Reklama

UOKiK bierze pod lupę dwa znane supermarkety! "Trwa postępowanie wyjaśniające"

30/05/2022 12:30

UOKiK weryfikuje usługi świadczone przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. Polegają one na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń mających związek z procesem sprzedaży towarów. Zastrzeżenia wzbudziły praktyki spółek Carrefour i Auchan Polska.

UOKiK weryfikuje usługi świadczone przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. Polegają one na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń mających związek z procesem sprzedaży towarów. Zastrzeżenia wzbudziły praktyki spółek Carrefour i Auchan Polska.

Mogą one dotyczyć m.in. marketingu oraz zagadnień logistycznych, a sieć pobiera w zamian za nie różnego rodzaju tzw. opłaty okołosprzedażowe, 

Przedsiębiorcy wymagają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłat za usługi polegające na transporcie produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów. Centralny system dystrybucji towarów jest jednak integralną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny ponosić we własnym zakresie. Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów. Ponadto, zakres usług marketingowych świadczonych przez obie spółki na rzecz dostawców, może być określany w niejasny sposób.

- Wszcząłem postępowania wyjaśniające aby dokładnie sprawdzić, czy część opłat pobieranych od dostawców, w tym rolników, nie ma na celu nieuczciwego przerzucenia na nich kosztów działalności sieci handlowych - wskazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak dodaje, nieprecyzyjne określenie usług, które mają być świadczone przez sieci, może powodować, że dostawcy na etapie zawierania umowy mogą nie wiedzieć, jakie konkretnie działania powinny być realizowane przez sieci na ich rzecz.

- To kontynuacja naszych działań dotyczących praktyk sieci handlowych związanych z pobieraniem opłat od dostawców - tłumaczy. 

UOKiK kończy tym samym badanie rynku, a jego efektem ma być raport. 

- Postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Jeśli w ich trakcie okaże się, że sprawdzane praktyki mogą być nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej, wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty Carrefour i Auchan Polska - wskazuje UOKiK. 

Właścicielom sieci handlowych może wówczas grozić kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu.

Za podobne praktyki w listopadzie 2021 r. UOKiK nałożył karę 76 mln zł na spółkę Eurocash. 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do