
We wrześniu 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła u Wójta Gminy Sokołów Podlaski wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Sokołowa Podlaskiego. Mimo wezwania do tej pory nie uzupełniła jednak niezbędnej dokumentacji. Kiedy ma zamiar to zrobić i jakie są perspektywy co do tego ważnego dla mieszkańców miasta zadania?
Obwodnica Sokołowa Podlaskiego została ujęta w rządowym programie budowy 100 obwodnic na terenie całej Polski. Ma ją zrealizować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
To od lat niezrealizowana, a potrzebna inwestycja, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta – obecnie krajówki nr 62 i 62, które obecnie przebiegają przez centrum Sokołowa Podlaskiego. Wykonane w latach 2020-2021 badania natężenie ruchu pokazały, że pod sokołowską konkatedrą na dobę przejeżdża ponad 14 tysięcy pojazdów! Tu szczegóły:
Na razie powstał projekt obwodnicy Sokołowa Podlaskiego, który od jesieni 2020 r. opracowywała firma Lafrentz. Ma mieć ok. 23 km, wyznaczać nowy ślad dla dróg krajowych nr 62 i 63, być drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Pod konsultacje społeczne poddano w sumie 8 wariantów przebiegu nowej trasy. GDDKiA zatwierdziła wariant 3a, biegnący najdalej od miasta Sokołów Podlaski, po jego południowo-zachodniej stronie. Ma przebiegać ma przez tereny gmin: Sabnie, Sokołów Podlaski, Bielany i Repki oraz przez miasto Sokołów Podlaski.
Na etapie projektowania w maju 2022 r. Marszałek Województwa Mazowieckiego wydał decyzję odmawiającą zatwierdzenia „Projektu robót geologicznych w celu określenia warunków hydrogeologicznych”. jednak GDDKiA odwołała się od tej decyzji do Ministra Klimatu i Środowiska i 7 września minister klimatu uchylił decyzję pierwszej instancji. Ostatecznie uzyskano dokumenty.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji trafił do Wójta Gminy Sokołów Podlaski 22 września 2022 r. W maju tego roku pisaliśmy, że w sprawie obwodnicy niewiele się dzieje. Wójt gminy Sokołów Janusz Kur wyjaśniał, że złożona przez GDDKiA dokumentacja zawierała braki i 25 listopada 2022 r. gminni urzędnicy wysłali do wnioskodawcy pismo o uzupełnienie. Nie dostali odpowiedzi i nie mają jej do tej pory, choć kończy się rok 2023.
W maju Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowy warszawskiego oddziału GDDKiA wyjaśniała, że wezwanie gminy jest obszerne, dotyczy wielu dziedzin i w związku z tym zebranie potrzebnych dokumentów wymaga czasu.
Niedawno znów zapytaliśmy Generalną Dyrekcję o postępy w sprawie uzupełniania dokumentacji. Znów odpowiedziała nam Małgorzata Tarnowska
- Na wstępie należy zauważyć, że wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony 22 września 2022 r., natomiast pismem z 25 listopada.2022 r. Wójt Gminy Sokołowa Podlaskiego przekazał wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska do uzupełnienia Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia (KIP). Następnie pismem z 27 grudnia 2022 r. Wójt przekazał postulat społeczny dotyczący wprowadzenia dodatkowego obiektu umożliwiającego bezpośredni dostęp mieszkańców m. Nowa Wieś do miejscowości Sokołów Podlaski – informuje pani rzecznik. - Należy zauważyć także, że w związku ze zmianą przepisów prawa tj. wprowadzeniem Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych oraz koniecznością analizy postulatu społecznego zgłoszonego w trakcie postępowania w sprawie DŚU niezbędne było wykonanie czasochłonnych prac polegających m.in. na analizie rozwiązań wariantu preferowanego W3K z dostosowaniem ich do aktualnych warunków technicznych oraz na analizie możliwości i ewentualnego wprowadzenia postulatu społecznego. Z tym związane były również aktualizacja informacji środowiskowych, takich jak hałas i zakresy inwestycji – dodała.
Jakie są perspektywy co do terminów przekazania dokumentacji, ale też plany co do samych prac budowlanych?
- Obecnie Projektant wykonał niezbędne analizy i zaktualizował rozwiązania projektowe. Weryfikujemy te materiały. Kolejnym krokiem będzie aktualizacja KIP oraz pozostałych załączników złożonych wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Odpowiedź do organu planowana jest w grudniu 2023 r. - informuje rzecznik z GDDKiA.
Gdy w maju zajmowaliśmy się tematem, GDDKiA przewidywała, że przetarg na wyłonienie wykonawcy obwodnicy ma odbyć się w 2024 r., podpisanie umowy z wykonawcą w 2025 r. , a początek robót budowlanych zaplanowano na 2026 r. Te terminy już nie są do utrzymania. A jakie są perspektywy?
- Przy sprawnym przebiegu wydania decyzji środowiskowej, brakiem odwołań oraz sprawnym procesem postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót prognozujemy, że wydanie decyzji środowiskowej będzie możliwe w I lub II kwartale 2024 r., w 2025 r. ogłoszenie przetargu w systemie „projektuj i buduj”, a w latach 2027-2029 – realizacja robót budowlanych – prognozuje Małgorzata Tarnowska. Czy te terminy okażą się realne, czas pokaże.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie