
W sobotę, 9 listopada, o godz. 19:00, Sokołowski Ośrodek Kultury zaprasza na 45. edycję Zaduszek Jazzowych, która dedykowana jest Janowi Ptaszynowi Wróblewskiemu. Zachęcamy wszystkich do wzięcia udziału w największej jazzowej imprezie w regionie!
Zaduszki Jazzowe to cykl koncertów, który od 45 lat odbywa się w Sokołowskim Ośrodku Kultury. Te klimatyczne, jesienne wieczory uważane są za jedne z najważniejszych w imprezowym kalendarzu SOK i są prawdziwą gratką dla miłośników dobrej muzyki. W tym roku na naszej zaduszkowej scenie wystąpią: Rafał Dubicki Quartet oraz Piotr Schmidt Quartet “Saxesful” + Wojciech Myrcze.
Największe przeboje muzyki jazzowej, najwspanialsi polscy saksofoniści. Piękno sztuki – jazz.
Piotr Schmidt – wybitny polski trębacz jazzowy z całą plejadą największych gwiazd polskiego saksofonu jazzowego: Henryk Miśkiewicz, Grzech Piotrowski, Maciej Sikała, Adam Wendt. Projekt stworzony w 2018 roku jeszcze wspólnie z św. p. Zbigniewem Namysłowskim oraz Janem Ptaszynem Wróblewskim. Projekt, z którym w roku premiery artyści występowali w najpiękniejszych filharmoniach w kraju.
Repertuar zespołu to hity muzyki jazzowej: znane standardy zaaranżowane i zagrane tak, by pozostać w sercu słuchaczy na bardzo długo. Premierze albumu „Saxesful” towarzyszyła ogólnopolska trasa koncertowa zrealizowana z szerokim rozmachem.
FOT. PIOTR SCHMIDT
(…) Schmidt i jego zespół grają bardzo spójnie, prowadzeni przez różnych saksofonistów, którzy wszyscy wnoszą fantastyczny wkład do albumu. Także Schmidt, którego solówki są bardzo imponujące i porywające. Płyta przypominająca „With the Tenors of Our Time” Roya Hargrove’a pod względem koncepcji hołdu i jakości. Klasa! – Wulf Mueller (Okeh Records/Sony Music Germany).
“Saxesful” brzmi, jakby nagrały go amerykańskie sławy - Marek Dusza (Audio).
Melancholijna ballada “You Don’t Know What Love Is” zagrana z Kwartetem Schmidta przez Jana “Ptaszyna Wróblewskiego, bardzo uduchowione w pierwszej części, przeistaczają się następnie w podparty mantrycznym riffem kontrabasu “pojedynek” trąbki lidera z saksofonem Piotra Barona, gershwinowskie “Summertime”, czy niesamowicie zaaranżowane, rozbudowane do 13 minut: “What A Wonderful World” z Grzechem Piotrowskim i kończący album bluesowy temat Theloniousa Monka (“Blue Monk”) z czarownym wręcz saksofonem Adama Wendta, to tylko kilka powodów, dla których każdy szanujący się miłośnik polskiego jazzu winien zapoznać się z tym albumem – Robert Ratajczak.
Wydawać by się mogło, że zaproszenie do projektu wybitnych saksofonistów ( Jan Ptaszyn Wroblewski, Zbigniew Namyslowski, Henryk Miśkiewicz, Grzech Piotrowski, Maciej Sikała, Adam Wendt) i dobranie repertuaru złożonego ze słynnych standardów (plus perfekcyjna sekcja rytmiczna) muszą stworzyć pomysł, który stanie się sensacją rodzimego jazzu. Ale aby taką „sax-machinę” uruchomić potrzeba nie tylko ogromnego zapału, ale przede wszystkim artystycznej determinacji. No i oczywistej kreatywności lidera-instrumentalisty. „Saxeful” jest przeto pięknym, ważnym i stworzonym z ogromnych rozmachem pomysłem, którym trębacz Piotr Schmidt fantastycznie realizuje swoje artystyczne marzenia i ambicje. – Dionizy Piątkowski (Era Jazzu).
Nie mam zbyt często okazji słuchać muzyki, która potrafi z jednej strony zachwycać melodyjnością: kołysać, dawać wytchnienie, przenosić sentymentalnie do najpiękniejszych momentów z przeszłości; z drugiej strony dostarczać niesamowitych wrażeń artystycznych, docierających jedynie w trakcie głębokiej analizy fragmentów danego utworu, czy nawet pojedynczych dźwięków, z których została złożona. Piotr Bielawski (Radio Łódź, Ether Jazzu).
„Saxesful” to album, który traktować należy jako hołd złożony wybitnym polskim saksofonistom i jazzowi samemu w sobie. Jako płyta niosąca radość z samego obcowania z muzyką, sprawdza się naprawdę doskonale i pokazuje, jak dużym szacunkiem i uznaniem darzony jest Piotr Schmidt w jazzowym środowisku. – Jędrzej Janicki (Polish-Jazz).
Zespół wystąpi w składzie: Piotr Schmidt – trąbk, Wojciech Myrczek – woka, Henryk Miśkiewicz – saksofon, Maciej Sikałą – saksofon, Adam Wendt – saksofon, Grzech Piotrowski – saksofon, Wojciech Niedziela – fortepian, Mariusz Bogdanowicz – kontraba, Piotr Biskupski – perkusja, Wojciech Myrczek – wokal.
Klasyczny kwartet jazzowy wzbogacony o elektroniczne, klawiszowe brzmienia oraz gitarę basową, pozwalającą na wycieczki w stronę rocka czy fusion.
Rafał Dubicki to kompozytor i trębacz, który zachwyca dźwiękiem. Podjął się niełatwego zadania, by przekonać słuchaczy, że jazzowa muzyka instrumentalna jest nie tylko dla elit. W swojej twórczości łączy ze sobą trudne dźwięki z rozrywkową nutą, tworząc m.in. muzykę filmową. Muzyka Rafała Dubickiego to fuzja wielu gatunków, począwszy od klasycznych jazzowych brzmień po nowoczesne elektroniczne rozwiązania. Główną cechą kompozytora i trębacza jest melodyjność utworów. Melodia stanowi nadrzędny element każdej kompozycji, pozostaje w świadomości odbiorcy na długi czas. Do wielu z utworów Dubickiego powstały teledyski, pokazując wykorzystanie tej muzyki w wersji filmowej, obrazowej.
Kwartet występuje w składzie: Rafał Dubicki – trąbka, flugelhor; Mateusz Gramburg – fortepian, instrumenty klawiszowe; Mateusz Woźniak – gitara basow; Radosław Mysłek – perkusja, instrumenty perkusyjne.
Rafał Dubicki - absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej. Trębacz współpracujący z wieloma polskimi i zagranicznymi muzykami, m.in.: Ray Wilson & Genesis Orchestra, Alex Band Aleksandra Maliszewskiego, Eljazz Big Band, Pendofsky, Michał Sołtan. Nagrał również muzykę filmową do nagrodzonego w Gdyni filmu Jestem Mordercą. Uczestnik oraz laureat wielu jazzowych konkursów w Polsce. W roku 2019 nagrał i wydał autorską płytę Story About Emotions. W roku 2021 ukazał się jego drugi album Shadow On The Space.
Mateusz Gramburg - pianista, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale jazzu. Naukę pobierał m.in. u Andrzeja Jagodzińskiego, Michała Tokaja, Zbigniewa Namysłowskiego. Jako członek zespołu Bednarska SuperBand pod kierownictwem Namysłowskiego był uczestnikiem dwóch edycji na festiwalu Jazz Rally w Dusseldorfie. W roku 2012 zaaranżował muzykę do spektaklu Piękna Lucynda (reż. Beata Redo-Dobber, Teatr Rampa).
Mateusz Woźniak - kontrabasista, absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Jako muzyk orkiestrowy i klasyczny współpracuje z licznymi instytucjami kultury i orkiestrami. Drugim aspektem artystycznej działalności Mateusza Woźniaka jest szeroko pojęta muzyka jazzowa oraz rozrywkowa. Wyraża się w niej zarówno za pomocą kontrabasu, jak i gitary basowej.
Adam Lewandowski - gra na perkusji i instrumentach perkusyjnych. Na profesjonalnej scenie jazzowej zadebiutował w Trio Marka Blizińskiego w 1977 roku. W latach 1981–84 grał w zespole Zbigniewa Namysłowskiego Air Condition, na festiwalu Jazz Jamboree w 1983 roku wystąpił przed Milesem Davisem. Współpracował z Trio Janusza Strobla, Trio Włodka Pawlika, Wojciechem Karolakiem, Andrzejem Jagodzińskim. Współtworzył Radio Jazz – pierwszą polską stację radiową grającą muzykę jazzową. Nagrywał muzykę do wielu filmów. Współpracował również ze Zbigniewem Wodeckim, Anną German, Martyną Jakubowicz, grupą VOX. Obecnie grywa w Teatrze Buffo oraz w Teatrze Polonia. Odznaczony medalem Gloria Artis.
***
Mecenasem Zaduszek Jazzowych został salon "Fotre&Piano" i firma KAWAI Polska, które na potrzeby imprezy udostępnią fortepian Shigeru KAWAI EX - model z najwyższej półki.
INFORMACJE/ZDJĘCIA: SOK
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Chociaż jazzu nie słucham to doceniam Zaduszki Jazzowe bo trzymaja wysoki poziom fani tej muzyki maja powody do zadowolenia
Oby organizacją nie zajął się spec Jankowski , bo znów zobaczymy plakat z krzykliwym nagłówkiem KOCERT ODWOŁANY
Oby koncert Turbo doszedł do skutku / może być w przyszłym roku / trzymam za to kciuki