pochodzących z rejonu Morza Egejskiego. Barwne historie mitologiczne przeniosły uczestników do świata starożytnej Grecji.

Krótki spacer po miejscowym targu ze świeżymi owocami, warzywami, oliwkami oraz rybami rozbudził chęć poznania i posmakowania kuchni greckiej. Wielokrotnie uczniowie zetknęli się z charakterystycznymi dla Grecji symbolami w odcieniach bieli i błękitu. Poza tym w praktyce poznali, czym jest “Kalokagatia” – połączenie idei piękna zewnętrznego (kalos) oraz mądrości i dobra (agathos). Ta zasada równowagi tak istotna w wychowaniu w starożytnej Grecji, towarzyszyła młodzieży wielokrotnie. Poranki spędzali często na rywalizacji sportowej i dywagacjach dydaktycznych z pozostałymi uczestnikami projektu, a popołudnia w pięknej przestrzeni okolicznych miejscowości – na przykład w Salonikach, miejscu słynącym między innymi z placu wielkiego filozofa Arystotelesa.

Były to ciekawe lekcje historii, kultury i tradycji greckiej. Wszyscy stwierdzili, że będą tęsknić za Grecją!

INFO I ZDJĘCIA: I LO

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do