Reklama

Prezes PKS: żyjemy, ale nie mamy na inwestycje

04/03/2020 01:31

Spore oszczędności sokołowskiemu PKS dała przeróbka ogrzewania autobusów na olej opałowy i rezygnacja z kosztownej umowy w Węgrowie. Pomagają pieniądze z rządowych dotacji. - Mamy opanowaną sytuację w zakresie płynności finansowej, ale brakuje pieniędzy na inwestycje – mówi prezes Mirosław Szwinto.

Spore oszczędności sokołowskiemu PKS dała przeróbka ogrzewania autobusów na olej opałowy i rezygnacja z kosztownej umowy w Węgrowie. Pomagają pieniądze z rządowych dotacji. - Mamy opanowaną sytuację w zakresie płynności finansowej, ale brakuje pieniędzy na inwestycje – mówi prezes Mirosław Szwinto.

Na sesji Rady Powiatu Sokołowskiego w piątek, 28 lutego, długo dyskutowano na temat sytuacji finansowej PKS Sokołów.

Straty przez kilka lat
Spółka od lat boryka się z problemami finansowymi. W lutym ubiegłego roku odwołanego przez zarząd prezesa Rafała Pieniaka zastąpił Krzysztof Dębiński z Siedlec, który zrezygnował pod koniec czerwca. Ogłoszony przez starostwo konkurs na to stanowisko wygrał pochodzący z Pomorza Mirosław Szwinto i od 13 września jest prezesem PKS. Na sesji przedstawił m.in. dane finansowe. Wprawdzie za styczeń spółka wypracowała 42 tys. zł zysku, ale wiszą nad nią długi z poprzednich lat.

Za 2017 rok strata wyniosła 660,5 tys. zł. Spółka posiadała jeszcze kapitał zapasowy w wysokości 268 tys. zł, z którego strata została częściowo pokryta. W 2018 r. nie było kapitału zapasowego i nie było czym pokryć straty, która wyniosła niemal 1,3 mln zł. 2019 rok spółka również zakończyła stratą w wysokości 816 tys. zł. Strata tzw. „ciągniona” do 31 sierpnia 2019 r. wynosiła 2,4 mln zł

- Strata za 2019 r. byłaby mniejsza o ok. 200 tys., ale w spółce płace były na żenująco niskim poziomie. W październiku pracownicy wszystkich grup zawodowych otrzymali podwyżkę. Nie czekaliśmy do 1 stycznia, kiedy i tak państwo nas do tego zobligowało. Miesięcznie na ten cel przeznaczono 75 tys. zł, co za październik, listopad i grudzień dało łącznie 225 tys. zł – wyjaśnił prezes PKS.

900 tys. z rządowych dotacji
W połowie ubiegłego roku weszła w życie Ustawa o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. - Umowy na funkcjonowanie tzw. linii użyteczności publicznej ze starostwem sokołowskim rozpoczęły się w połowie września, a z węgrowskim od października. Wtedy PKS otrzymał dofinansowanie do 8 linii użyteczności publicznej po stronie powiatu sokołowskiego i 7 węgrowskiego. Od 1 stycznia dofinansowaniem objęto 15 linii sokołowskich oraz 11 z węgrowskich – wyjaśniał Mirosław Szwinto na sesji. - Razem jest to 26 linii użyteczności publicznej. Planowana dopłata do nich na 2020 r. to około 900 tys. zł. Tak naprawdę pozwoli to sfinansować te podwyżki. Kwota dotacji nie będzie miała wpływu na  wynik finansowy na plus, ale przynajmniej pokryje nam koszty zwiększonych wynagrodzeń – wyjaśnił prezes PKS.
Na temat rządowego programu krytycznie wypowiedział się radny Jerzy Strzała. - Wśród dotowanych połączeń są chyba dwie-trzy trasy na Gródek. Nie wiem, kto je zgłosił. Na dwa kursy jedzie tam jedna osoba, a latem autobus nawet jedzie pusty. Te 900 tys. to są pieniądze wyrzucone w błoto. Bo tymi autobusami praktycznie nikt nie jeździ – mówił.

Grzanie na „opale”
Mirosław Szwinto dodał, że w ubiegłym roku udało się przeprowadzić zmiany, które przyniosły firmie duże oszczędności.

- We wszystkich 96 autobusach zostało przerobione ogrzewanie, jest teraz zasilane olejem opałowym grzewczym. Ustawa to dopuszcza, jeżeli pojazd jest wyposażony w osobny zbiornik z atestem. Koszt zbiornika wynosi 300 zł na pojazd plus przerobienie instalacji przez elektryka. Koszt zakupu oleju opałowego na dzień dzisiejszy to 1,4 zł netto za litr. Przy tej liczbie pojazdów jest to horrendalna oszczędność, bo oleju napędowego idzie mniej i jest dużo tańszy - mówił.
Spore oszczędności przyniosło też wypowiedzenie umowy w Węgrowie. - Płaciliśmy horrendalną kwotę za wynajem poczekalni i dworca w Węgrowie. 8500 zł miesięcznie plus służebność drogi, razem miesięcznie 10,5 tys. zł. To rocznie ponad 120 tys. zł kosztów. Tego już nie ma od listopada – dodał.

Nadal głównym źródłem wpływów dla PKS są przewozy szkolne. Mirosław Szwinto widzi szanse na zwiększenie przychodów, m.in. przez rozwój usług pozatransportowych – stacji diagnostycznej, myjni samochodów ciężarowych i napraw prywatnych samochodów, głównie ciężarówek, rozbudowę stacji paliw. Ale na te plany oraz na niezbędne remonty i wymianę zdezelowanego taboru potrzebne są pieniądze, których przewoźnik nie ma. PKS chce je pozyskać, sprzedając działkę, na której stoi sokołowski dworzec, ale cena, jaką chciałby uzyskać wydaje się mało realna. Pisaliśmy o tym tu:
 

[ZT]5668[/ZT]

Konkurencja nie odpuszcza
Radny Marek Ratyński zwrócił uwagę, że problemy PKS narastały od lat, a złe zarządzanie miało fatalne skutki. - Jak to się stało, że nasz PKS, który zawsze miał wiele linii do Siedlec, teraz nie ma ani jednej, bo wszystkie zostały zlikwidowane. Prywatne firmy mają i, linie i pasażerów, którzy stoją na przystankach i czekają. Jak to się stało, że busy odjeżdżają 5 minut wcześniej. Kto ustawił tak rozkłady? Chyba zostały tak poustawiane, żeby te prywatne firmy zarabiały, a nasze autobusy jeździły puste  - mówił. - Jeszcze pół roku temu ostatni nasz autobus z Warszawy odjeżdżał o godz. 16.15. Później, do 21, jeździły tylko busy. Płakać się chciało. Teraz to się zmieniło, bo już widziałem na rozkładzie, że autobusy są w godzinach późniejszych. Zaczyna się coś pozytywnego dziać - dodał.
O działania przewoźników prywatnych, którzy podbierają pasażerów PKS pytał też radny Bogdan Czarnocki.

- My utrzymujemy dworzec. Konkurencja sprzedaje bilety z busa, my chcemy to robić w cywilizowany sposób – wyjaśniał prezes PKS. - Problem z konkurencją mamy cały czas. Jedyną metodą jest zgłaszanie tego i kontrole starostwa, żeby każdy przewoźnik jeździł zgodnie z rozkładem. Każde naruszenie zgłaszamy. Doszło nawet do sytuacji, że konkurent zaczął zajeżdżać drogę autobusowi prywatnym samochodem osobowym. Sprawa trafiła na policję.

Dodać też należy, że PKS w lutym wprowadził podwyżki cen biletów. Wprowadza też elektroniczne karty, które pozwolą na lepszą kontrolę pasażerów jeżdżących na biletach miesięcznych, zwłaszcza na tzw. połówkach.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    pasażer - niezalogowany 2020-03-04 09:06:15

    Co tu komentować, jest wolny rynek i sterować się nie da. Wystawić na sprzedaż i niech się dzieje wola Twoja Panie, bo tak czy inaczej to tak się właśnie skończy tylko z większą szkodą dla firmy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Uzdrowiciel - niezalogowany 2020-03-04 09:25:24

    Diagności zamiast wyganiać klientów ze stacji powinni zapraszać i zachęcać. Stopniowo stare autobusy sprzedawać kupować busiki co na trasach o małej liczbie pasażerów przyniesie zysk. Osoby szwędające się po PKSie co nie mają co robić zwolnić.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Podatnik - niezalogowany 2020-03-04 09:28:19

    Podatnik niegdyś wysupłał środki na utworzenie i wyposażenie PKS. Po latach światłych rządów zielonych, czarnych i innych znaków partyjnych, powiadają nam, że znowu mamy coś wysupłać, bo oczywiście nie mają na "inwestycje". A skąd to ja mam wziąć na życie, rozwój własnej rodziny i na Wasze Panowie inwestycje? O to nie pyta nikt. Powiaty więc należy rozwiązać, PKS sprywatyzować, a "wybitnych działaczy" posłać do jakiejś prostej i pożytecznej roboty, bo nie wydaje się. żeby do innej mieli kwalifikacje.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • jako - niezalogowany 2020-03-04 09:52:14

    A dobrze to nam zrobi zona albo kochanka

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Koniec - niezalogowany 2020-03-04 09:34:22

    Zaorać to i koniec. Jak można w lutym podnieść stawki przewozowe? Panie prezesie? Gminy budżet planują na koniec roku a nie w lutym. Każda gmina ma teraz dopłacać bo nie potrafił Pan odpowiednio zrobić wyliczeń? Swoją pensje Pan na pewno odpowiednio wyliczył prawda?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Fasola - niezalogowany 2020-03-04 10:05:00

    Po co się męczyć? Problemy to także brudne autobusy,z Warszawy jechałem takim 3,5 godziny.Pamiętam też nieprzyjemnych kierowców,spóźnione odjazdy.Jak było za komuny każdy pamięta,wolę jeździć prywatnymi busami.Zlikwidujcie PKS,nikt płakać nie będzie i tak likwidacja jest nieuchronna. Zamknąć to ustrojstwo i będzie święty spokój,raz na zawsze.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    spadochron - niezalogowany 2020-03-04 12:00:08

    Toć ten prezes miał być takim złotym rozwiązaniem dla PKSu i co?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    do Uzdrowiciel. - niezalogowany 2020-03-04 12:19:51

    A konkurencja kupuje duże , bo w szczycie BUSY z Warszawy są za małe... --- he , he.....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    być - niezalogowany 2020-03-04 14:04:15

    Nie chcą sprzedać, bo gdzie będą swoich upychać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Bruner - niezalogowany 2020-03-04 15:17:24

    Mam wrażenie że Iwaniuk i Pieniak celowo chcieli doprowadzić PKS do bankructwa aby sprzedać firmę za psi grosz.Ponoć już był ustawiony kupiec.Koalicja PO-PSL też chciała sprzedać LOT bo był nierentowny a jak PIS doszedł do władzy to LOT ma ogromne zyski.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • zgoda - niezalogowany 2020-03-04 15:33:25

    Podobnie postępowano od początku tamtych rządów ze szpitalem. Vide: Lubiński.

    • Zgłoś wpis
  • Zamiast lodów, wykre - niezalogowany 2020-03-04 17:49:42

    Szpital w Wyrozebach co był na plusie, zlikwidowano za minusy w szpitalu w Sokołowie. A może Wyrozęby też były szykowane dla kupca? Tylko cosik nie wyszło.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    PKS - niezalogowany 2020-03-04 16:20:16

    To relikt wieczna studnia w tych czasach gdzie każda rodzina ma kilka aut.Ludzie już nie jeżdżą pksem I koniec.Nawet Bruce Lee nie pomoże

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    PKS-2 - niezalogowany 2020-03-04 16:49:40

    Zgoda - jedynie jeszcze ,, kałamarze ,, do szkoły , ale ci do 18 roku , bo potem ,, lejce ,, i też swoim.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Anka - niezalogowany 2020-03-04 17:16:00

    Pytanie jest takie ile kosztowało przerobienie ogrzewania. Praktycznie od 2 lat nie ma zimy i uważam że to bez sensu wydane pieniądze. Zmniejszyć normy paliwa i się znajdą pieniadze???

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • ela - niezalogowany 2020-03-04 19:54:07

    Tak to nie działa

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Pracownik PKS - niezalogowany 2020-03-04 18:15:01

    PKS przez 8 lat był systematycznie niszczony przez poprzednią ekipę . Dajcie trochę czasu obecnemu prezesowi i zarządowi powiatu. Trzeba czasu aby postawić firmę na nogi.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • do pracownika - niezalogowany 2020-03-05 14:01:12

    PKS zniszczyła ekipa kierowców, którzy nie wydają pasażerom biletów, a kasę łupią dla siebie. Są koszty, a nie ma dochodów. Wyrzućcie złodziei z firmy .

    • Zgłoś wpis
  • Lilka - niezalogowany 2020-03-07 16:09:45

    Tego czasu potrzeba chyba po to by zadłużyć go jeszcze bardziej.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kierowca - niezalogowany 2020-03-04 18:42:31

    Zezwolenia prywaciarzom wydawane są na lewo i prawo nikt nie kontroluje tego ze inny przewoźnik ma kurs,który to druciarz jedzie 5 minut przed nim, w transporcie towarów za stwarzanie cen dumpingowych są kary. Po prostu busy wypychają resztki tych PKS co zostało !

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Janek - niezalogowany 2020-03-04 21:14:59

    Ja tylko tam jeżdżę na przeglądy uratowali mnie dokładnym przeglądem technicznym mało brakowało a wypielaby mi się końcówka kierownicza zdiagnozowali wymieniłem nawet nie chce myśleć co by mogło się stac

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    nono - niezalogowany 2020-03-04 22:09:08

    wypracowany zysk?? a ile z tego zysku to ksasa dołożona z powiatu z powiatu??

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Realista - niezalogowany 2020-03-04 22:13:55

    W kwestii kursów do Warszawy naprawdę poważna zmianą byłaby rezygnacja z Mińska i jakichs Falbogow. 3-3.5 h do Warszawy na 100 kilometrach płaskiego terenu to wynik godny Afryki. Dajcie sobie siana z tym Mińskiem, oni mają pół godziny koleją do Warszawy. Ja regularnie kursuję trasą przez Stanisławów w piątki i niedzielę i widzę, że tych pasażerów przybywa, bo w końcu zaczęto uczciwie traktować swoje własne rozkłady.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Pekaesiak - niezalogowany 2020-03-04 22:21:34

    To co robiła ekipa Iwaniuka to woła o pomste do nieba .PKS i szpital doprowadzili do ruiny

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    On - niezalogowany 2020-03-04 22:58:04

    Dlaczego prywatne busy przejęły rynek ?? bo mają krótszy czas przejazdu. Tylko z czym to się wiąże. Otóż prywatne busy nie jadą 70 km/h zgodnie z przepisami tylko 90 km/h i szybciej. Wiąże się oczywiście z tym bezpieczeństwo pasażerów, ale kto na to patrzy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Mom - niezalogowany 2020-03-05 07:27:06

    Rozliczyć byłego PREZESA

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Fiks - niezalogowany 2020-03-05 09:34:20

    Pieniak doprowadził PKS na skraj bankructwa

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    real - niezalogowany 2020-03-05 15:29:54

    Dramatyczne zaniechania i błędy w zarządzaniu PKSem popełniono wiele lat wcześniej. W tym zakresie było od razu wiadomo w którym kierunku to będzie zmierzało i nie trzeba było być geniuszem aby to przewidzieć. Mógł to doprowadzić do porządku były prezes, przewodniczący i radny w jednej osobie, ale widocznie miał inne zadania.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Korpom - niezalogowany 2020-03-06 17:19:39

    Najbardziej mnie ubawil tekst, ze konkurencja sprzedaje bilety miesieczne z busa, a my chcemy to robic w cywilizowany sposob. Zapomnieli o tym , ze w busie moge kupic bilet od 4 rano do 21 wieczorem a na dworcu 8-15 kiedy jestem w pracy. Kozystajcie z doswiadczen tych ktorzy odniesli sukces.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Lilka - niezalogowany 2020-03-07 16:13:56

    cywilizowany sposób.......w tej niby rozwalającej się ruderze?

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Szpaner - niezalogowany 2020-03-06 22:41:26

    PEKAESY, to może spróbujcie na odwrót. Tzn. nieżyjcie, ale miejcie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Lilka - niezalogowany 2020-03-07 12:56:42

    Płace w PKS tak właściwie się nie zwiększyły bo pomimo podwyżek zabrano staż i w sumie niektórzy zarabiają mniej.Poza tym w jednym zdaniu Pan prezes mówi ,że na podwyżki płac przeznaczono pieniądze uzyskane z dofinansowania w drugim ,że ceny biletów musiały zdrożeć bo podniósł płace pracownikom.Ktoś trafnie to ujął,że PKS to kula u nogi i moim zdaniem nie ma co tu już ratować i autobusy i kierowcy mają swoje lata.Bus z Warszawy jedzie dwie godziny a autobus PKS wlecze się trzy,przy dobrych wiatrach,i jeżeli sie nie zepsuje albo w ogóle podjedzie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Apel - niezalogowany 2020-03-08 23:49:09

    To niech starosta rozwiąże problemy PKS- u a nie tylko działkę wyceniła na niebotyczną kwotę. A jak nie sprzeda to co powie?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Starosta - niezalogowany 2020-03-09 08:41:53

    Powiaty w Polsce służą tyylko i wyłącznie pratiom politycznym, zresztą podbnie jak samorządowe województwa.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Pekaesiak - niezalogowany 2020-03-09 09:32:36

    Największym szkodnikiem w PKS był Pieniak

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ja - niezalogowany 2020-03-09 16:28:49

    Ja też żyję, a na inwestycje też nie mam kasy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do